Öveket bekapcsolni, rázós utunk lesz!

Vágólapra másolva!
Az Európai Bizottság nemrég módosította az Európai Unióban a veszélyességük miatt betiltott légitársaságok 2006 márciusában létrehozott és júniusban már változtatott listáját. Megnéztük azokat a légitársaságokat, amelyek járatai a legtöbbször szenvedtek balesetet.
Vágólapra másolva!

Az Európai Bizottság veszélyességi listáján szereplő cégek a hazai utazóközönség számára kevéssé ismertek, mivel többnyire regionális légitársaságokról van szó, vagy olyan cégekről, amelyek nem, vagy alig közlekednek Európába. A betiltott társaságok listájára olyan cégek kerülnek fel, ahol súlyos repülésbiztonsági hiányosságokat tapasztaltak a hatóságok.

Így került a listára például a kenyai DAS Air Cargo, illetve az ugandai Dairo Air Services, amelyeket teljes körű repülési tilalom alá vontak. Érdekesség, hogy a Kirgiz Köztársaságban működési engedéllyel rendelkező mind a 27 légitársaság teljes körű tilalom alá került, mivel a nemzeti felügyeleti hatóság képtelen biztosítani hatékony ellenőrzésüket. Kihúztak ugyanakkor a listáról 19 kongói illetőségű vállalkozást, 21 libériai, 18 Sierra Leone-i, és 10 szváziföldi légitársaságot. Felvették viszont a Kongói Demokratikus Köztársaságban az elmúlt időkben létrehozott nyolc társaságot.

A fenti ismeretlen légitársaságoknál sokkal érdekesebb, hogy melyek azok a cégek, amelyek járatai a legnagyobb számban szenvedtek balesetet. Az Airsafe.com weboldalon 1970-től kezdve gyűjtik a légibalesetek statisztikai adatait és ezek alapján összeállítható a legveszélyesebb légitársaságok listája. A rangsor természetesen nem azt jelenti, hogy az első helyeken álló légitársaságok járatain félni kell, vagy ezeket egyáltalán nem szabad választani, hiszen ezek általában nagyobb cégek, amelyek több ezer járatot indítanak évente, így a balesetek valószínűsége is nagyobb.

A járatszám/baleset arány a döntő

A statisztikák szerint az amerikai kontinensen 1970 óta az American Airlines járatait érte a legtöbb baleset, szám szerint tizenhárom, igaz 2005 decemberéig bezárólag a társaság 25,08 millió járatot indított. Ebben a számban benne vannak a 2001. szeptember 11-én balesetet szenvedett repülők is. Az úgynevezett teljes veszteségi szám (Full Loss Equivalent), azaz a halálozási arányokat rögzítő arányszám is értelemszerűen ennél a társaságnál a legnagyobb. A sorban második helyen a United Airlines áll, ezt követi a US Airways, a Delta és a Continental. A latin-amerikai légitársaságok közül a legtöbb gépe a Cubana nevű cégnek zuhant le, legutóbb - egyszerre kettő - 1999-ben. A második és harmadik helyen holtversenyben egyaránt egy brazil cég, a VASP és a TAM áll. A Cubana statisztikái különösen rosszak, ha figyelembe vesszük, hogy 1970 óta mindössze 330 ezer járatot indított a cég.

Az afrikai légicégek sorát az egyiptomi állami légitársaság, az Egypt Air vezeti hét balesettel. A cég az elmúlt 35 évben 750 ezer járatot indított, így az arány meglehetősen rossz. A második és harmadik helyen az iráni Iran Air és a szaúdi Saudi Arabian Airlines áll. Az afrikai rangsorban az legrosszabb járat/baleset aránnyal az Air Zimbabwe rendelkezik, 160 ezer járatból 2 szenvedett balesetet.

Ázsiában az indiai belföldi járatokat üzemeltető Indian Airlines rendelkezik a legrosszabb mutatókkal, a cég gépei összesen 10 balesetet szenvedtek. Szintén rosszul áll a tajvani China Airlines, 10 elvesztett géppel, míg a Pakistan International Airlines, a Philippine Airlines és a Garuda Indonesian Airlines egyaránt járatot veszített el. A statisztikai adatokban a kisebb kínai légitársaságok egyesítve szerepelnek, összesen 18 lezuhant repülővel.

Az európai "rangsort" az egykori Szovjetunió légitársaságai vezetik, összesen 28 balesetet szenvedett repülőgéppel. Egyedül a 2006-os évben három járat zuhant le ezeknél a cégeknél. A sorban ezután - némi meglepetésre - kifejezetten nagy nevek találhatók. A török Turkish Airlines 2,1 millió járatból 9 gépet veszített el, az AirFrance 5,8 millióból hetet, a svájci Swiss és jogelődje a Swiss Air pedig ötöt. A spanyol Iberia 4, az Alitalia és a KLM 3-3 gépet veszített el az elmúlt 35 évben az Airsafe.com adatai szerint.

A statisztikák szerint a balesetek többsége emberi hibára vezethető vissza, ezeknek 56 százaléka a pilóta hibájából, 20 százaléka műszaki probléma, 11 százaléka pedig az időjárás miatt következett be.

A legbiztonságosabbak

Végezetül álljon itt néhány olyan társaság neve, amelyek 1970 óta egyetlen repülőgépet sem veszítettek el baleset következtében, így aki az ilyen statisztikák alapján keres magának repülőjáratot, az alábbiak közül választhat.

Amerikában a nagyobb légitársaságok közül egyetlen gépe sem zuhant le a SouthWest Airlines-nak a Midwaynek, vagy az Air Transatnak, bár az utóbbi egy járata közel állt hozzá. Emlékezetes, hogy a hatalmas Airbus összes üzemanyaga elfogyott az Atlanti-óceán felett és a gép vitorlázó repülésben szállt le az Azori-szigeten.

Az ázsiai és ausztráliai cégek közül egyetlen gépet sem vesztett a Quantas, a tajvani EVA Air, a kínai Hainan Airlines, vagy az indiai Jet Airways.

Az európai cégek közül például az Austrian Airlines, a Finnair, a Virgin Atlantic vagy az Aer Lingus nem veszített el egyetlen repülőt sem. A statisztikából a fapados légitársaságok kimaradtak.