Élesedő verseny a hazai fapados piacon

2006.12.12. 8:26

Mozgalmas év elé néz a magyarországi fapados piac: egyre több célállomás jelenik meg a kínálatban, újabb hazai repülőterek kapcsolódhatnak be a forgalomba, és Ferihegy is csökkenő költségekkel próbálja maradásra ösztönözni a légitársaságokat - írja összeállításában a Világgazdaság.

Az utóbbi hónapok enyhe visszaesését a téli időszakban folyamatos akciókkal próbálják kompenzálni a két hazai repülőtérre - Ferihegyre és Sármellékre közlekedő fapados cégek. A forgalom fenntartása, esetleg növelése érdekében a légitársaságok abban reménykednek, hogy az üzemanyagárak nem emelkednek túlságosan a közeljövőben.

A diszkont cégek a jövő évre is készülnek már, hiszen egyre több új célállomást vesznek fel hálózatukba, a nyári járatokra pedig már most elkezdték árusítani a jegyeket, nem ritkán bruttó 13-15 ezer forintos áron. A Sky Europe többek közt Bukarestbe, Palermóba, Isztambulba is repül majd a nyáron, s a cég többször is kijelentette, hogy 2007-ben a legnagyobb magyarországi diszkont légitársaság szeretne lenni.

Ezt szeretné megakadályozni a jelenlegi vezető hazai fapados cég, a Wizz Air, amely már szeptembertől növelte célállomásai számát és bővítette kapacitását is. A társaság jövőre 15 százalékos növekedést tervez Budapesten, annak ellenére, hogy a magas repülőtéri díjak miatt korábban felmerült a Ferihegyről való távozás gondolata is.

Annak érdekében, hogy ez lehetőleg más légitársasággal se forduljon elő a Budapest Airport a repülőtéri költségek csökkentését tervezi, s várhatóan még ezen a héten közzéteszi a januártól érvényes új tarifát. A Budapest Airport szóvivője a Világgazdaságnak elmondta, hogy a 2-es terminál díjai megközelítik az 1-esét.

A hazai repülőterek közül látványos fejlődésen ment keresztül a sármelléki légikikötő, ahová jelenleg a Ryanair gépei közlekednek, de legutóbb a német Germanwings jelentette be, hogy Ferihegy mellett ide is közlekedtet járatokat. A Ríanair London mellett Frankfurt-Hahnra is repül Sármellékről, s nyáron várhatóan a Malév is újra menetrend szerint repül majd Sármellékről Németországba.

A hazai fapados piac élénkülése szempontjából döntő fontosságú lenne egy újabb vidéki repülőtér bekapcsolódása a forgalomba. Erre leginkább a debreceni légikikötőnek van esélye, ahol vélhetően a Ryanair vagy az Air Berlin, esetleg valamely kisebb skandináv, vagy brit cég jelenik majd meg - írja a Világgazdaság.