A Titanic-túrától az űrutazásig

2007.01.09. 13:14

Ma már gyakorlatilag nincs olyan szeglete a világnak, ahová valamely utazási iroda ne szervezni utakat, vagy valamely légitársaság ne kínálna ide szóló repülőjegyet. Rövidesen azonban új távlatok nyílnak meg a turisztikai célú utazásokban a tengerek mélyétől az űrig, sajnos egyelőre kizárólag a gazdagok számára.

Néhány új utazási vállalkozás megjelenésével ma már egy igazán extrém utazás csupán az anyagiak kérdése. Ezeknél a cégeknél a korábban lehetetlennek hitt utazások válnak már ténylegesen elérhetővé.

A leginkább ismert ilyen cég a Richard Brenson által irányított Virgin-birodalomhoz tartozó Virgin Galactic nevű űrutazási iroda, amely Burt Rutan amerikai űrhajótervezővel közösen jelenleg is a SpaceShip Two nevű, hat utas szállítására alkalmas űrhajó fejlesztésén dolgozik.

A Virgin űrhajója nem igazi űrhajó, csupán úgynevezett űrugrásra alkalmas eszköz, azaz a világűr határát "súrolva" nyújtja utasainak a súlytalanság élményét. A milliárdos vállalkozó tervei szerint 2007-ben már útjára indulhat az első igazi turista űrhajó, amelyre a jegyek 200 ezer dollárba kerülnek, így az utazás nem nevezhető kifejezetten a tömegturizmus által elérhetőnek. Ennek ellenére már 150 embet fizette be az út teljes árát vagy annak egy részletét a Virgin Galacticnél és további 30 ezer mutat komoly érdeklődést az utazás iránt.

Brenson tisztában van azzal, hogy az űrutazás ára még borsosnak számít, de meggyőződése, hogy a legtöbb ember unokája már képes lesz megfizetni egy ilyen út árát.

A Virgin ráadásul nem az egyetlen cég, amely az űrturizmus felé kacsingat. Féltucatnyi vállalkozás tervezi hasonló űrhajó kifejlesztését. A Space Adventures nevű cég már 100 komoly érdeklődővel rendelkezik, s neve akkor vált széles körben ismertté, amikor szerződést kötött az Orosz Űrügynökséggel, hogy közösen küldenek turistákat az űrbe egy Szojuz TMA-9-es űrhajó fedélzetén. A cég legutóbbi nagy fogása az első női űrturista, az iráni-amerikai milliomos vállalkozó, Anousheh Ansari utaztatása volt, potom 20 millió dollárért.

Az extrém utazási lehetőségek spektrumának másik vége, az óceánok mélye szintén vonzó célpontja lehet a tehetősebb utazóknak. Már jelenleg is több tucat cég kínál speciális mélytengeri merülési ajánlatokat, de közülük is kiemelkedik a Deep Ocean Expeditions, amely a Titanic roncsához visz turistaexpedíciókat, de specialitásaik közé tartoznak a sarkvidéki óceánok jégtakarói alá, több mint 4 ezer méteres mélységbe szervezett utak is. Az árak meglehetősen borsosak: a Titanic-túra ára 38 900 dollárba, míg a sarkvidéki jég alatti merülés 95 ezer dollárba kerül, repülőjegyek nélkül.

Ha egy tengermélyi utazásra készülünk, nem kell feltétlenül kalandos túrára befizetnünk, szűk, hűvös búvárhajókban, ugyanis januárban nyílik a Fiji-szigetekhez tartozó egyik parányi szigeten a világ első teljes egészében víz alatti szállodája.

A Poseidon Resort névre hallgató szálloda pontos helye egyelőre titok, de annyi tudható, hogy a 40 méter mélyen lévő hotelben 24 víz alatti szoba várja majd a vendégeket, de lesz itt forgó víz alatti étterem és bár, spa és wellness-részleg szintén a víz alatt és 27 felszíni bungaló, amelyek mindegyike átlátszó üvegpadlóval rendelkezik majd. A víz alatti szállodában egy hétig 15 ezer dollárért pihenhetünk, amelyért két-két éjszakát tölthetünk el egy tengerparti villában, egy vízfelszíni bungalóban és egy víz alatti szobában. Dubajban is épül már egy víz alatti szálloda, 2009-re pedig Kínában is elkészül egy hasonló létesítmény.