Budapesti járatokat is törölnek a londoni sztrájk miatt

2007.01.25. 14:21

A londoni Heathrow repülőtérről induló összes járatát, így a három budapestit is törli jövő kedden és szerdán a British Airways (BA), miután a légi utaskísérőket képviselő közlekedési szakszervezet (TGWU) arra a két napra a betegszabadságok szigorítása miatt sztrájkot hirdetett. A BA utalást tett arra, hogy a nem megfelelő helyen lévő repülőgépek és személyzet miatt az érintett időszakon túl is lehetnek törlések.

A legnagyobb brit légitársaság csütörtöki bejelentése szerint a Heathrow-ról egyetlen BA-járat sem indul a sztrájk 48 órája alatt; a második legnagyobb londoni repülőtéren, a Gatwicken az európai és a belső járatokat törlik. A cég naponta 740 járatot közlekedtet e két repülőtérről.

Azokat a járatokat, amelyeket BA-járatkóddal más légitársaságok üzemeltetnek férőhely-megosztási megállapodás alapján, a sztrájk és a törlések nem érintik. A repülési szünet január 30-án, helyi idő szerint 00:01 órától január 31-én 23:59 óráig tart.

A British Airways, amely a leszállási jogok 40 százalékával a londoni Heathrow legnagyobb egyedi használója, naponta három járatot közlekedtet erről a repülőtérről Budapestre: a reggel induló 868-ast, a kora délutáni 866-ost és az esti 870-est.

A BA az Londoni Értéktőzsdén közzétett értesítésében tudatja, hogy a járattörlésektől érintett utasoknak teljes jegyár-visszatérítést ajánl fel, illetve lehetővé teszi jegyük átfoglalását egy későbbi járatra, emellett vállalja, hogy a sztrájk idején utazni kívánó ügyfeleinek más járatokon foglal helyet.

A bejelentés nem zárja ki, hogy a két sztrájknapon túl is lehetnek további törlések. Ennek magyarázata a BA szerint az, hogy a sztrájk miatt sok repülőgép és a személyzet számos tagja "nem lesz a megfelelő helyen". A hajózó személyzet több mint nyolcezer tagjának kell nap mint nap a megfelelő repülőtéren, repülőgépen vagy személyzeti szálláson tartózkodnia 75 ország 140 városában, áll a közleményben.

A British Airways szerint több, Londonba visszatérő tengerentúli járat hazahoz utasokat az érintett napokon is, mert ezekre a célállomásokra a BA üres gépeket indít, és a hazatérő gépekre az éppen kint lévő légutasikísérő személyzettel együtt utasok is felszállhatnak. Légi utaskísérők nélkül egyébként a biztonsági előírások szerint nem szabad utasokat szállítani, mert esetleges vészhelyzetben a kabinszemélyzet feladata a kiürítés előkészítése és irányítása.

A british Airways légiutaskísérőit tömörítő TGWU szakszervezet a múlt héten szavaztatta meg a BA 14 ezer fős állományának 11 ezer tagját, akiknek 96 százaléka támogatta a munkabeszüntetést. A szakszervezet eredetileg a január 29-31. közötti három napra jelentette be az akciót, de szerdán közölte: egy nappal halasztja és egy nappal lerövidíti a sztrájkot, hogy legyen még idő a tárgyalásokra.

A BA vezetése és az érdekképviselet közti egyeztetés azonban csütörtök hajnalra zsákutcába jutott, miután a TGWU képviselői - a British Airways közleménye szerint - elvetették a társaság javaslatait. Így a csütörtöki állapot szerint jövő keddtől 48 órás sztrájk lesz a BA járatain. Ráadásul ha a vitás kérdéseket továbbra sem sikerül rendezni, februárban még további két, egyenként 72 órás sztrájk lesz a BA-nél; a szakszervezet által kitűzött két újabb dátum február 5-7-én és február 12-14-én lesz.

A legnagyobb vita a British Airways másfél éve bevezetett új betegszabadság-elbírálási rendszeréről folyik; ez az érdekképviselet szerint nem más, mint a beteg alkalmazottak munkára kényszerítése fenyegetéssel. A BA vezetése szerint mindössze arról van szó, hogy csökkenteni kellett a betegség miatti hiányzások magas arányát.

Willie Walsh vezérigazgató a minap azt mondta: az új rendszer bevezetése előtt a légikísérői állomány minden tagja átlagosan 22 munkanapot töltött betegszabadságon évente, ami az országos alkalmazotti átlag kétszerese; ez azóta 12 napra csökkent.

A jövő heti sztrájk lesz fél éven belül a negyedik súlyos fennakadás a British Airways forgalmában. Tavaly augusztusban, a nyári főszezon csúcspontján a brit kormány egy nagyszabású merénylettervről szóló értesülés miatt rendkívüli szigorításokat rendelt el a repülőtereken - egyebek mellett hosszú időre teljesen megtiltották kézipoggyász felvitelét az utastérbe, és az ebből eredő káoszban a BA 1200 járatát kellett törölni.

Decemberben, a karácsonyi csúcsszezon kellős közepén napokig tartó sűrű köd miatt kényszerült a cég ismét járatok százainak törlésére, a múlt héten pedig az Európán végigsöprő orkán okozott újból komoly forgalmi kieséseket.

Iparági elemzők szerint a három sztrájk, ha mindegyiket megtartják, összesen 100 millió fontos (39 milliárd forint) veszteséget okozhat a British Airwaysnek, és akár 200 ezer utast is érinthet.