Az olcsó repülőjegy nem minden

Vágólapra másolva!
Bár a repülőjegy vásárlásakor Magyarországon még mindig az ár a döntő tényező, a biztonság, a kényelem és a légitársaságba vetett bizalom sem mellékes, így sok utazó, ha teheti, kedvenc légitársaságának valamely járatára foglal helyet. Az [origo] szavazásán a nemzeti légitársaság végzett az első helyen, a fapadosok lemaradtak.
Vágólapra másolva!

Hiába olcsó a jegy, én aztán nem repülök fapadossal, engem szolgáljanak ki és adjanak valami rendes ételt a repülőn! A diszkont légitársaságok megjelenése óta számtalanszor lehet találkozni ilyen és ehhez hasonló megjegyzésekkel. Bár évről-évre egyre nagyobb számban választják az utasok valamely fapados légitársaság járatát, a többségben még él a régi, kényelmes beidegződés, miszerint, ha repülünk, akkor finom italokat kérhetünk, ebédet szervíroznak nekünk és bármikor ugráltathatjuk az utaskísérőket.

Az ár mellett tehát a kényelmi szempontok is számítanak a jegy lefoglalásakor. Ezen felül talán a legfontosabb szempont a légitársaságokba vetett bizalom. Sok esetben, hiába az olcsó jegy, ha a légicég neve nem hangzik túlságosan bizalom gerjesztően, de fordítva is igaz: a jó nevű cégek nem feltétlenül nyújtják a tőlük várt minőségi szolgáltatást.

Sok olyan utazóval lehet találkozni, aki például távol-keleti utazás során kerülik az egyik ukrán légitársaság járatait, csak azért, mert az ukrán légicégeknek nincs túl jó nevük a világban, noha ez a bizonyos társaság kifejezetten színvonalas szolgáltatásokat nyújt, vadonatúj gépekkel közlekedik és a pontossággal sincs különösebb probléma.

A nagy nyugat-európai légitársaságoknak ugyanakkor hagyományosan jó a megítélésük, de manapság már közismert, hogy egy-egy francia, vagy német járaton bizony messze elmarad a szolgáltatás minősége a várttól, a szendvicsek kicsik, az étel kihűl, mire megkapjuk, az utaskísérők pedig mintha citromba haraptak volna.

Általánosítani persze nem lehet, de elmondható, hogy például az óvatos megítélés alá eső közel-keleti, Arab-öbölbeli, vagy ázsiai országok légitársaságai pontosan azzal tűntek ki az utóbbi egy évtizedben, hogy a jegy áráért az európai, vagy amerikai légitársaságoknál sokkal több és színvonalasabb szolgáltatást kaphat az utazó. A jordán királyi légitársaság turistaosztályán például teljesen megszokott, hogy háromféle menüből választhatnak az utasok, az ételeket pedig kerámia tányérban, fém evőeszközökkel szolgálják fel, a biztonsági kockázatok ellenére.

A dél-kelet ázsiai Singapore Airlines járatain minden egyes utas több száz film és zenei cd közül válogathat a hosszabb repülőutak alkalmával, vagy akár nyelvet is tanulhat a fedélzeti szórakoztató rendszer segítségével, az út végeztével pedig elektronikus vizsgát tehet a tanultakból, és siker esetén külön bizonyítványt kap az utaskísérőktől. A cég járatain ráadásul előírják a stewardess-ek életkorát, testméreteiket, sőt még az is, hogy mely járaton milyen sminket kell hordaniuk. Mindezt az utasok minél teljesebb kiszolgálása érdekében.

Az ehhez hasonló szolgáltatások eredményeként évről-évre az említett ázsiai, vagy közel-keleti légitársaságok valamelyike kerül ki győztesen - legutóbb épp a Qatar Airways - a legjobb légicégek versenyében.