Űrutazás akciós áron

Vágólapra másolva!
Bár a néhány éven belül rendszeresen közlekedő turistaűrhajók utasai - ellentétben a hétvégén startoló második magyar űrturistával - csak űrugráson vesznek részt, turisztikai szakemberek körében egyöntetű a vélemény, hogy a közeljövő egyik legsikeresebb üzletága lehet a világűr megismertetése az érdeklődőkkel. A jegyek már most kaphatók az első járatokra.
Vágólapra másolva!

Egészen mostanáig az űrutazás néhányszáz szerencsés kiváltsága lehetett, akik hosszú évekig készültek a nagy kalandra. Néhány éven belül viszont az űrutazást már nem csak a tudomány sajátíthatja ki magának, hanem a turisztikai kínálatban is megjelenik a világűr, mint lehetséges utazási célpont. Az első járatokra már most kaphatók jegyek korlátozott számban, s már sikeresen tesztelték az első űrhotelt is.

A hétvégén indul útnak a világ ötödik űrturistája, a magyar származású Charles Simonyi számítógép guru, aki a korábbi négy társához hasonlóan 20 millió dollárt, közel 4 milliárd forintot fizet ki élete talán legnagyobb élményéért.

Az eddigi űrturisták közül az első, Dennis Tito milliárdos 2001. áprilisában repült az űrbe, s az első turisták között egy dél-afrikai fiatal milliárdos vállalkozó és egy iráni származású nő is volt. A hagyományos, többnapos űrutazásokhoz várhatóan még továbbra is dollármilliós vagyonokra lesz szükség ahhoz, hogy valaki az út árát kifizesse, de néhány hónapon belül már azok is belekóstolhatnak, akiknek ennél jóval kevesebb pénze van.

A nagyobb tömegeknek szánt űrutazás azért nem lesz teljesen hasonlatos az első űrturisták által megtapasztalt élményekhez, ugyanis ők űrugrást hajtanak majd végre, azaz a világűr határát csupán súrolja majd a turistaűrhajó, s utasainak 4-5 percig nyújtja a súlytalanság élményét. Ekkor a gép nem áll hosszabb ideig Föld körüli pályára, mint például az űrrepülőgépek, csak néhány percig tartózkodik az űrben. A turistaűrhajókat az is megkülönbözteti majd a jelenlegiektől, hogy a belső kialakításuk sokkal inkább egy repülőgépre emlékeztet, mintsem űrhajóra. Kényelmes ülésekkel és a lehetőségekhez mérten nagyméretű ablakokkal látják el a járműveket, hogy a sokat fizető utasok számára minél tökéletesebb legyen az élmény, s a székek között elegendő helyet hagytak az utasoknak a súlytalanság kiélvezésére is. Természetesen a leendő űrturistáknak is át kell esniük majd egy felkészülésen, de ennek időtartama és nehézségi foka is jóval kisebb lesz a jelenleginél.


Látványos animáció a SpaceShipTwo turistaűrhajó repüléséről

Az idegenforgalmi szolgáltatásként is hamarosan nyereségessé váló űrturizmus legismertebb úttörője Richard Branson, a Virgin vállalatbirodalom milliárdos vezetője. A Virgin volt az első nagyobb vállalat, amely komolyabb összegekkel támogatta a polgári célú űrrepülés és az első magánűrhajó, a Burt Rutan által tervezett SpaceShip One tervezését és építését.

Az űrhajó azóta háromszor járta meg a világűrt, s már befejezéséhez közeledik a következő típus, a már utasok szállítására is alkalmas változat, a SpaceShipTwo építése. Branson tavaly ősszel egy New York-i kiállításon mutatta be az űrhajó futurisztikus belső kialakítását a nagyközönségnek.

Branson űrturisztikai cége, vagy űrrepülési társasága, a Virgin Galactic jelenleg is árusítja jegyeit az első űrjáratok fedélzetére, amelyek közül az első várhatóan 2009-ben startol majd. A tikett nem kevesebb, mint 200 ezer dollárba kerül, de már eddig is több mint százan fizették be a mintegy 37 millió forintnak megfelelő összeget az útra, ami előrevetíti a vállalkozás sikerét. Az építők által álmodott 10 ezer dolláros jegyekre ugyan még várni kell egy kicsit, de a 200 ezer dolláros utazást már annyian azért megengedhetik maguknak, hogy a vállalkozás busásan megtérüljön.

A Virgin Galactic közleménye szerint a cég idén választja ki azoknak az utazási irodáknak, ügynököknek a körét, akik világszerte értékesíthetik majd az űrutakat. Az ügynökök alapos kiképzésen vesznek majd részt, hogy minél pontosabb információkkal tudjanak szolgálni az érdeklődőknek. Az utazás előtt az űrturistáknak is egy rövid háromnapos tréningen kell átesniük, ahol megismertetik őket a legalapvetőbb tudnivalókkal, például azzal, hogy miként mozogjanak a súlytalanság állapotában, hogyan tudják maximálisan kiélvezni az űrben töltött perceket és, hogy miként helyezkedjenek el az ülésben az emelkedés idején. Az érdeklődők addig is minden lehetséges kérdésre választ kaphatnak a cég honlapján.

Forrás: virgingalactic.com

A turistaűrhajók kilövésére jelenleg is épül egy multifunkcionális űrkikötő Új-Mexikóban, amelyet több cég is használhat majd, de a Virgin Galactic honlapján közzétett információk szerint Dubajban és Svédországban is lesz majd kereskedelmi célú űrkikötő.

A turistaűrhajók járatai iránt már most hatalmas az érdeklődés és Richard Branson szerint az űrutazás költségeit néhány évtizeden belül radikálisan lehet majd csökkenteni, ezzel pedig megnyílik a lehetőség a tömeges űrturizmus számára. S, hogy mennyire komolyan gondolják a Virgin Galactic-nél és más, az űrturizmusban érdekelt vállalkozásnál a turisztikai célú űrutazást, jól mutatja, hogy már egy Föld körüli pályán keringő állandó űrhotel tervezését és tesztjeit is megkezdték. A Virgin Galactic üzemeltetési igazgatója, Alex Tai - aki egyébként a cég 2009-re tervezett első kereskedelmi űrhajóját vezeti - már tárgyalásokat is folytatott egy amerikai szállodaipari befektetővel, Robert Bigelow-val.

A Bigelow Aerospace nevű vállalkozás űrkapszulák kifejlesztésével foglalkozik és a Virgin Galactic-cel közösen azt remélik, hogy az évtized végére megjelennek az első igazi űrturisták, akik a jelenleginél jóval alacsonyabb áron juthatnak hozzá a nem mindennapi utazáshoz. A két cég egy tesztváltozatot, a Genesis-1-et már földkörüli pályára is állított a tavalyi év elején. Az első vendégek ugyan minimális kényelmet élvezhetnek majd az űrhotel fedélzetén, de a kilátás és a látvány valószínűleg mindenért bőségesen kárpótol majd.