Idén is lesz riksa-őrület

Vágólapra másolva!
Idén második alkalommal indul útnak az indiai riksavesreny, ugyanis 2007. augusztus 5-én startol a világ legrázósabb futamaként is emlegetett Indian Autorickshaw Challenge. A maximum háromfős csapatoknak 13 nap alatt kell eljutniuk egy autoriksával az indiai Chennai városából az ország másik oldalán, az Arab-tenger partján lévő metropoliszba, Mumbaiba. A bolond verseny jótékony célokat szolgál, a szervezők hátrányos helyzetű indiai falvakat szeretnének segíteni a részvételi díjakból.
Vágólapra másolva!

Az autoriksa a hagyományos riksa motorizált változata, a legkedveltebb közlekedési eszköz Dél-Ázsiában. A háromkerekű járművet egy 150 köbcentis kétütemű motor hajtja, utazósebessége 50km/óra, maximum három ember fér el benne. A válllakozó kedvű versenyzőknek idén a tavalyinál jóval nagyobb távot, mintegy 2 ezer kilométert kell megtenniük a hosszú távú közlekedésre gyakorlatilag tökéletesen alkalmatlan járművel.

A futam ötlete a Budapest-Bamako fapados ralit is kitaláló Villám Gézától származik, s a tavalyi első verseny öt magyar csapat indult. Az idei kiírásban legalább tíz egységre számítanak a rendezők. A túra kelet-nyugati irányban szeli át az indiai szubkontinenst. Áthalad többmilliós nagyvárosokon (Banglore, Manglore), nevezetes történelmi emlékhelyeken (Vellore, Hassan), zarándokközpontokon (Sravanbelagola, Karwar), átvág két hegységen, és érinti Karnataka és Goa érintetlen tengerpartjait.

Már csak a nagyobb táv miatt is, az idei túra sokkal nagyobb kihívás lesz, mint a tavalyi első futam. 2006. augusztusában 16 autoriksa vágott neki az 1000 kilométeres Chennai - Kanniyakumari távnak. Egy kivételével minden riksa célba ért, bár a rali után szinte mindegyik jármű jelentős javítása szorult. Idén a riksások dolgát India nyugati partján a monszun is nehezíti, helyenként akár fél méter mély spontán patakokon is át kell kelniük. A verseny során fel kell küzdeniük magukat az 1372 méteres magasságon fekvő Mahabaleshwarba, ahol az esős évszak alatt átlagosan hatméternyi csapadék esik. A verseny nem kizárólag az időeredményekről szól, a versenyzőknek az egyes állomások között különböző feladatokat is kell teljesíteniük.


Részlet a tavalyi versenyből

A futamon több indiai híresség és nemzetközi tévés csapat is elindul, az etapokat helyi ismert személyiségek nyitják meg. A rali teljesen non-profit rendezvény, a szervezők minden nyereséget a jobb oktatásért küzdő indiai alapítványok támogatására fordítanak. "A jótékonysági szervezetek szponzorálásán kívül egy újabb akciót, a Fogadj örökbe egy falut! programot is beindítottunk" - nyilatkozta Aravind Kumar Bremanandam, a rali fő szervezője. A rendezők minden csapat számára kijelölnek egy falut, amelyet a futam alatt meg kell látogatniuk, és gyógyszereket, játékokat, tanszereket kell adományozniuk. A csapatoknak lehetősége nyílik arra, hogy a falu vezetőivel a verseny előtt megbeszéljék, mire lenne a falunak a legjobban szüksége. Reméljük, hogy a rali igazi győztesei az indiai gyerekek lesznek - tette hozzá Bremanandam.