NDK-s diadalmenet Zwickautól Kambodzsáig

Vágólapra másolva!
Enyhén szólva is vakmerő utazásra indul egy nyolcfős, amerikai, angol, spanyol és magyar fiatalokból álló csapat, akik a fejükbe vették, hogy szárazföldön, autóval jutnak el Németországból Kambodzsába. Mi ebben a különös, gondolhatnánk, hiszen nem ők az elsők, akik ilyen hosszú útra vállalkoznak. Trabanttal viszont alighanem még senki sem próbálkozott.
Vágólapra másolva!

Ez lehetetlen, ezek teljesen megőrültek! Ilyen és ehhez hasonló reakciók hangzanak el a legtöbb embertől, amikor meghallják a képtelennek tűnő túra tervét. Pedig a résztvevők tényleg komolyan gondolják, hogy néhány lerozzant használt Trabant fedélzetén a németországi Zwickauból egészen a dél-kelet ázsiai Kambodzsáig autóznak, nagyjából négy hónap alatt.

A Trabant Trek-nek nevezett nem mindennapi utazásra egy amerikai, angol, spanyol és magyar fiatalokból álló csapat vág neki, pontosabban Magyarországot egyetlen fiatal hölgy, Somlai Zsófia képviseli az úton. Az ötlet első hallásra neki is képtelenségnek tűnt és első kísérletképpen megkérdezte európai és tengerentúli útitársaitól, hogy tisztában vannak-e vele, milyen is az a Trabant. Miután azonban lelkes igenlő válaszokat kapott, ő is nekilátott az egyszerűnek nem nevezhető szervezésnek.

Az útvonal pontos kiválasztásán kívül hatalmas logisztikai feladatot jelent a szükséges pótalkatrészek, szerszámok, tábori felszerelések, valamint a minimális élelmiszerkészlet elhelyezése az autókban és a szállítás. Egy ekkora útra nyilván nem lehet minden szükséges élelmiszert beraktározni, ezért csak a legszükségesebbekről lehet szó, a többit pedig útközben szerzik majd be a résztvevők.

Somlai Zsófia az [origo]-nak elmondta: az utazásnak csupán egyik célja a kaland, talán ennél sokkal fontosabb, hogy az expedíció jótékony célokat is kitűzött maga elé: két, kambodzsai utcagyerekeket segítő, külföldi utazók által életre hívott alapítványt szeretnének támogatni az úttal.

20 ország, négy hónap, 3 Trabi

A tervek szerint a csapat július 15-én indul a németországi Zwickauból, ahol évtizedeken keresztül egy rendszer jelképe, a Trabant készült. A kiinduló állomás és a kiválasztott típus apropóját is az adja, hogy a keletnémet papírautó idén ünnepli ötvenedik születésnapját.

Az útnak három használt Trabanttal vágnak neki a fiatalok, és a konvojban lesz még egy kísérőautó is, amelybe a szükséges pótalkatrészeket, pótmotorokat pakolják. A teljes táv megközelíti a 24 ezer kilométert és a túra nem kevesebb, mint húsz országot érint a tervezett négy hónap alatt. A németországi indulás után Csehországon és Szlovákián keresztül érkeznek Magyarországra. Innen Románián és Bulgárián keresztül vezet az út Törökországba, amelyen keresztülhaladva Grúziában és Örményországban kezdődik az igazán komoly erőpróba.


Trabant reklámfilm a 60-as évekből

Innen a Kaszpi-tengeren komppal kelnek át a résztvevők, majd a közép-ázsiai országokon vágnak át. Sorrendben Türkmenisztánon, Üzbegisztánon, Tadzsikisztánon, Kirgizisztánon és Kazahsztánon át vezet az út, majd egy hosszabb szakasz erejéig Oroszországban autóznak tovább. Ezután Dzsingisz kán földjére lépnek, ahol le kell küzdeniük a Góbi sivatagot is. Az út utolsó szakasza az egyik legizgalmasabb, ugyanis Kínán, Vietnámon és Laosz hegys-völgyes vidékein, úttalan utakon kell átverekedniük magukat ahhoz, hogy végül a célhoz, Kambodzsába érjenek.

Somlai Zsófia elmondta, a szervezés egyik legnehezebb része talán az volt, hogy a meglehetősen bürokratikus közép-ázsiai országokban körülményesen jutottak az áthajtási engedélyekhez és a vízumok beszerzése sem volt egyszerű. Kína hasonlóan problémás hely ilyen szempontból, ugyanis a hatalmas országon csak úgy kelhet át a konvoj, hogy előre bejelenti a pontos útvonalat, az országban eltöltendő napok számát, de az engedélyhez még a résztvevők legrészletesebb adataira is szükség van. A kínai engedélyek beszerzését nem is vállalták saját maguk, ehhez egy hazai utazási iroda segítségét kérték.

A csapat résztvevőinek nagy része rendelkezik hasonló tapasztalattal Dél-Kelet Ázsiában: az amerikai résztvevők néhány éve körbemotorozták Kambodzsát, Somlai Zsófia elmondása szerint azonban a közép-ázsiai rész teljesen szűz területet jelent számukra, így ettől a szakasztól tartanak leginkább a kalandorok.

Maguk szerelik

Az út során az egyik legnagyobb nehézséget nyilvánvalóan az autók műszaki állapota, illetve az esetleges meghibásodások okozzák majd. Arra a kérdésre, hogy visznek-e magukkal profi autószerelőt, vagy technikai szakembert, a résztvevők nemmel válaszoltak. A Trabant nagyon egyszerű szerkezet, a műszaki javításokat majd megoldják maguk - mondták. Azért a lehetőség szerint próbálnak minél jobban felkészülni a várható problémákra: minden alkatrészből több tartalékot is visznek, s mindegyik autóhoz egy teljesen felújított motort is bepakolnak a szervizautóba. Amúgy pedig bíznak az ázsiai autószerelők ügyességében és találékonyságában, mert azért azzal ők is tisztában vannak, hogy például Tadzsikisztánban nem sok Trabantot láttak eddig.


Az útvonal

A tervek szerint az út során mind a nyolc résztvevő vezeti majd az autókat, s a költségek csökkentése érdekében, ahol csak lehet sátorban alszanak és vadkempingeznek. Az utazásról dokumentumfilm is készül majd, a csapat spanyol tagja ugyanis profi filmes, s korábban is forgatott már hasonló vállalkozásokról útifilmet. A Trabant trek útvonalát mindenki szinte élőben követheti az interneten, ugyanis a résztvevők mindennapjaikról blogot írnak majd, ahol folyamatosan frissülő videókat és képeket nézhetnek az érdeklődők.

A csapat honlapján keresztül egyébként bárki adományozhat kisebb-nagyobb összeget a két kambodzsai gyermekvédő szervezet számára. Somlai Zsófia elmondta, hogy az adományozók között eddig elsősorban magánszemélyek vannak, de néhány kanadai és amerikai kisebb vállalat is küldött már pénzt a rászoruló gyerekek számára.