Nemkívánatosak a túlsúlyos utaskísérők

Vágólapra másolva!
Egy indiai bíróság elutasította a helyi nemzeti légitársaság, az Indian Airlines néhány utaskísérőjének keresetét, akik azért perelték cégüket, mert az túlsúlyra hivatkozva eltiltotta őket munkájuktól - írja a BBC News.
Vágólapra másolva!

A bíróság döntése értelmében az Indian Airlines-nak joga van ahhoz, hogy hasonló lépéseket tegyen a repülés biztonsága, valamint a légitársaságok közti piaci pozíciójának megőrzése érdekében. Az utaskísérők szerint a bíróság ítélete megalázó.

Az ügy előzménye, hogy a légitársaság egy új követelményrendszert vezetett be az utaskísérők számára, amely magasságuk és súlyuk alapján tesz különbséget a munkavállalók, illetve a felvétel előtt állók között.

A Delhi Legfelsőbb Bíróság az Indian Airlines javára döntött az ügyben, s meglehetősen furcsa indoklásában kijelentette, hogy a nagy magasságokban közlekedő repülőgépeken az utasok biztonsága attól is függ, milyen megjelenésűek a légikisasszonyok.

Az ügyben eljáró bírónő szerint egyetlen légitársaság sem engedheti meg magának a hanyagság látszatát, a cég egyetlen részlegénél sem, különösképpen igaz ez az utasokkal kapcsolatban lévő utaskísérőkre, éppen ezért az ő kinézetük és fizikai állapotuk elsődlegesen fontos.

A bírónő azt is elutasította, hogy méltóságukban sértette volna az ítélet a felpereseket. Nem értem, miért lenne igazságtalan, méltánytalan, vagy a nőiségüket sértő, ha a vállalatuk arra kéri őket, hogy kontrollálják testsúlyukat - mondta.

A vita egyébként nemcsak a légitársaságokat érinti, hanem a szórakoztató iparágat és az indiai társadalom egészét: maradjanak-e a hölgyek a tradicionális indiai értékeknél, vagy külsejükben, viselkedésükben, ruházatukban mind inkább közelítsenek a nyugati elvárásokhoz?

Az indiai légiközlekedés rohamos fejlődésen megy keresztül az utóbbi években és az újonnan induló magán légitársaságoknál bevett szokás a kifejezetten csinos, vékony, magas és fiatal hölgyek alkalmazása utaskísérőként, akiket merész uniformisba öltöztet a cégvezetés.

Ennek épp ellenpontjaként az állami Indian Airlines eddigi gyakorlata szerint a légikisasszonyok a tradicionális száriban dolgoznak és egészen 58 éves korukig gyakorolhatják hivatásukat.

A felperes utaskísérők azt is panaszolták, hogy az egész testsúly-ügy csak ürügy volt arra, hogy őket fiatalabb munkaerőre cseréljék. Egyiküket például 25 éves folyamatos munkaviszony után függesztettek fel, mivel csupán két kilogrammal lépte túl a megszabott súlyhatárt.

Hasonló gyakorlat más ázsiai légitársaságnál is ismert, az évről évre a legjobb légifuvarozók közé választott Singapore Airlines-nál például hasonlóan meghatározzák a légi utaskísérők ideális méreteit.