A Boeing nem titkoltan az Airbus sztárgépe, az óriás A380-as konkurenciájának szánta a Dreamlinert. A két gép mérete, hatótávolsága és kapacitása is különböző, ezért talán furcsának tűnhet, hogy az amerikai cég egy kisebb gépet állít versenybe egy nagyobbal. A Boeiong koncepciója az volt, hogy a nagy utaskapacitással rendelkező repülőgépek ideje lejárt, csakúgy, mint a hatalmas központi repülőtereké, ugyanis ezek helyett az utasok egyre inkább a közvetlen járatokat helyezik előtérbe, amelyekkel gyorsabban, az átszállásra fordított időt megspórolva juthatnak el célpontjukhoz. A Boeing új koncepciójának a B878 Dreamliner lett az eredménye, amelytől kiugró sikereket vár a vállalat.
Az új Boeing gyors, - 0,85 Mach sebesség elérésére is képes - gazdaságos, a gyakorlatilag műanyagból készült géptest fogyasztása alacsony, ráadásul méretei miatt kisebb repülőtereken is gond nélkül leszállhat. A gép hatótávolsága 16 ezer kilométer és 280 utas szállítására alkalmas. A B787 kabinnyomását a szokásosnál alacsonyabbra állították be a tervezők és a páratartalom is nagyobb a jelenleg használatban lévő repülőgépekénél, így az utazás is kellemesebb.
Természetesen hátrányai is vannak a Boeing új utasszállítójának. Rögtön az első, hogy a gépet 2008 előtt semmiképpen sem tudják leszállítani a megrendelőknek, s a tesztrepülések is hátravannak még. Az Airbus-gépek már-már szokásosnak mondható szállítási késéseivel ez a probléma persze hétről hétre csökken a cég vezetése számára. A Boeing az első ütést már be is vitte az Airbusnak: az ausztrál Quantas jelezte, hogy 18 milliárd dollár értékben 115 darab B787-es megvásárlását tervezi, ebből az első 65 darabot várhatóan jövőre meg is kapja a légitársaság.
Természetesen a Boeing új szupergépén is bőven lesznek újdonságok. Elsősorban az utasok kényelmét szolgálják az olyan újítások, mint az éjszakai égboltra emlékeztető speciális kabinvilágítás, a gombnyomásra állítható ablakárnyékolás, vagy a már említett magasabb páratartalom. A gépen az utasok számára rendelkezésre állóhely is nagyobb lesz, a folyosók és az ülések is szélesebbek lesznek a szokásosnál, s az ablakok is nagyobbak lesznek a más gépeken megszokottaknál.
A megrendelők számára mindezeknél sokkal fontosabb az üzemletetési költségek csökkenése. A B787-es üzemanyag fogyasztása 20 százalékkal jobb, mint a cég egy korábbi típusáé, a B767-esé. Az egy utasra jutó üzemanyag-felhasználást csökkenését több újítással sikerült elérnie a cégnek. Először is a legújabb fejlesztésű GE és Rolls Royce hajtóműveket építették be, amelyek önmagukban is 10-12 százalékkal kevesebb üzemanyagot égetnek, mint elődeik. A jobb aerodinamikai kialakítás, a könnyebb anyagok használata további 8-10 százalékkal járul hozzá a fogyasztás csökkentéséhez.
A Boeing tervei szerint 2023-ig 2 ezer darab Dreamlinert értékesít majd, ami összesen mintegy 200 milliárd dolláros bevételt jelent.
Az új Boeinget három verzióban gyártják majd, a rövid, a közepes és a nagytávolságú útvonalakra. Az előbbi kettő - a 787-3-as és a 787-8-as típusjelű - 223-296 utas befogadására lesz képes, míg utóbbi - 787-9-es típusjellel - 263 utast szállíthat majd.
Környezetvédők ugyanakkor erős csúsztatásnak tartják a Boeing által kiadott hivatalos közleményekben szereplő adatokat és kiemelik, hogy ugyan az üzemeltetők számára valóban kedvező az alacsonyabb üzemeltetési költség, s a gép valóban kevesebbet fogyaszt már üzemben lévő társainál, de a csökkentett költségek azt is jelentik, hogy több gépet állíthatnak szolgálatba a légitársaságok, a repülők több időt tölthetnek a levegőben, ezáltal pedig nemhogy csökkenne a légszennyezés, hanem drasztikusan nő.
Néhány adat ennek szemléltetésére: a 787-3-as és a 787-8-as üzemanyagtartályaiba összesen 126 903 liter kerozin fér. Minden egyes liter kerozin elégetésével 3,2 kilogramm széndioxid szabadul fel, azaz, a teljes üzemanyag-mennyiség elfogyasztása mintegy 406 tonna széndioxiddal "gazdagítja" levegőt. Ezt a mennyiséget 138 autóvezető évi 9 ezer kilométeres autózással tudja elérni!
Ugyanez a 787-9-es típus esetében: az üzemanyag-kapacitás 138 700 liter kerozin, amelynek elégetése 444 tonna széndioxidot eredményez, ezt 150 autós tudja előállítani évi 9 ezer kilométer megtételével. A környezetvédők szerint az új Boeing ilyen szempontból a nevével ellentétben sokkal inkább rémálom lesz.