Bosznia lehet az új sláger Európában

2007.07.27. 17:10

Bosznia-Hercegovina először képviselteti magát a novemberi World Travel Market-en Londonban, amely a turisztikai iparág egyik legnagyobb seregszemléje. A volt jugoszláv köztársaság miközben sötét múltjától igyekezne megszabadulni, jelentős támogatásokkal lehelne életet a valaha szebb napokat is megélt turizmusába.

Fiona Jeffery, World Travel Market ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a szakma üdvözli Bosznia-Hercegovina törekvéseit, mert tökéletes üzleti háttérrel rendelkeznek ahhoz, hogy a turizmust is gazdaságuk szerves részévé tegyék, és nem utolsó sorban megismertessék magukat a világgal. Egyelőre azonban óriási erőfeszítések elé néz a volt jugoszláv köztársaság, hogy tudatosítsák az európai utazásszervezőkben az ország páratlan szépségű turista desztinációit.

Az ország saját kutatási adatai szerint a megkérdezett 56 utazásszervezző - köztük európai, amerikai és kanadai szakemberek - nem tudott semmit Bosznia turisztikai látványosságairól, nevezetességeiről és egyáltalán nem ismerte Bosznia nemzeti sajátosságait. A kutatásból az is kiderült, hogy az ország mellőzöttségének oka, hogy sokaknak még mindig a régió biztonságával kapcsolatban vannak kételyei, jóllehet a délszláv háború több mint egy évtizeddel ezelőtt véget ért.

A bosnyák szakemberek első körben igyekeznek a lehető legtöbb megjelenést biztosítani Boszniának a világ utazási katalógusaiban, majd tanulmányutak keretében kívánják megnyerni maguknak az utazásszervezőket és az újságírókat. A tervek szerint a kulturális és történelmi látványosságokat "Európa rejtett titkai"-ként kívánják kommunikálni a nagyközönség felé.

Bosznia térképén számos világszínvonalú turistalátványosság vár felfedezésre. Az ország hegységeiben például a túrázókat és síelőket már most fejlett infrastruktúra várja. A Montenegrói határhoz közel található Tara Canyon, amely a Grand Canyon után a világ második legmélyebb kanyonja, a vadvízi kajakosok körében már jól ismert vízisport paradicsom.

 


Bosznia-Hercegovina, Európa rejtett gyöngyszeme

 

Bosznia különösen büszke vadvizei páratlan tisztaságára, és a jövőben nagyszabású kampány keretében szeretné megismertetni a nagyközönséget a Tara, a Vrbas, a Neretva, és Una folyók nyújtotta páratlan természeti élménnyel. Szintén büszkék, hogy minden regisztrált vadvízi túravezetőjüknek az International Rafting Federation által kibocsátott engedélye van. Bosznia felkészültsége illetve a vízsportokban elismert jártassága miatt kaphatta meg a 2009-es World Rafting Világbajnokság szervezési jogát.

Az ország egyik fő látványossága a középkori öreg híd Mostarban, amelyet nemzetközi adományokból építettek újjá a háborút követően nem kis részben magyar katonák és szakemberek segítségével. A hidat 2004 nyarán nagyszabású ünnepség keretében adták át, majd bejegyezték az UNESCO világörökség listájára.

Bosznia szintén jelentős turistaérkezésekkel számol a Hercegovina bortermelő vidékein, valamint a Sutjeska Nemzeti Park erdőségeiben. Ráadásul mindkét látványosság csupán egy rövid kitérőt jelent a Szarajevóba érkező turisták számára.


A mosztari Őreg-híd

A főváros nemzetközileg híres Szarajevói Film Fesztivál kapcsán, - amit az elmúlt 16 évben minden augusztusban nagy érdeklődés mellett rendeznek - s a város turisztikai vonzerejétől a jövőben is sokat várnak a bosnyák szakemberek. Arna Ugljen-Kopic a bosnyák turisztikai hivatal vezetője szerint a város a keleti és nyugati kultúrák találkozó pontja, így különleges élménnyel gazdagodhat, aki ide látogat. Szintén reményteli az ország és a város idegenforgalma szempontjából, hogy a British Airways - több más légitársasághoz hasonlóan - a közelmúltban jelentette be, hogy közvetlen járatot indít Szarajevóba a londoni Gatwick repülőteréről. Szarajevóba Budapestről is könnyen eljuthatunk, hiszen a Malév közvetlen járatot üzemeltet a bosnyák fővárosba.

A hivatal vezetője hozzátette, hogy Bosznia-Hercegovina a következő 10 esztendőben évi 5 százalékos növekedésre számít a turizmusból. Nemzetközi befektetéseknek köszönhetően 2006-ban 2,25 milliárd euró 2007 első felében, pedig 2,85 milliárd euróval támogatták a bosnyák turizmus fellendülését.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK