Alig van európai a legjobb légicégek között

2007.08.07. 15:56

Július utolsó napjaiban hozta nyilvánosságra a légi iparági elemzéseket végző szervezet, a Skytrax a 2007-es év legjobb légitársaságainak névsorát. A szavazás során többek közt a fedélzeti kiszolgálást, az ülések kényelmét, vagy a repülőtéri várók felszereltségét rangsorolták. Az előkelő díjakat idén is elsősorban ázsiai légifuvarozók kapták, a díjazottak között elvétve találunk neves európai céget.

A londoni központú szervezet 1989 óta értékeli a világ légitársaságait szolgáltatásaik színvonala alapján. A különböző szempontok szerint összeállított rangsorok elkészítésekor saját tapasztalataik mellett az utasok véleményét is figyelembe veszik a szakemberek. Az utasok az idei díjak odaítéléshez minden korábbinál nagyobb segítséget adtak. A 2007-es lista összeállításáshoz nem kevesebb mint 14 millió szavazat érkezett a világ minden pontjáról.

A korábbi évekhez hasonlóan az idei díjazottak többsége is ázsiai légitársaság. A legjobbnak járó elismerést történetében második alkalommal a szingapúri nemzeti léhitársaság, a Singapore Airlines nyerte. A lista első 5-6 helyét rendszerint ugyanazok a légicégek uralják, így történt az elmúlt 4-5 évben is. Az élmezőny újonca a negyedik helyen befutó Qatar Airways lett. A legjobbak rangsorában második helyen végzett, két hellyel javítva tavalyi eredményét a thaiföldi nemzeti légitársaság, a Thai Airways, 2006-hoz hasonlóan harmadik lett a hongkongi Cathay Pacific, ötödik helyre pedig kakukktojásként az ausztrál Qantas futott be. Az első öt helyeztt légicég többsége más kategóriában is előkelő helyeket szerzett.

Az összesített tízes listán hét helyet ázsiai légicég foglalt el, két helyre Ausztrália és Új-Zéland legnagyobb légitársasága, a már említett Qantas és az Air New Zealand került, s csupán a tizedik helyen található európai légifuvarozó, a British Airways.

A régióban a CSA az első

A legjobb légicégeket földrészenkénti bontásban is rangsorolják, sőt külön listán szerepelnek a regionális és a fapados légitársaságok is. Európában a British Airways végzett az élen, Észak-Amerikában az Air Canadát ítélték a legjobb légitársaságnak, míg Dél-Amerikában a brazil TAM lett az első. Külön kategóriát kaptak a transzatlanti útvonalon küzlekedő légicégekis, ezt a listát szintén a brit cég nyerte. A közép-európai régió legjobb légifuvarozója a cseh CSA lett.

A malájok a legjobb stewardess-ek

Az általános ranglista mellett a két leginkább figyelemmel kísért kategória a legjobb business class szolgáltatás és a legjobb kabinszemélyzet listáját kíséri. Az előbbi meghatározásáhopz olyan szempontokat vesznek figyelembe, mint például a légitársaságok business váróinak felszereltsége és szolgáltatásai, az ülések nagysága és kényelmi szintje, a szórakoztató programok változatossága, az ételek minősége és a választék, vagy a személyzet teljesítménye. Ezek alapján a business class kategória első helyén szintén a Singapore Airlines végzett, megelőzve a Richard Branson milliárdos vállalatbirodalmához tartozó Virgin Atlanticet és a Cathay Pacific légitársaságot.

 


Az első osztály a nyertesnél

 

A legjobb kabinszemélyzete a szavazáson részt vevő utasok és a Skytrax szakemberei szerint az összesített listán hatodik helyen végző Malaysia Airlines-nak van, második helyen a Singapore Airlines, harmadikon pedig a Thai Airways végzett. Avizsgálati szempontok között szerepelt az utasok fogadása beszálláskor, az ételek felszolgálsásnak sebessége, a nyelvtudás, az utaskísérő barátságossága, vagy épp az is, hogy milyen gyorsan érkezik meg a stewardes a hívócsengő megnyomása után.

A legtöbb légiutast érintő kategóriában, a turistaosztály rangsorában meglepetésre a dél-koreai Korean Air végzett az első helyen, amely az összesített listán be sem jutott az első tíz helyezett közé. A legjobb turistaosztállyal rendelkező társaságok első öt helyére szintén kizárólag ázsiai cégek kerültek, s külön érdekesség, hogy az ötödik helyen is egy koreai cég, az Asiana végzett.

A Malév "kielégítő"

Egyre rangosabbnak számít a diszkont légitársaságok ranglistája is, ahol szintén van összesített és regionális rangsor. Ez az a kategória, ahol a legnagyobb sikereket könyvelhették el az európai társaságok. Az összes fapados céget figyelembe véve első helyen az ausztrál Qantas leányvállalata, a Jetstar Airways végzett, második az évek óta a legjobb európai fapadosnak számító Air Berlin, harmadik pedig az iparág egyik úttörőjének számító easyJet lett. Az európai rangsort is ez a két cég vezeti, harmadik helyen pedig az osztrák Niki végzett.


Az új Boeingtől sokat várnak a társaságok

A Skytrax minden évben csillagozással is rangsorolja a légitársaságokat. A magyar nemzeti légitársaság 3 csillagos besorolást kapott (az utóbbi években is hasonló kategóriára értékelték a Malévet), ami a "kielégítő" kategóriának felel meg. Eszerint a Malév alapszolgáltatásai elégségesek a legtöbb utas számára, de a vélemények szerint több fedélzeti és repülőtéri szolgáltatáson, valamint az utaskísérők hozzáállásán volna még mit javítani.

A brit elemző intézet éves jelentésében nem közli, hogy melyek azok a légitársaságok, amelyek a legkevésbé felelnek meg az utasok elvárásainak, de az Európai Bizottság rendszeresen közzéteszi, mely légicégeket minősíti a legveszélyesebbeknek. Az elmúlt időszakban például jelentősen megnőtt a balesetek száma az indonéz légi cégeknél, hiányosságok léptek fel a biztonsági előírások betartásában, a gépek karbantartásában, ezért az EU július elejétől kezdve mind az 51 indonéz légitársaságot kitiltotta az unió légteréből. Bár indonéz légitársaságok közvetlenül nem repülnek az Európai Unióba, az uniós hatóságok arra figyelmeztetik az állampolgárokat, hogy belföldön - például Dzsakarta és Bali között - ne utazzanak indonéz légitársaságok járatain.