Népszerű városok a légicégek téli kínálatában

2007.10.18. 16:17

A legtöbb légitársaság október végétől áll át az új, téli menetrendre, ami az úti cél-kínálat módosulását jelenti: eltűnnek a nyári nyaralóhelyekre közlekedő járatok, helyettük új városok jelennek meg a téli igényekhez alkalmazkodva.

A hazai nemzeti légitársaság gépei például több útvonalon is bővülő téli menetrend szerint közlekednek október 28-tól. A Malév növeli járatainak számát bangkoki, madridi és velencei vonalán, a krakkói járatot ugyanakkor törlik.

A légitársaságok téli menetrendje a hidegebb évszak utazási igényeihez és az egyes vonalakon erősödő forgalomhoz igazodik. Ebben az időszakban rendszerint megnő a távolabbi, melegebb éghajlatú nyaralóhelyekre irányuló forgalom. Ennek megfelelően a közvetlen összeköttetést biztosító bangkoki Malév-járat heti háromszor, majd január 8-tól hetente négyszer üzemel. A bangkoki mellett heti néggyel bővül a légitársaság madridi, valamint a velencei járatainak száma is. Utóbbi városba heti tizenkét járatot indít a Malév, amit az első kilenc hónapban regisztrált 20 százalékos forgalombővülés, illetve a piac átrendeződése indokol.

A tipikusan európai nyaraló célállomások, például Malaga, Dubrovnik és Split télen lekerülnek a Malév útvonalhálózatáról, az észak-amerikai útvonalakon pedig - Toronto, New York - hagyományosan kevesebb gép közlekedik. Jekatyerinburgba október 28-tól hetente kétszer repül a nemzeti légitársaság, ez egyes frekventált időszakokban plusz egy járattal is kiegészül. Az új menetrendben, Krakkó az egyetlen nem szezonális célállomás, amely lekerül a légitársaság útvonalhálózatáról.

A nemzeti légitársaság a téli menetrendi időszakban átlagosan heti 465, naponta 65 menetrend szerinti járatot üzemeltet. A légitársaság ebben az időszakban 35 ország 51 városát, code-share partnereivel együtt pedig 39 ország 71 városát köti össze a magyar fővárossal. A legtöbbször, szám szerint naponta ötször Amszterdamba jár a légitársaság.

A Malév a téli időszakban charter járatokat is indít az utazási irodák igényei szerint. Az idén télen charter-célállomások lesz: Kilimandzsáró, Mauritius, Zanzibár, Johannesburg, Mombassa, Dubai, Bangkok, Phuket, Sharm-el-sheik, Hurgada, Aqaba és Torino.

A téli időszakban megváltozik a fapados légitársaságok menetrendje is. A legnagyobb változás, hogy október végével kivonul a hazai piacról az eddigi egyik meghatározó szereplő, a Sky Europe, s ez azt jelenti, hogy néhány a cég által repült útvonal lekerül a kínálatból.

Szintén fontos változás a korábbi téli időszakokhoz képest, hogy a vezető európai fapados is megjelenik Ferihegyen. A Ryanair a sármellékre közlekedő járatok mellett október végétől és november elejétől több új járatot is indít a budapesti légikikötőből. Az ír légitársaság gépei a nagy-britanniai East Midlands repülőterére, Bristolba, Liverpoolba, Glasgow-ba és az észak-németországi Brémába is közlekednek majd. Az említett városokkal együtt így összesen - Londonnal és Manchesterrel együtt - hat angliai városba repülhetnek az utasok Ferihegyről.


London továbbra is sláger

A vezető hazai cég, a Wizz Air is átalakítja téli menetrendjét, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a nyári célpontok többségére a téli hónapokban nem válthatnak jegyet az utasok. Amint azt Kázmér Natasa a légitársaság kommunikációs igazgatója az [origo] Vendégszobájában elmondta: a Wizz Air nyári slágerjáratai a következő üdülési szezonra visszakerülnek a kínálatba, a téli időszakban pedig ismét közlekednek a cég járatai az olaszországi Milánóba/Bergamóba.

A Wizz Air egyébként csütörtökön jelentette be, hogy novembertől erdélyi járatait a Kolozsvári Nemzetközi Repülőtérről indítja és ezzel egyidőben megszünteti marosvásárhelyi üzemelését. A légitársaság eddig Marosvásárhely - Budapest, Róma, Barcelona és London Luton közötti járatai 2007. november 13-tól Kolozsvárról indulnak majd. A februárban indítandó dortmundi járat a tervezett időben már Kolozsvárról fog indulni.

A Wizz Air 2006 júliusában indította első marosvásárhelyi járatait. A gyakori kedvezőtlen időjárás és a fejletlen leszállító rendszer folyamatosan veszélyeztette a légitársaság járatainak pontosságát, késéseket és nem kívánt törléseket eredményezve. Ezzel ellentétben a kolozsvári repülőtér már jóval fejlettebb technológiával rendelkezik.

Az easyJet sem a téli időszakra, sem pedig a nyári hónapokra egyelőre nem tervezi új járatok indítását Budapestről, így társaság gépeivel továbbra is Londonba, Berlinbe, Genfbe és Dortmundba juthatunk el.