Gatyát felkötni, jön a Ryanair

2007.10.30. 12:10

Példátlan akcióval indította budapesti jelenlétét a vezető európai diszkont légitársaság, a Ryanair. A társaság 200 ingyenjegyet osztott ki a Nyugati téren azok között, akik minél jobban kimutatják a Malév és annak jegyárai iránti utálatukat. A cég ehhez hasonló agresszív marketingeszközei csak nálunk szokatlanok, Európa nyugati felén évek óta ehhez hasonlókkal hallat magáról az ír fapados. De mit is kell tudni a diszkont társaságok számára modellértékű Ryanairről?

A szokatlan marketingeszköz apropója, hogy a Ryanair ősztől jelentősen növeli magyarországi járatainak számát: a meglévő sármelléki járatok mellé hét újat indít a Ferihegyi repülőtérről Dublinba, Glasgowba, az East Midlands repülőtérre, Bristolba, Liverpoolba, Brémába és Frankfurt-Hahn-ba.

A szigorú költségpolitikájáról, szabad szájú és öntörvényű vezetőjéről, olcsó árairól, valamint a nem túl udvarias kiszolgálásról elhíresült légicéget 1985-ben alapította Cathal és Declan Ryan (a cég névadója), Liam Lonergan, az ír Club Travel utazási iroda tulajdonosa és a Ryan-testvérek édesapja, Tony Ryan. A légitársaság kezdetben egyetlen 14 üléses repülőgéppel repült Waterford és London Gatwick között azzal a nem titkolt céllal, hogy az útvonalon közlekedő British Airways és Aer Lingus mellett, lehetőleg olcsó jegyárakkal piacot szerezzen magának.

Egy évvel később újabb gépet állítottak csatasorba és megkezdték a Dublin-London Luton járat üzemeltetését. Az utaslétszám egy év alatt eléret a 82 ezer főt. Az utasszám és az útvonalhálózat is folyamatosan bővült, de a társaság a következő években még veszteséggel üzemelt. Így volt ez egészen 1991-ig, amikor a tulajdonosok kinevezték vezérigazgató-helyettesnek, a cégnél pénzügyi tanácsadóként 1986 óta működő Michael O'Leary-t.

 

Budapesten ingyenjegyet osztott a Ryanair

 

Új korszak O'Leary-vel

Nehéz eset
Michael O'Leary megítélése az általa elért eredmények ellenére is vegyes. Versenytársai, a piaci szabályozók, sőt néha kormányok is arrogánsnak tartják, médiabeli megnyilvánulásait pedig sokszor modortalannak, udvariatlannak minősítik. Közismert róla, hogy gyakran saját munkatársaival is lekezelően bánik, marketing technikái pedig legendásan provokatívak. A Ryanair vezére Írország egyik leggazdagabb embere Mullingar közelében lévő kúriájában él feleségével és két gyermekével, teheneket és lovakat tart, War of Attrition nevű versenylova 2006-ban megnyerte a híres Cheltenham derbyt.

Az új vezető elsődleges feladataként azt jelölték meg a tulajdonosok, hogy a költségek csökkentésével tegye nyereségessé a társaságot. Ennek érdekében O'Leary az Egyesült Államokba utazott, hogy ott a klasszikus fapados modellt kialakító és olcsó jegyárakkal dolgozó légitársaság, a Southwest Airlines működését tanulmányozza. O'Leary hamar rájött, hogy a nyereséges működés kulcsa egyrészt, hogy a repülőgépeknek minél több időt kell a levegőben tölteniük, azaz drasztikusan csökkenteni kell a repülőtereken töltött időt, a fedélzeten minimálisra kell csökkenteni az "ingyenes" szolgáltatásokat, meg kell szüntetni a business class helyeket és lehetőleg egyetlen géptípussal kell feltölteni a flottát, hiszen így az alkatrész utánpótlás is olcsóbb, ráadásul a személyzet kiképzése is rövidebb ideig tart.

A költséghatékonyság szempontjából mégis talán legfontosabb alapelvként azt határozta meg a Ryanair új vezére, hogy a társaság gépei a nagy nemzetközi repülőterek helyett kisebb, regionális légikikötőket használjanak, amelyek túlélésük szempontjából tulajdonképpen kiszolgáltatottak a légitársaságoknak, s így a repülőtéri díjakra is alacsonyabb árakat lehet kialkudni. Ezek mellett O'Leary egy teljesen új vezetési stílust honosított meg a társaságnál, s mindezek eredményeként 1995-ben, a Ryanair fennállásának 10. évfordulóján évi 2,25 millió utast szállított.

Előző
  • 1
  • 2
Következő