Piacot robbanthat az új fapados buszcég

Vágólapra másolva!
November 26-án, hétfőn indul útjára az új magyar fapados busztársaság, az OrangeWays első járata, amely kezdetben rögzített áron, később pedig a légitársaságoknál ismert foglalási rendszerrel értékesíti majd jegyeit a szomszédos országok és a régió nagyobb városaiba. A cég az új kezdeményezéssel a Volán és az Eurolines komoly versenytársa lehet.
Vágólapra másolva!

A fapados busztársaság kezdetben Bécsbe, Prágába, Kolozsvárra, Munkácsra és Krakkóba közlekedtet járatokat, jövő tavasszal pedig további célállomások kerülhetnek az útvonalhálózatba. Az első járatok jövő hétfőn indulnak Prágába és Kolozsvárra. Kezdetben az egy útra szóló jegyeket rögzített áron, 3700 forintért vásárolhatják meg az utasok - tudta meg az [origo] Kovács Miklóstól, az OrangeWays vezérigazgatójától.

A cég szándékai szerint később a fapados légitársaságoknál ismert modell szerint működik majd a jegyfoglalás, azaz minél korábban foglaljuk le a jegyeket, annál kedvezőbb áron juthatunk hozzájuk. Az utazás időpontjához közeledve a jegyek vételára is magasabb lesz. A rögzített árak február végéig lesznek érvényben, ettől kezdve a jegyfoglalás időpontjának függvényében változik a jegyár, de például Kolozsvár és Munkács esetében nem lesz magasabb 3700, Prága esetében pedig 4500 forintnál. Szintén különlegesség, hogy a jegyeket nemcsak az interneten és a kiemelt viszonteladóknál, hanem az OTP Bank fiókjaiban is lehet majd foglalni nemcsak Magyarországon, hanem külföldi fiókokban is, ahol a pénzintézethez tartozó utazási iroda munkatársai segítenek az utasoknak.

A busztársaságoknál eddig szokatlan értékesítési módszer mellett az OrangeWays más újításokkal is szolgál - mondta a vezérigazgató. Az útvonalakon először nyolc vadonatúj Bova típusú busz közlekedik majd (ezeket a társaság fő befektetője, Kedves Ferenc lízingcégén keresztül szerezték be), s a kellemes utazást több kényelmi berendezés is elősegíti, tehát ilyen tekintetben nagyon is különböznek a fapados légitársaságoktól. A fedélzeten a repülőgépekhez hasonlóan lesznek egyenruhás utaskísérők, akik az utazás alatt ingyenes kávét és üdítőt szolgálnak fel az utasoknak, de térítés ellenében szendvicseket és rágcsálnivalót is vásárolhatnak az utasok. A társaság tájékoztatása szerint a buszokon kényelmes bőrülések, sőt még internet hozzáférés is lesz.

A kényelmi szolgáltatások mellett a társaság vezetői arra törekedtek, hogy egyedi arculatú, jól felismerhető járműparkkal kezdjék meg a működést. Ezek mellett Kovács Miklós szerint a minőségi szolgáltatás lehet az, amivel versenyezni tudnak a hazai piacon, amit a komfort busz megjelöléssel próbálnak érzékeltetni. A buszok egyébként biztonságosabbak is lesznek a korábbi típusoknál, például olyan elektronikus rendszerrel is felszerelik őket, amelyek bizonyos vezetői hibákat is korrigálni tudnak.

Az [origo] kérdésére a társaság egyik viszonteladó irodájánál elmondták, hogy az iroda elérhetősége ugyan csak kedd óta van fent az Orange Ways honlapján, de azóta szinte folyamatosan érdeklődnek az utasok. A kezdeti népszerűség oka nem kis részben a cég által kínált árak és a hasonló célállomásokra közlekedő Volán és Eurolines társaságok árai közötti, akár 40-50 százalékos különbség is lehet.

600 kilométer a határ

Az újszerű bustársaság ötlete alig több mint egy évvel ezelőtt született meg, s a megfelelő befektetők és a stratégiai terv elkészítése után idén ősszel érkeztek meg az első buszok Magyarországra. A koncepció alapja alapja az volt, hogy lehetőleg 600 kilométeren belüli célállomásokat válasszanak, mégpedig azért, mert ez az a távolság, ahová még gyorsabban ellehet jutni autóbusszal mint repülővel, így ezen a területen versenyképesek lehetnek a légitársaságokkal. A repülőgépek esetében az indulás előtt néhány órával már ki kell érni a repülőtérre, ami az utazás időtartamát jelentősen növeli. Ez a buszok esetében nem áll fenn. A vezérigazgató elmondta, hogy egy piackutatás eredményeként hosszú távú útvonalakat is bevezetnek a közeljövőben: az első két célállomás Milánó és Amszterdam lesz, de ukrajnai városok is szóba jöhetnek.

Az Orange Ways egyébként további lehetőségeket keres a bővülésere és tárgyalásokat folytat a pozsonyi repülőtérrel, valamint a Sky Europe diszkont légitársasággal, hogy a narancsszínű buszok a légikikötőt is útba ejtsék. Ez nemcsak a buszcégnek jöhet jól, hanem a Budapestről nemrégiben kivonult Sky Europe-nak is, amely pozsonyi és bécsi indulással üzemelteti a járatait, de így a budapesti utasokról sem kellene lemondania.

Konkurenciaharc egyes vonalakon

Szakértők szerint a busztársaság azt a jogi lehetőséget használja ki, amely szerint az Európai Unióban a nemzetközi buszjáratok liberalizáltak, a jelenlegi magyarországi gyakorlat ugyanakkor nem ennek megfelelően működik. A piac két legfőbb szereplője, a Volán és az angol tulajdonú Eurolines a fontosabb útvonalakon gyakorlatilag monopolhelyzetben van, de az Orange Ways ezeken a már évek óta sikeresen működő járatokon is komoly konkurenciát jelenthet.

A narancsos busztársaság egyébként már össze is különbözött a Volánnal, mégpedig a járatokat indító buszpályaudvar kérdésében, ugyanis a Volán egyelőre nem engedélyezi, hogy az Orange Ways buszai a népligeti Volán-pályaudvarról induljanak. Ehelyett a pályaudvarral szemközti trolibusz végállomásnál kell majd felszállniuk az utasoknak a buszokra. A vezérigazgató ehhez kapcsolódóan annyit mondott, hogy szeretnék nyugodt körülmények között végezni a munkájukat, amihez a Volán eddig nem volt partner.

László György, a Volán autóbusz-közlekedési igazgatóságának helyettes igazgatója az [origo]-nak elmondta, hogy a népligeti pályaudvar használatáért a belföldi- és a külföldi járatok üzemeltetői is fizetnek, egyébként így van ez külföldön is. Az igazgatóhelyettes elmondta: reménykedik benne, hogy az Orange Ways a nemzetközi buszjáratok müködtetéséhez szükséges összes engedélyt beszerezte, ahogy a Volán is rendelkezik ezekkel az engedélyekkel. Az Orange Ways járatai egyébként elsősorban a Budapest Volánbusz számára jelenthetnek konkurenciát, hiszen e társaság buszai közlekednek hasonló útvonalakon.