A novemberben, Londonban megrendezett turisztikai vásár, a World Travel Market egyik legfontosabb kérdése a szakemberek számára, hogy a kiállító országok mennyire népszerűek az utazók körében. A különböző szempontok alapján összeállított országimázs-index fontos jelzőmérték, ennek tudatában alakíthatják ugyanis az ország idegenforgalmi stratégiáját és turisztikai kínálatát a szakemberek. Az idei kedveltségi sorrend meglepő lehet, az már kevésbé, hogy Magyarország csupán egyetlen - igaz fontos - kategóriában került értékelhető helyre.

Az idei egyesített országnévsort egymást követő második alkalommal Ausztrália nyerte az Egyesült Államok és Nagy-Britannia előtt, az első tíz helyezett között pedig megtalálható egyebek mellett Franciaország, Kanada és Japán is. Az elemzés készítői szerint három olyan ország van, amelyek felzárkózhatnak az első tíz közé és a következő öt évben jelentős turisztikai célország válhat belőlük: ők Kína, Horvátország és az Egyesült Arab Emírségek. Ez utóbbi kategóriában idén először került fel a listára Oroszország, Lengyelország, Kuba és Izland is.

Az indexet immáron harmadik éve a FutureBrand és a Weber Schandwick reklám- és pr-tanácsadással foglalkozó cégek készítik 2600 utazó megkérdezésével. Az elemzésben azt vizsgálják, hogy egy-egy ország milyen helyen szerepel az ismertség, az utazási motivációk, a látnivalók tekintetében, azaz mennyire sikeres márkanév az adott ország.

Az összesített ranglista:

1.

Ausztrália

6.

Kanada

2.

Egyesült Államok

7.

Spanyolország

3.

Nagy-Britannia

8.

Új-Zéland

4.

Franciaország

9.

Görögország

5.

Olaszország

10.

Japán

Az idei rangsor felállításakor olyan szempontokat is figyelembe vettek a szakemberek, hogy például mely ország eltökélt leginkább a környezetvédelem iránt (Svédország), vagy hol a legkedvezőbbek a feltételek üzleti vállalkozás indításához (Egyesült Államok). Az elemzés egyébként részletesen is foglalkozik az Egyesült Államokkal és azt vizsgálja, hogy miként változik az ország megítélése a politikai eseményekkel összhangban.

A művészeti és kulturális élmények tekintetében a legtöbb megkérdezett utazó Olaszországban, Franciaországban és Egyiptomban elégíthette ki legjobban tudásszomját, a történelmi emlékek Egyiptomban, Olaszországban és Kínában járulnak hozzá leginkább az ország megítéléséhez.


Nehéz velük versenyezni

A legjobb szálláslehetőségek Ausztráliában, Tahitin és Kanadában várják az utazókat, míg a természeti szépségek tekintetében Új-Zéland, Ausztrália és a Maldív-szigetek emelkedik ki a többi ország közül.

Az idei lista összeállításakor először vettek figyelembe olyan, a turizmusban már meglévő trendeket és irányzatokat, amelyek a későbbi években meghatározókká válhatnak. Ezek közül egyik az úgynevezett önkéntes turizmus, amely már ma is hatalmas üzletággá terebélyesedett. Az egyre többször előforduló természeti katasztrófák, a tudatosabbá és ismertebbé váló "világfalu" gondolat arra készteti az utazók tömegeit, hogy humanitárius szempontok alapján tervezzék meg utazásaikat. A kínálat már most igen széles: lakóházak építésétől, nyelvtanításon, vagy menekülttáborbeli munkákon keresztül egészen az állatvédő programokig terjed a kínálat, ami azt is jelzi, hogy egy ország komoly bevételeket generálhat, ha komolyan veszi ezt a jelenséget, sőt így megítélése is javulhat.

Az utazók egyre inkább felelősnek érzik magukat a meglátogatott ország, vagy régió ökológiai állapotáért és egyre szívesebben utaznak olyan légitársasággal, utazási irodával, amelyek szintén fontosnak tartják a káros hatások minimalizálását. Az önkéntes légszennyezési kompenzációt bevezető légitársaságok mellett például a Silverjet nevű cég kötelező széndioxid-kompenzációt épített be a jegyáraiba, így ez az első igazán "tiszta" társaság. Az autókölcsönző cégeknél is akad jó példa: az Avis, a Budget, vagy a Hertz egyre több környezetbarát autót állít rendszerbe, de a különböző luxushotelek is egyre nagyobb számban építenek be áraikba különböző kompenzációs elemeket.

A megkérdezett üzleti- és hagyományos utazók csupán egyetlen kategóriában helyezték Magyarországot dobogós helyre: a legkedvezőbb ár/érték aránnyal rendelkező országok kategóriájában. Az olcsóság természetesen nem feltétlenül hátrány, sőt, a jó minőséget, alacsony áron koncepció kifejezetten sikeres lehet a nyugat-európai turisták kegyeinek elnyeréséért folytatott versenyben. Ebben a kategóriában Thaiföld végzett az első helyen, amely összehasonlíthatatlanul nagyobb turisztikai kínálattal és forgalommal rendelkezik, mint Magyarország. A tavalyi listán még a tizedik helyen szerepelt Magyarország, az idei végeredményben pedig Csehországot, Mexikót, Vietnámot és a Fülöp-szigeteket előzzük meg. Az első tíz helyezett többsége ázsiai állam.

Feltűnő, hogy az egyes kategóriában csak elvétve találhatunk kelet-közép európai országot. A volt szocialista országok közül is csak az említett kategóriában egy hellyel mögöttünk álló Csehország, a történelmi látnivalók tekintetében hatodik helyre sorolt Oroszország és a feltörekvő turisztikai célországok listáján szereplő Lengyelország képviseli a régiót. A mellőzöttség nem jelenti feltétlenül a szolgáltatások színvonalának gyengeségét, sokkal inkább az ismertség hiányát tükrözi. Ez azt mutatja: az országmarketing területén van még hová fejlődni.

Kategóriák szerinti eredmény:

Vállalkozás barát országok

Egyesült Államok, Kína, Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország

A legjobb konferencia helyszínek

Egyesült Államok, Svájc, Németország, Szingapúr, Egyesült Arab Emírségek

Művészet és kultúra

Olaszország, Franciaország, Egyiptom, India, Nagy-Britannia

A legjobb tengerpartok

Maldív-szigetek, Tahiti, Bahamák, Ausztrália, Dominika

Legjobb családi célpontok

Dánia, Kanada, Ausztrália, Egyesült Államok, Svédország

Történelmi látnivalók

Egyiptom, Olaszország, Kína, Görögország, Franciaország

Legjobb hotelek és szálláslehetőség

Egyesült Arab Emírségek, Maldív-szigetek, Ausztrália, Tahiti, Kanada

Természeti látnivalók

Új-Zéland, Ausztrália, Maldív-szigetek, Kanada, Dél-Afrika

Éjszakai élet

Spanyolország, Egyesült Államok, Brazília, Thaiföld, Szingapúr

Gasztronómia

Franciaország, Olaszország, Szingapúr, Japán, Egyesült Államok

Sport- és aktív üdülés

Ausztrália, Új-Zéland, Kanada, Dél-Afrika, Egyesült Államok

Vendégszeretet

Ausztrália, Kanada, Új- Zéland, Írország, Thaiföld

Pihenés és kikapcsolódás

Maldív-szigetek, Tahiti, Bahamák, Jamaika, Új-Zéland

Biztonság

Új-Zéland, Kanada, Svédország, Dánia, Svájc

Vásárlás

Egyesült Államok, Egyesült Arab emírségek, Szingapúr, Olaszország, Japán

Ár/érték arány

Thaiföld, Magyarország, Csehország, Mexikó, Vietnám

Ahol a legszívesebben élnénk

Kanada, Új-Zéland, Ausztrália, Svédország, Szingapúr