Egy világkörüli utazás nem egyszerű dolog. Nem csak az anyagi vonzatait, az útvonaltervezést, vagy az utazás megszervezését tekintve, hanem már a repülőjegyek lefoglalása is bonyolult, főleg, ha a teljes szakaszt egy jeggyel szeretnénk letudni. Hogyan tervezzünk egy ilyen utat és milyen lehetőségek kínálkoznak a jegyfoglalásra?

Az egyik lehetőség, ha sok egymáshoz kapcsolódó egyirányú szakaszt választunk ki, és szép sorjában lefoglaljuk a repülőjegyeket ezekre a járatokra. Ha ezt a megoldást választjuk, hamar rájövünk, hogy logisztikai rémálommal van dolgunk, szinte bizonyosan 4-5 átszállás után már elveszítjük a fonalat, vagy egyáltalán nem is találunk megfelelő csatlakozó járatot.

A másik, manapság sokkal divatosabb, mindenképpen egyszerűbb, s ami egyáltalán nem mellékes, olcsóbb megoldás, ha egyetlen világkörüli utazásra jogosító jegyet vásárolunk valamelyik nagy légiszövetségen keresztül. A oneworld, SkyTeam, vagy a Star Alliance szövetségek mindegyikéhez több kisebb-nagyobb légitársaság tartozik, amelyekkel több útvonalon is körül lehet repülni a Földet, ráadásul az útvonalak, valamint a partner légitársaságok száma folyamatosan növekszik - írja New York Times Travel.

A SkyTeam például 2004-ben kilenc légitársasággal és 658 célállomással indult, ma pedig már tizenegy tagot számlál és 841 helyszínre repíti utasait. A legnagyobb légiszövetség, a Star Alliance 19 tagot számlál, 897 városba közlekednek gépei és az Air New Zealand csatlakozásával a szigetországra és Óceánia szigeteire biztosít jó csatlakozási lehetőségeket. A Malév "anyaszövetsége", a oneworld jelenleg tíz légicéget számlál, köztük olyan óriásokat mint a British Airways, a Qantas, vagy az American Airlines. A oneworld szövetség járataival Dél-Amerika, vagy Ausztrália is könnyen megközelíthető. Ma már mindhárom légiszövetségnek vannak partnerei Kínában, így az itteni városokba is számtalan csatlakozási lehetőség kínálkozik, ha egy világkörüli utat tervezünk.

Általánosságban mindhárom szövetség 3 és 15 közötti számú megállót engedélyez világkörüli jegyeivel, az utazás időtartamának legalább 10 naposnak kell lennie és előírás, hogy a bolygót egy irányban kerülhetjük meg úgy, hogy egy kontinensen csak egyszer járhatunk, tehát, ha például Európából Dél-Amerikába, majd onnan Ausztráliába tartunk, nem fordulhatunk visszafelé, csak mondjuk Dél-kelet Ázsiába, vagy Afrikába repülhetünk tovább.

A jegyárak a megállók számától, a kiindulási repülőtértől és az időzítéstől függ, hiszen az év bizonyos szakaszaiban ugyanarra az útvonalra olcsóbban juthatunk a tiketthez, mint máskor. A SkyTeamnél például a megtett távolságok szerint négy különböző árkategória létezik: a legolcsóbbal mintegy 42 ezer kilométert lehet megtenni 3085 dollárért, az Egyesült államokon kívüli indulás esetén, a leghosszabb távra, 67 ezer kilométerre szóló jegyért pedig 5511 dollárt kell leszurkolnunk.

A oneworld világkörüli jegyének költségei aszerint váltakoznak, hogy az utazás alatt hány kontinenst látogatunk meg. Az Explorer jegy legolcsóbb ára 3900 dollár, azaz mintegy 670 ezer forint.

Forrás: [origo]

A legnagyobb probléma ugyanakkor a légiszövetséges megoldással éppen az erősen korlátozott repülhető szakaszok száma. Ez a gyakorlatban hosszabb, kényelmetlenebb repüléseket is jelenthet, amit azért kell teljesítenünk, hogy a szövetségek hálózatán belül maradjunk. Például a oneworldhöz tartozó cégek egyike sem repül Johannesburg és Szingapúr között, ezért aki ezt az utat választja, mindenképpen le kell szállnia Hong Kongban, Bangkokban, vagy más nagyobb csomópontban a környéken, hogy elérje úticélját. A másik probléma, hogyha egy szakaszt például bérelt autóval szeretnénk megtenni, vagy mondjuk vonattal vágnánk át Kínán, a repülőjegyek kilométer korlátozása miatt megnehezítenénk saját dolgunkat, ugyanis a limitbe a földön megtett út is beleszámít.

Bár Magyarországon még szokatlan ez a megoldás, de célszerű kipróbálni a nagyobb repülőjegy forgalmazó nemzetközi webodlalakat, amilyen például az airtreks.com, vagy az airbrokers.com, mivel ezek néha a légiszövetségek árainál kedvezőbb árfekvésben is tudnak megoldást ajánlani. Ennek oka legtöbbször, hogy ezek a cégek közvetlen szerződéses kapcsolatban állnak a légitársaságokkal, így sok esetben nagyobb árkedvezményeket is kapnak. Ennek a megoldásnak a hátránya, hogy a csatlakozásoknál több időt kell várni a következő járatra, néha pedig egy nagyobb városban repülőteret is kell váltani a következő gép indulásához, ami például New Yorkban, de még Londonban sem túl kellemes dolog. Az európai indulással kiállított jegyek általában olcsóbbak mintha mondjuk Amerikából indulnánk, de a jegyek kiállításához és az útvonal pontos megtervezéséhez célszerű, valamelyik hazai utazási iroda segítségét kérni, ha elakadtunk.