Gázzal hajtják az Airbus A380-ast

2008.02.13. 10:57

Az Airbus flotta zászlóshajója, a kétemeletes A380-as a világon először repült kerozin helyett alternatív, úgynevezett GTL üzemanyaggal, ami nem csak a környezetvédelem szempontjából jelentős, hanem később a turizmusra is kihathat.

Az első repülésre egy hosszabb tesztprogram részeként került sor a múlt héten. A szuperjumbo a nagy-britanniai Filtonból repült az Airbus franciaországi bázisára, Toulouse-ba. Napjainkban a szakemberek az A380-ast tartják környezetvédelmi szempontból a leghatékonyabb típusnak, ezért is esett a választás erre a gépre.

A tesztrepülésen egy újfajta üzemanyagot próbáltak ki a mérnökök, az úgynevezett GTL-t, ami tulajdonképpen gázból átalakított cseppfolyós üzemanyag. Az A380-as azért is ideális a tesztek elvégzésére, mert a repülőgép négy motorja teljesen elkülöníthető egymástól, így lehetővé vált, hogy az egyik hajtómű kizárólag az új alternatív hajtóanyag és a hagyományos kerozin keverékével működjön, míg a többi három kerozinnal volt feltöltve.

A múlt heti háromórás repülés az első fázisa volt annak a programnak, amelynek során igyekeznek megtalálni a legolcsóbb, leghatékonyabb, ráadásul a környezetvédelmi szempontoknak messzemenően megfelelő repülőgép-üzemanyagot. A GTL akár a közeljövőben is alkalmas lehet arra, hogy - ha nem is széleskörűen - de bizonyos helyeken felváltsa a hagyományos kerozint.

Forrás: Getty Images

A GTL előnye, hogy ugyanaz a repülőgép kevesebbet éget el belőle, mint a hagyományos üzemanyagból, ráadásul alig tartalmaz ként. A szintetikus üzemanyagot ráadásul többféle szénhidrogén-forrásból - földgázból, vagy növényi eredetű anyagokból is - elő lehet állítani.

A tesztek végső célja, hogy egy olyan második generációs bio-üzemanyagot fejlesszenek ki, amely ma még nem állhat rendelkezésre kereskedelmi mennyiségben, egyrészt az előállítás nehézségei, másrészt a magas költségek miatt.

Az újfajta üzemanyag a környezetvédelmi hatásokon túl várhatóan az idegenforgalomra is kifejti majd hatását, de ez csak abban az esetben következhet be, ha az életképes, és hatékony hajtóanyagot nagy mennyiségben viszonylag olcsón tudják majd előállítani. Szakértők szerint az újfajta repülőbenzinek végső soron a repülőjegy-árak csökkenését is eredményezhetik.

Az Airbus új szupergépe 2007 októberében állt menetrendszerinti forgalomba Szingapúr és Sydney között. Az első megrendelő, a Singapore Airlines két utasfedélzettel és - a szingapúri légitársaság megrendelésére újdonságként a business osztályon kialakított ágyakkal - ellátott gép leszállítása két évet késlekedett. A Singapore Airlines 2008-ban várhatóan öt másik A380 óriásgépet vásárol. Az új óriásgépből az Emirates és az ausztrál Qantas kapja a következő darabokat.

KAPCSOLÓDÓ CIKK