Vonatozás a svájci hegyekben

2008.03.11. 16:55

Nincs még egy ország, amely olyan sűrű és jól működő tömegközlekedési hálózattal büszkélkedhet, mint Svájc. A vonatok, buszok és hajók menetrendjei egymáshoz igazodnak, és a legtöbb várost félóránként induló járatok kötik össze. A turisták így kisebb eséllyel késnek le csatlakozásokat, programokat, nincs idegeskedés és tétlen várakozás. Itt az ideje élni a lehetőségekkel pláne, hogy most 30-50 százalékos kedvezménnyel vehetjük igénybe a szolgáltatásokat az alpesi ország tizenegy, turisztikai szempontból is érdekes hegyi vonalán.

Egy átlag keresetű svájci állampolgár a statisztikák szerint, évente átlagosan 42-szer utazik vonaton, ami európai viszonylatban rekordnak számít. Ez nagyban köszönhető a környezettudatos magatartásnak, - lévén a svájciak 30 százalékának nincs is autója- másrészt, pedig annak, hogy a társaságok kiváló logisztikai és technikai háttérrel működnek. A menetrend különösen sűrű, hiszen nyolc éve a vasúti reformintézkedések keretében félóránkénti vonatindulást vezettek be, vagyis 30 percenként minden pályaudvarról minden irányban indulnak járatok. Svájcban az elmúlt években átlagosan 320 millió volt az utasok száma. 2005 óta a késésért minden utasnak fájdalomdíjat fizetnek. Ennek értelmében a másodosztályú utasok több mint egyórás késés esetén 6.80 eurót, első osztályú utasok 9.70-et kapnak vissza a jegyek árából.

Svájcban rengeteg keskeny, 1000 mm-es nyomtávval működő vasút üzemel. A keskeny nyomtáv nem csak a városokban előnyös, hiszen a hegyi vasútvonalakon is igen sűrűn fordulnak elő szűk ívek.

RailAway hálózat: turista vonalak

A Svájci Állami Vasutak turisztikai leányvállalata, a RailAway kirándulóajánlatai között olyan természeti látványosságokat tekinthetnek meg az utazók, mint a 3090 méteres Gornegrat, a 3500 méteren fekvő Saas-Fee-Allalin, és a Svájc szívében található és panoráma étterméről is híres Stanserhorn, ahonnan tiszta időben még a németországi fekete erdő is látható. Ugyancsak megközelíthető vonattal a Vierwaldstatti-, Zugi- és Lowerzi-tavak közt húzódó vastartalmú ásványvizéről is híres Rigi-csúcs.

Rigiről sokan nem is tudják, hogy 1871-ben itt nyílt meg a világ első fogaskerekű vasútja. Ez a Luzern melletti a Vierwaldstatter-tó partján található Vitznau faluból vezetett a Rigi csúcsra. Két évvel később, 1873. júliusában ugyanez a vasútépítő társaság kezdte el a Svábhegyi Fogaskerekű Vasút építését is.

Forrás: [origo]

Szintén mesés vonatos kirándulásokat tehetünk a Luzern melletti fekvő,s a Vierwaldstatter-tó mögött magasodó Pilátus-csúcsra. Ide nemcsak vasúton, hanem kötélpályán is fel lehet jutni, sőt a kettőt kombinálni is lehet. Vasúttal Luzern elővárosából, fogaskerekűvel a tó mellett található állomásról indulhatunk. A fogaskerekű alsó végállomása (Alpnachstad) és Luzern belvárosa közötti szakaszt vonattal, vagy hajóval tehetjük meg, a belváros és a kötélpálya alsó végállomása között pedig trolibusszal közlekedhetünk. A Pilatus-Bahn hossza összesen 4818 méter. Az alsó végállomás tengerszint feletti magassága 441 m, felső végállomás pedig 2070 méteren fekszik. A turisták rendszerint az ablakokban lógnak, (már ahol ezt lehet), hiszen ez a világ legmeredekebb fogaskerekű vasútja, amelynek legnagyobb emelkedési foka 48, de átlagosan is 42 százalék.

A RailAway legszebb vonalai közé tartozik a Rochers-de-Naye, (2044 méter) a Brienzer Rothorn, és a Schilthorn, sőt, a fent említett valamennyi RailAway kirándulás magában foglalja a hegy- és völgymenetet a felvonókkal, (a belépőjegyet a múzeumokba) és olyan pluszszolgáltatásokat, mint látogatás a mormotaparkban a Rochers-de-Nayén, belépőjegy az Olimpiai Múzeum háromdimenziós mozijába vagy a téli élménysporteszközök ingyenes használata a Titlis Gleccserparkban. Az ajánlatok több mint 400 svájci vasútállomáson, valamint a különböző európai értékesítési irodákban foglalhatók.

Kedvezményes vasúti díjak a RailAway vonalain

Gornergrat 30,40 CHF, Olympiai Múzeum Lausanne 10,00 CHF, Pilatus-csúcs 25,60 CHF, Rigi 15,00 CHF, Rochers-de-Naye 21,80 CHF, Saas Fee Allalin 31,60 CHF, Schilthorn 28,60 CHF, Titlis 36,40 CHF. Összességében tehát 1700-6200 forint között mozognak a menetdíjak.

RailAway és síelés

A RailAway partnereinek köszönhetően Svájc legszebb télisport régióiba kínál síbérletet 1-14 napig terjedő időtartamra: Így Arosa, Crans-Montana, Engadin/St. Moritz, Engelberg-Titlis, Saas-Fee, Verbier vagy Zermatt. Aki a hegyeknél és sípályáknál többet szeretne látni Svájcból, az a regionális kártyáknak köszönhetően különösen kedvező áron indulhat felfedezőtúrára. A Graubünden üdülőkártyával például ingyenesen lehet utazni a Rhatische vasút teljes hálózatán és 50 százalékos kedvezménnyel használható a legtöbb hegyi felvonó is a Graubünden-régióban.

Forrás: [origo]

Az Oberwallis-Uri-Graubünden élménykártya, a Berner Oberland üdülési kártya és a Genfersee- Alpen regionális kártya ingyenes, illetve kedvezményes közlekedést biztosít az adott régió tömegközlekedési eszközein, valamint különböző kedvezményekre jogosít sport- és szabadidős létesítmények használatakor. Az ajánlatok között szerepel többek között 30 százalékos kedvezmény a vasúti közlekedésre és számos további kiegészítő szolgáltatásra.

Szabó Kata

KAPCSOLÓDÓ CIKK