Óperencián innen és túl a világ nagyvárosaink legérdekesebb városnéző körútjain a turisták egyenesen ujjonganak, és még az amúgy halálra unt idegenvezetők is élvezik a munkájukat. Az alternatív városnéző utak általában tematikájukban, vagy eszközükben térnek el a hagyományos buszos városnézésektől. Idén Párizs került a figyelem középpontjába egy éve kidolgozott bérbringa rendszerével. A Velib nemcsak a helyieket derítette jobb kedvre, de a turisták érdeklődését is felkeltette. A Velib egyfelől környezettudatosságra nevel, nem utolsó sorban az alternatív városnézésnek az egyik legjobb eszköze.

Párizsban szinte ingyen kölcsönözhetünk biciklit városnézéshez vagy bevásárláshoz. A bringabérlők járműveiket 30 perc után a városszerte felállított 1450 bringaparkoló állomás közül, a célállomásukhoz legközelebb eső kölcsönzőben hagyhatják, és más közlekedési eszközre válthatnak.

A Vélib rendszer,- amely az elmondások szerint 80 ezer használót mozgat meg naponta - egy kényelmes és egészséges közlekedési módot hirdet. A bringabérlés ugyan a világon mindenhol ismert, de a géppark, vagyis a bérelhető biciklik száma, és a kártyás fizetés, illetve a bérlet egy teljesen egyedülálló és jövőbe mutató rendszerrel ismeretei meg a világ városlakóit.

Velib: a tömegközlekedés része 

Ezek a 22 kilogrammos ezüstszürke bérbiciklik magyar gyártmányúak és a statisztikák szerint egy év alatt 26 milliószor vették igénybe a francia fővárosban, köztük számos turista. Tavaly nyáron még csak 11 ezer kerékpárral indították útjára a rendszert, ám a kölcsönző-hálózat jelenleg már 16 ezer járművel üzemel, az év végére pedig 20 ezer bicikli lesz bérelhető Párizs közel 1500 pontján.

Az idei nyáron eddig naponta átlagosan 110-120 ezren használták a bicajokat, átlagosan körülbelül 18 percre. Ideális és praktikus éjszakai jármű, amikor már egyéb tömegközlekedési eszköz nem működik: a leleményes diákok jóvoltából a bérbiciklik harminc százalékát este 10 és hajnali 5 óra között veszik igénybe, ami a jövőben lényegesen visszaszoríthatja az ittas vezetésből fakadó baleseteket. Egyébként pedig városnézésre, bevásárlásra, sőt dugóban is remekül bevált.

Az első fél óra ingyen

Az éves bérlet - amelyre eddig 200 ezren fizettek elő - 29 euróba (6700 forintba) kerül, amiért bármikor, alkalmanként fél óráig ingyen lehet bicajozni. A napi, illetve heti bérlettel rendelkezők számára is ingyenes az első 30 perc, a második mindenkinek 1 euróba kerül.

A harmadik félóráért már 2 eurót kérnek, minden továbbiért pedig 4 eurót kell bedobni az automatákba. További plusz fél óra jár azoknak, akik Párizs magasabban fekvő kerületeiben, domboldalba illetve lejtők tetején található tárolóknál rakják le a járműveket. Ezeken a helyeken ugyanis állandó bringahiány van, mert mindenki csak lefelé igyekezne.

Már közösséget alkotnak

A "velibezők" közössége segíti egymást, hogy jelzéseket ad a másiknak. Például, aki rossz műszaki állapotban, hiányos alkatrésszel kerekezett volna, vagy csak egyszerűen lapos volt a kerék, vagy nem fogott a fék, az egyszerűen kifordított nyereggel teszi vissza a tárolóba a biciklit. Így a soron következő "velibező" tudja, hogy melyik járművet ne válassza.

Bertrand Delanoe Párizs polgármestere, és egyben a nagy sikerű közösségi kerékpárkölcsönző hálózat atyja, most új ötlettel állt elő: egy négyezer darabos elektromos bérautóból álló flottával enyhítené tovább Párizs közlekedési és környezetvédelmi problémáit.

A Veliben kívül számos más módja van, hogy újfajta, szokatlan és érdekes módon fedezzük fel a francia fővárost.

Görkorival

Rollers et coquillages címmel minden vasárnap délután egy 3 órás, 20 km-es túrára indulhatunk a Bastilletól. Péntek esténként a Pari Roller-el a Montparnasse torony lábától, mintegy 15 000 görkoris indul neki a kb. 30 km-es távnak, mely hajnali egy óráig tart.

A Mobile en ville sportfelszerelésit főleg a görkorkoris, a kerekes székes és a rolleres turisták keresik egy kis városnézésre. A túrák 10-20 km hosszúak, melyen részt vesznek a szervezők is, hogy segítsék a kerekes székkel érkezőket. Indulás 14.30-kor a place du Palais-Royal-tól.

Két vagy három keréken

Kitűnő megoldás a dugók elkerülésére a motor és robogó taxik: Ezeket a szolgáltatókat Aero V.I.P, City bird, Scoot express néven keressük.  Érdekesség, hogy az utasok biztonsági felszereléseket is kapnak plusz egy fülhallgatót, hogy szabadon tudjanak kommunikálni a sofőrrel. Egy fokkal környezetkímélőbb megoldás a Master Eco, vagyis az ECO 909-es típusú elektromos robogók használata.

A Paris charms and secrets talán a lehető legjobb megoldásként elektromos bicikliket kínál. Egy ilyen túrán ismeretlen, különleges párizsi városrészek felé is elkalauzolják az érdeklődőket.

A Logicway segítségével egész évben kölcsönözhetünk kétkerekű elektromos járműveket, vagyis közismertebb nevükön Segway-eket. A City Segway tours, éjjel és nappal is kínál 4-5 órás körutakat Párizsban, útba ejtve a legszebb látnivalókat, mint amilyen az Eiffel-torony, a Louvre, a Champs-Élysées, és a l'Arc de Triomphe.

Ha valaki hosszabb távra szeretne biciklit kölcsönözni, akkor a Paris Bike tour szolgáltatásait keresse. A Vélo Paris, Fat Tire bike tours, és a Bike about tours bringái és szolgáltatásai (idegenvezetés több nyelven) igazi városnéző kerekezésekre a legalkalmasabbak. 

Felfedezés 3 keréken eredeti és praktikus megoldás például a Cyclobulle segítségével. A Cyclobulle háromkerekű, részben fedett elektromos közlekedési eszköz, ami a sofőrön kívül még 2 ember szállítására alkalmas. Vasárnap kivételével délelőtt 11 órától 19 óráig a Cyclobulle-t használhatjuk bevásárlásra vagy városnézésre. Az Urban Cab szintén egy környezetbarát megoldás: Ezeket az új taxikat azok a környzettudatos turisták használják, akik felelősséget éreznek a környezetük iránt, de keresik az új élményeket is. 

Nosztalgia és luxusautóval  

Mióta a '80-as években befejezték a 2CV Citroennek- közismertebb nevén a kacsának- a gyártását, különös misztikum övezi ezt a 60 éves autót. A 4 roues sous1 parapluie éjjel és nappal indulnak a régi autócsodák. 2-3 órás utak teljesen más megvilágításba helyezik a francia fővárost. Egy sofőr általában három utast kísér. 
  
Párizs a levegőből

Ha helikopteres városnézést keresnénk, a HéliParis megbízható turisztikai szolgáltató. A gépek a 15. kerületben található helikopter felszállópályáról indulnak és 30-45 percen keresztül, hatalmas köröket írnak le a város fölött. A legismertebb látványosságokon túl, egyúttal a versailles-i kastélyt és a hozzátartozó kertet is megcsodálhatják a turisták. A fedélzeten 3-5 fő fér el kényelmesen. Ha nem találnánk megfelelő időpontot, vagy a tarifa lenne túl magas, hasonló stílusú városnézést kínál a Paris Hélicoptere is, a Bourget reptérről indulva rövidebb, 25 perces túrákkal.

Az alternatív városnézés talán a legszebb és legérdekesebb módja a hőlégballonozás. A Ballon Air de Paris ballonjai az André-Citroen Parkból indulnak (15. kerület). A cég újabban rendszeresen ellenőrzi a légszennyezettséget, hogy az utasok nyugodtan és biztonságosan utazzanak. Mintegy 30 turista tud egyszerre felszállni 150 méteres magasságig egy-két igazán megkapó pillanatért.