Papit kalibráltunk Ferihegy fölött

Vágólapra másolva!
Tudják, hogy mi segíti a legjobban a pilótákat leszállás közben? Nem, nem a radar, a toronyból bejelentkező légiirányító, hanem a kifutópálya mellett lévő lámpák. Ferihegyen szombaton végezték a gépek leszállását segítő új fényrendszerek beállítását egy speciálisan erre a célra kialakított kisrepülőgéppel, az [origo] pedig ott volt a fedélzeten.  
Vágólapra másolva!

A napokban teljesen felújították a Ferihegyi repülőtér két kifutópályáját. Az aszfaltcsíkokat az eddig 60 méteresről az előírások szerinti 45 méteres szélességűre szűkítették és megtisztították a gépek által felhordott szennyeződéstől. A munka utolsó fázisaként szombaton délután szállt fel a ferihegyi betonról a Budapest Airport kötelékébe tartozó csehszlovák gyártmányú L410-es gép fedélzetén két pilótával, a repülőtér üzemeltető két munkatársával és az [origo] tudósítójával, mégpedig azért, hogy a fedélzeti műszerek segítségével a szakemberek beállítsák a felújított kifutópályák mellett működő irányító fényberendezéseket.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Még több fotóért kattintson a képre!

Ezek arra szolgálnak, hogy akár rossz időben, vagy gyengébb látási viszonyok között is segítsék a beérkező gépek pilótáit a leszállásban. A kalibrálást végző gép több mint egy órán keresztül körözött a futópályák felett, hogy ellenőrizze a fénytechnika működését. Munkájukat egy speciális berendezés segítette, amelyet 1996-ban közel 400 millió forintért vásárolt a BA.

Elsősorban a vizuális leszállító rendszert, a PAPI-t (Precision Approach Path Instrument) teszteltük a levegőben - mondta az [origo]-nak Barkóczi József, a BA navigációs területének csoportvezetője. A PAPI négy lámpából álló rendszere megtalálható mindegyik pályán a földet érési pontnál. Ha a pilóta túl alacsonyan közelíti meg a pályát, akkor piros fényeket lát, ha túl magasan, akkor fehér fények figyelmeztetik. Két fehér és két piros fény jelzi, ha a pilóta megfelelő szögben készül a leszálláshoz.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Még több fotóért kattintson a képre!

A PAPI fényei rendkívül rossz időjárási körülmények között is 7-8 kilométeres távolságból is jól láthatók. Az L410-esen elhelyezett mérőműszerek képesek tíz centiméteres pontossággal megállapítani, hogy a PAPI megfelelő adatokat közöl a pilótával.

Elég erős gyomor kell a kalibráláshoz, különösen, ha rossz időben kell repülnünk - mondta Barkóczi. A BA csapata azonban igen tapasztalt már, hiszen a ferihegyi repülőtér fénytechnikáinak folyamatos ellenőrzése mellett külföldön is számítanak a szakértelmükre. Ök végezték ugyanis a legtöbb horvátországi repülőtér, többek között Eszék, Zágráb, Rijeka, Pula és Dubrovnik repülőtéri berendezéseinek kalibrálását, sőt az amerikai hadsereg felkérésére dolgoztak Egyiptomban és Lengyelországban is.

Fotó: Hajdú D. András
Még több fotóért kattintson a képre!

A Budapest Airport egyébként összesen 800 milliót költött a pályák felújítására, s nemsokára elkészül a repülőtér 65 milliárdos fejlesztési programjához tartozó átszállófolyosó is.