Bosznia várja a magyar síelőket

Vágólapra másolva!
Huszonöt évvel ezelőtt zajlott Jugoszlávia sporttörténelmének talán legnagyobb eseménye, a szarajevói téli olimpia volt. A sí-számoknak otthont adó két pályarendszer, a szarajevói Bjelasnica-hegy és Jahorina. Manapság a két síterep ismét egyre népszerűbb, s olcsósága mellett kifejezetten egzotikus sí-úticélnak számít.
Vágólapra másolva!

A téli síszezonban ugyan nem Bosznia számít a magyarok elsőszámú kedvencévé, sőt valószínűleg eddig elenyésző számú honfitársunk választotta a délszláv ország pályáit a téli kikapcsolódáshoz, pedig az árak kifejezetten alacsonyak és sorállásra sem kell számítani a lifteknél. Az egyetlen probléma a közlekedés, de ha meggondoljuk, hogy mondjuk egy felkapott olasz sícentrumba is 8-10 órát kell autózni, akkor már nem is tűnik annyira elérhetetlennek Bosznia, ráadásul Szarajevóba például repülővel is tudunk utazni.

Forrás: [origo]

Bosznia síélete az 1984-es olimpia után volt a csúcspontján, s bár a sportesemény utáni években nem történtek nagyszabású fejlesztések, a pályák mindig tele voltak, s külföldről is érkeztek síelők. Aztán a délszláv háború tönkretette az addigi sikereket és a háborúból kikecmergő országban a sípályák és a liftek fejlesztése érthető okokból háttérbe szorult. Az utóbbi években viszont a helyi turizmus irányítói is újra felismerték a Szarajevó környéki hegyekben rejlő lehetőségeket és komoly fejlesztésekbe kezdtek.

Forrás: [origo]

Az ország két legismertebb pályarendszere a főváros melletti Bjelsanica-hegy és Jahorina, de a legjobb állapotban lévő pályák az ősi város, Travnik melletti Vlasic-hegyen vannak. Aki az egészen extrém síterepeket kedveli, az ország nyugati részében Kupres-ben és a Blidnije Nemzeti parkban megtalálhatja.

A legismertebb közülük talán Jahorina, ahol az 1984 téli olimpia síversenyeit is rendezték. A lejtők 30 kilométernyi hosszúságban húzódnak 1100 és 1916 méteres magasság között, a pályák tetejére öt duplaüléses és három húzólift szállítja a síelőket.

Forrás: [origo]

A szerbiai és a bulgáriai rohamtempójú sípálya-fejlesztések itt egyelőre váratnak még magukra, hiszen az ország háború utáni újjáépítése nem tesz lehetővé komolyabb beruházásokat, például az olimpia óta nem cserélték a lifteket. Minden esetre a pályarendszer adottságai kiválóak.

Forrás: [origo]

A fejlesztések már legalább a tervek szintjén léteznek és a helyi hatóságok pályázatot írtak ki, hogy egyrészt megtalálják a beruházót, másrészt a síterep turisztikai marketingjének irányítóját. A cél az, hogy 15 éven belül Bosznia legjobb síterepévé váljon Jahorina, és versenyképes legyen Szerbiával vagy Bulgáriával. Jahorina nem nevezhető drága helynek: a hatnapos felnőtt síbérlet mintegy 18 ezer forintba kerül.