Folyamatos süllyedéssel spórolhatnak a repülők

2009.04.03. 12:45

A "folyamatos süllyedés" lesz kötelező a "lépcsős" leszállás helyett 100 reptéren, köztük Ferihegyen is 2012-től. Az új módszer jelentősen csökkenti a környezetszennyezést és a zajterhelést.

Csökkenhet a repülőgépek szén-dioxid-kibocsátása és a ferihegyi repülőtér környezetének zajterhelése a repülőgépek "folyamatos süllyedési" előírásának 2012-es bevezetésével - mondta Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője a távirati irodának.

Az ACI (Airports Council International), IATA (International Air Transport Association) és az EUROCONTROL (európai légiirányítók szövetsége) közös közleményben javasolta a folyamatos süllyedés bevezetését 100 európai repülőtéren 2013 végétől. A folyamatos süllyedés azt jelenti, hogy a leszálló repülőgépek folyamatosan, nem pedig szakaszosan süllyedve landolnak - ismertette a szóvivő, hozzátéve, hogy jelenleg "lépcsősen" szállnak le.

Forrás: EPA

A folyamatos süllyedéssel leszállásonként 50-150 kilogramm üzemanyagot és 160-470 kilogramm széndioxid kibocsátást lehet megspórolni. Ha a három szervezet által javasolt 100 reptéren kötelezővé teszik a módszert, akkor Szollár Domokos szerint 150 ezer tonna üzemanyagot és 100 millió eurót lehet megtakarítani. Hozzátette, hogy a "folyamatos süllyedés" 10-15 százalékkal csökkentené egy-egy gép zajhatását az érintett városrészek felett. Ferihegyen 2012-től vezetik be az új eljárást, de csak az esti időszakban - mondta a szóvivő.

A folyamatos süllyedés nem az egyetlen módszer a környezetszennyezés mérséklésére. Az úgynevezett zöldlandolás valamint a fedélzeten végrehajtott súlycsökkentés is sokat segít bolygónk védelmében és nem utolsósorban a légitársaságok költségeinek csökkentésében.

KAPCSOLÓDÓ CIKK