Tovább nyúzzák utasaikat a fapadosok

2009.05.24. 10:27

A fapados cégek sorra jelentik be a nyári akciós ajánlataikat, ami akár örömteli is lenne, ha közben nem vezetnének be szinte hetente különböző bosszantó felárakat. A legújabb "divat" a feladható poggyász méretének csökkentése és ezzel párhuzamosan a kilónkénti büntetés megemelése. Utasnyúzó extra díjtételek a három nagy fapadosnál.  

Most már mindenki repülhet, hirdeti a legnagyobb ázsiai fapados légitársaság, az Air Asia szlogenje, s valóban, az diszkont légitársaságok megjelenésével soha nem látott tömegben kezdtek el repülni az emberek és az olcsó jegyek miatt olyanok is átélhették a felszállás izgalmát, akiknek korábban esélye sem volt a repülős utazásra.

A fapados járatokat évről évre egyre több utazó használja Magyarországról is, s most a gazdasági válság idején mindenki kétszer is meggondolja, mennyit költ utazásra, nyaralásra, így minden korábbinál fontosabb, hogy a lehető legolcsóbban jussunk repülőjegyhez. Tudják ezt a légitársaságok is és időről időre különböző akciókkal, kedvezményekkel próbálják magukhoz édesgetni az utasokat.

A jegyárakkal szemben a repülőgépek üzemeltetési költségei ugyanakkor nemhogy csökkennek, de például az üzemanyagárak változásával jelentősen nőhetnek is, ezt pedig végső soron minden cég végül az utasokra szeretné hárítani. Mostanában szinte nem is telik el úgy hét, hogy ne találkoznánk valami új, eddig nem látott díjjal, vagy új trükkel, amelyek közül néhány érthető és elfogadható, de a többségük mégis csak dühítő. Az alábbiakban légitársaságokra lebontva ismertetjük a foglaláskor ránk váró extra díjtételeket.

Wizz Air

A legnépszerűbb hazai fapados társaság épp a héten jelentett be változást a szolgáltatások díjaiban. Amellett, hogy a repülőjegyek árait átlagosan 20 százalékkal csökkentette, népszerűnek távolról sem mondható, hogy a társaságnál az eddigi 20 kg-ról 15 kg-ra csökkentették a feladott poggyász súlyhatárát. Emellett a súlytúllépés díját is megemelték kilogrammonként 10 euróról 15 euróra, ami minden, csak nem utasbarát intézkedés. A május 22-ig lefoglalt jegyeknél még az eredeti súlyhatár és, az ez utáni jegyvásárlásoknál azonban már az új súlyhatárt veszik figyelembe - olvasható a Fapadosnfo.hu-n.

Forrás: [origo]

Hasonló intézkedést vezetett be a Ryanair korábban, igaz a Wizz Airhez hasonlóan az ultra low cost kategóriába tartozó és nem éppen barátságos lépéseiről ismert ír fapadosnál legalább már nem kell a hosszú sorban állással szenvedni a becsekkoláshoz. A Wizznél sajnos még ez is megvan, ráadásul azt is közölte a cég, hogy mostantól szigorúbban fogják vizsgálni a fedélzetre ingyenesen felvihető - egyébként 10 kg súlyú - kézipoggyász méreteit a becsekkolásnál lévő 55x40x20 centiméteres mérőketrecnél. .

Nem számít újdonságnak, hogy a Wizz-nél is külön kell fizetni a nagyobb lábtérért a fedélzeten, vagy az elsőbbségi beszállásért is. Ez utóbbi is csalóka, mert sok esetben valóban elsőként léphetünk át a beengedő kapun, viszont ugyanarra a buszra szállunk föl, amelyre a többi utas is, így az elsőbbségi beszállásunkból gyakran nem lesz semmi.

A Wizznél sms-ben is kérhetünk visszaigazolást a foglalásunkról, de ennek is ára van, ahogy a feladott csomagoknak is (darabonként 3 ezer forint). A végső árhoz pedig hozzáadódik a foglalási díj, ami irányonként és utasonként 1500 forint, ha tehát egy négytagú család indul nyaralni, ez a kis plusz díj, 12 ezer forinttal dobja meg a végső számlát.

Ryanair

Az utasok életének megkeserítésében az ír Ryanair jár élen, de a legutóbbi jelentős változtatásnak éppenséggel kényelmi előnyei is vannak. A cég ugyanis októbertől bevezeti az online becsekkolást, azaz nem kell már hosszú sorokban várakozni a repülőtereken, a beszállókártyát mindenki a jegyfoglalással egy időben intézi. Az újítás második fázisaként - hogy ne legyen minden annyira rózsaszín - május 20-ától ezt a szolgáltatást is fizetőssé tette a cég. Akár kézipoggyászal, akár feladott csomaggal utazunk a Ryanair gépein, 5 eurót kell fizetnünk az online csekkolásért, az előbbi kategóriában a webes becsekkolás eddig ingyenes volt.

Forrás: [origo]

Októbertől a becsekkoló pultok is teljesen megszűnnek a Ryanairnél, a feladott csomagokat pedig a reptéren egy kijelölt helyen kell majd leadni. Az interneten kinyomtatott beszállókártyára jó lesz vigyázni, ugyanis, ha valaki ennek hiányában érkezik a repülőtérre, 40 euró pótdíj ellenében pótolják a nyomtatványt. Csak a jövőben derül ki, hogy mennyire lesz kényelmes és gyorsa a cég új rendszere, aki viszont már eddig is az interneten intézte a beléptetést, bizonyosan rosszabbul jár, ha csak 5 euróval is.

A Ryanair több más extra díj bevezetését is tervezi. Ezek közül egyes járatokon már működik a mobiltelefon-használat, ami szintén fizetős. Nagy felháborodást keltett az a bejelentés, hogy a Ryanair fizetőssé tenné a fedélzeti mosdókat. A cég pénzbedobó automatákat szerelne fel a repülőgépekre, s minden egyes használatért 1 fontot kellene fizetniük az utasoknak. Michael O'Leary, a cég vezére korábban elmondta, hogy már régóta foglalkoznak a fizetős mosdók bevezetésével, s most a válság miatt újra elővették a régi elképzelést.

Még ennél is nagyobb ellenérzést váltott ki az a terv, amely megbüntetné a túlsúlyos utasokat. Ezt az elképzelést végül elvetette a cég, de biztosak lehetünk benne, hogy a Ryanair megint kitalál valami bosszantót.

EasyJet

A narancssárga cégnél ilyen bosszantó újítások egyelőre nincsenek, ugyanakkor a foglaláskor több kényelmetlen dologgal is találkozhatunk. Az elsőbbségi beszállást biztosító Speady Boarding szolgáltatás egy Budapest-Genf járatra összesen 4700 forintba kerül, de a cég honlapján olvasható egy felhívás, amely szerint az elsőbbségi beszállást azokon a repülőtereken, ahol buszos beszállítás folyik - így például Ferihegy 1-en is - nem garantálják.

Az easyJetnél a feladott poggyászért 6800 forintot kell fizetni, de a súlyhatár itt még 20 kilogramm. A foglaláskor azt is meg kell jelölnünk, ha nem szeretnénk feladni egyetlen csomagot sem, de nem elég pusztán a legördülő menüben ezt megtenni, a frissítés gombra is rá kell kattintanunk, hogy a végösszegből levonja - azaz ne adja hozzá - a 6800 forintot.

Forrás: Getty Images

Az easyjet foglalórendszer automatikusan hozzáadja az utazási biztosítás összegét a foglalás díjához, így ha ezt a szolgáltatást nem szeretnénk igénybe venni, furcsa módon ezért kell kattintanunk. A megfelelő részen először a meglehetősen szerencsétlenül sikerült "visszatesz" gombra kell kattintanunk, majd külön be kell jelölnünk, hogy nem, nem kérjük a biztosítást és még egyszer frissítenünk is kell az adatokat. Azaz potom három kattintásból már el is intézhetjük, hogy ne kelljen fizetnünk. Ügyes.

A környezetvédelmet, úgy tűnik komolyan veszi az easyJet és a fentieknél sokkal szimpatikusabb - bár szintén a zsebünket terhelő szolgáltatás - hogy fizethetünk a járatunk ránk eső 176 kilogrammos széndioxid-kibocsátása után is. Ez a példaként kiválasztott Budapest-Genf járaton 854 forint. A honlapon megnézhetjük, hogy az easyjet pontosan milyen célra és milyen szervezetnek továbbítja ezt az összeget. Az easyJet a bankkártyákat 1300, a hitelkártyákat legalább 1700 forintos foglalási díjjal terheli.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK