Bumfordi madár az orosz légiipar megmentője

Vágólapra másolva!
Az idei Le Bourget-i légi vásár egyértelműen legnagyobb sztárja az új orosz utasszállító, a nem túl szép Szuhoj Superjet 100-as volt. A gépből csak a vásár idején 82 darabot rendeltek. A nemzetközi gyártásban készülő utasszállító minden elemében megfelel a szigorú környezetvédelmi előírásoknak és ennek, valamint kedvező árának köszönhetően komoly piaci részesedésre számíthat még Amerikában is. Nem utolsó sorban pedig megmenti az orosz repülőgépgyártást.  
Vágólapra másolva!

Harminc Szuhoj Superjet 100-as megrendeléséről írt alá szándéknyilatkozatot a Malév és a SuperJet International Európa legnagyobb légi seregszemléjén és vásárán, a Párizs melletti Le Bourget-ban. Az első 2011-re érkezhet meg a légitársaság flottájába, majd 2012-től évente hat darab. A Malév flottája jelenleg 27 repülőgépből áll, az év végéig a tervek szerint 22-re csökken a géppark.

Forrás: AFP

A Szuhoj Superjet 100 (SSJ 100) típusú repülőgép az első olyan regionális utasszállító gép, amelyet teljes egészében a Szovjetunió felbomlása után terveztek Oroszországban. A gép egyaránt alkalmas a regionális és közepes távolságú útvonalak teljesítésére.

Az SSJ 100-ast a Szuhoj Polgári Repülőgépgyártó Vállalat (SCAC) tervezte, fejlesztette és építette. Két tesztrepülőgép 2008. december 24-e óta végez tesztrepülést, amelynek keretében eddig több mint 213 járatot és 650 repült órát teljesítettek. A gépcsalád üléskonfigurációja a 78 és a 98 utas férőhely között változhat. Az SSJ 100-asnak a regionális változata mellett hosszabb távú repülésre kifejlesztett típusa is elérhető lesz.

Forrás: AFP

Az eredetileg hadászati repülőgépek gyártásával foglalkozó vállalatnál 2000-ben alapították meg a polgári célú repülőgépek kifejlesztésével foglalkozó leányvállalatot. A cég a Superjet 100-assal tört be igazán az utasszállítók piacára, s tervez 8-10 százalékos piaci részesedést a regionális utasszállítók piacán.

S bár a Superjet 100 orosz repülőgép, nem kevesebb mint 30 beszállító cég segíti a gyártást világszerte, de a Boeing is részt vesz a folyamatokban tanácsadóként. A Szuhoj 2027-ig 1040 Superjet 100-as értékesítését tervezi, ami - ha sikerül - jelentős piaci részesedést eredményez majd, hiszen az iparági becslések szerint eddig az időpontig mintegy 800-1000 gép talál gazdára ebben a kategóriában.

A cég eddig összesen 122 gépre kapott megrendelést, köztük van a Malév által egyelőre csak szándéknyilatkozatban megerősített rendelés is, így nem alaptalan a várakozás, hogy az új utasszállítónak köszönhetően kicsit életre kel az orosz polgári célú repülőgépgyártás. Az ügyletek összértéke nem ismert, de úgy tudni, hogy a Malév megrendeléseinek összege elérheti az egymilliárd dollárt is. A Szuhoj nem titkolt célja, hogy a regionális járatok piacán megszorongassa a szegmens két nagyágyúját, a kanadai Bombardiert és a brazil Embraert. A Szuhojok előnye az alacsony fenntartási és üzemeltetési költség lehet és az, hogy a két rivális megrendelési jelentősen visszaestek a válság nyomán. Egyébként az első forgalomba álló Superjetet az örmény Armavia légitársaság kapja, majd az Aeorflot megrendeléseit teljesíti a cég.

Forrás: AFP

A Szuhoj célja természetesen nem az, hogy leragadjon az egykori szovjet tagköztársaságok és a kelet-európai légicégek házi gyártójának, a nyugat-európai és amerikai piacban is komoly esélyeket látnak. Erre márcsak azért is megvan az esély, mert a Superjet 100 igazi nemzetközi koprodukcióban készül: a motor francia-orosz fejlesztés, az ülések az Egyesült Államokból, a futóművek pedig Kanadából érkeznek, ráadásul a gép minden környezetvédelmi előírásnak megfelel, ami szintén alapkövetelmény a két említett piacon.

A vállalat nem véletlenül erősített rá a polgári gépek fejlesztésére, amire egyébként jelentékeny kormányzati támogatást is a magáénak tudhat, hiszen a cégvezetés terve, hogy a teljes kapacitás 40 százalékát tennék ki a polgári repülőgépek, a többi a katonai gyártás és a különböző szolgáltatások osztoznának.