Londonból közvetlenül a párizsi metróra

Vágólapra másolva!
London közvetlenül is rákapcsolódhat majd a párizsi metróhálózatra valamikor 2020 körül - jelentette be a francia állami vasúttársaság. A két és egynegyed órás út, nemcsak az üzleti életen lendítene, de végre kézzel foghatóbbá tenné a környezettudatos utazás előnyeit.
Vágólapra másolva!

Párizs-London: bringaút után metró is lesz

Néhány hónappal ezelőtt még a London-Párizs bicikliút (Greenway) tartotta izgalomba a turistákat, amelyet a tervek szerint a 2012-es londoni olimpia idején adnának át. A párizsi Notre Dame és a londoni Szent Pál Székesegyház közötti távot három év múlva, úgy néz ki valóban bárki letekerheti. Ha a beruházás a tervek szerint épül, akkor 218 mérföld, azaz körülbelül 340 kilométer hosszú bringaút lesz a két világváros között. Az útbaeső települések is beleegyeztek az építkezésbe. A La Manche csatorna két oldalán már minden érintett kisvárosi önkormányzat rábólintott a tervekre.

Fotó: Hajdú D. András [origo]

B2B: egyik üzleti negyedből a másikba

A tervek szerint 2020 körül London közvetlenül is rákapcsolódik majd a párizsi metróhálózatra - jelentette be a francia állami vasúttársaság (SNCF). Az SNCF egy több mint 17 milliárd fontos, vagyis csaknem 20 milliárd eurós projekt keretében tenné lehetővé, hogy az Eurostar vonatok eljussanak a londoni St. Pancras nemzetközi vasútállomásról egy új, még tervezés alatt álló, párizsi metróvonalra. Így közvetlen kapcsolat jöhetne létre a brit főváros City nevű pénzügyi központja, és Párizs La Défense üzleti negyede között. A távot 2 óra 15 perc alatt tenné meg a szerelvény.

Jean-Pierre Farandou, az SNCF képviselője szerint további útvonalak is elképzelhetőek például a párizsi üzleti negyedből Lille vagy Brüsszel irányába, tovább növelve a térségben található nagy sebességű vasútvonalak számát.

Fotó: Szabó Pál

A terv Nicholas Sarkozy francia államfő azon grandiózus elképzelésének részét képezi, mely a Párizs körül található, elszegényedő elő- és külvárosokat kapcsolná be nagyobb mértékben a vasúti közlekedésbe. A Le Grand Huit lényege, hogy Párizs közlekedési hálózatát terebélyesebbé tegye, vagyis, hogy a gyors és kényelmes utazás a jövőben ne csak a belvárosiak kiváltsága legyen.

Egyetlen probléma az épülő peronok hossza. Míg a nagysebességű vonatok hossza 400 méter, addig egy hagyományos metrószerelvény 120 hosszú.

Eltűnnek a távolságok

Az utazás lényege így a XXI. század elején átalakult - vélik a szakemberek, hiszen minden város ugyanott van a térképen ahol eddig, csak valahogy a távolságok "tűntek el". A modern közlekedési eszközök határozottan ezt az érzést keltik az utazókban. A tehetősebbek már most kihasználják, és könnyedén áthidalják a távolságokat: Bécsbe járnak kávézni, Berlinbe vásárolni, varieté műsorokat Párizsban, méretes szabóságot pedig Madridban keresgélnek. Megint mások naponta kétszer járják meg a Brüsszel-Budapest távot, és a tengerentúlon intézik a karácsonyi bevásárlásaikat. Így joggal gondolhatják a francia és angol szakemberek, hogy igenis lesz létjogosultsága a két nagyváros közvetlen vasúti összekapcsolódásának. Új erőre kaphat az üzleti élet, előtérbe kerülhet a környezettudatos utazási forma, dinamikusabbak lehetnek a szerződéskötések, és egyre több turista pártolhat át a légiközlekedésről a vasútra.

Forrás: [origo]

A vasúti közlekedés előnyei

A szakérők szerint a vonatozás egy hamisítatlan európai utazási forma, amely reneszánszát éli. Az utazás varázsa és misztikuma - ami 15-20 évvel ezelőtt légi közlekedés iránt volt tapasztalható- ma egyértelműen a vasúti közlekedést illeti. A vonatos nyaralások előnyeit ma már az egyszerű turisták is figyelembe veszik, amikor vakációjukat tervezik.

A pályaudvarok például mindig a belvárosban találhatók, tehát közel vannak a hotelekhez, az idegenforgalmi látványosságokhoz, és az üzleti negyedekhez. A városi tömegközlekedéssel tehát könnyedén eljuthatunk a csomópontokhoz, és ugyanilyen könnyen vissza a pályaudvarokra.

Sz.K.