Csődhullám jöhet a légiközlekedésben

Vágólapra másolva!
A gazdasági válság miatt a következő egy, másfél évben eltűnhet az európai légi piacról néhány nagy név - vélik a Die Welt című német lap által megszólaltatott elemzők. A lap szerint már most igen rossz néhány légitársaság tőkeellátottsága, s a jövőben a helyzet még romlani fog, mielőtt jövő tavasszal beindulhat a fellendülés. A válság nyertesei a nagy fapados cégek lehetnek.
Vágólapra másolva!

Az elemzők okfejtése szerint az üzletemberek és a turisták egyaránt költségtudatosabbak lettek: az üzleti utazók többnyire lemondanak a business osztályról - legalábbis Európán belül -, a többiek pedig a külföldi nyaralás helyett inkább otthon maradnak, vagy a repülésnél olcsóbb utazási módot választanak. Elemzők szerint súlyosbítja az ágazat helyzetét az új típusú influenza terjedése is.

Legutóbb az első, Magyarországról is közlekedő fapados légitársaság, a SkyEurope csődjéről, illetve reménybeli megmeneküléséről szóltak a hírek, illetve a szebb napokat látott osztrák állami légitársaság, az Austrian Airlines Lufthansa általi felvásárlása mutatta, hogy átalakulóban az európai légi piac.

Forrás: [origo]

A válság óta több európai légitársaság - köztük a legnagyobb nevek is - veszteségről, a forgalom csökkentéséről, leépítésekről számolt be. A világ legnagyobb bevételű légitársasága, a francia-holland Air France KLM például júliusban 6,9 millió utast szállított, 4,5 százalékkal kevesebbet, mint tavaly júliusban. A cég helyzete ennek ellenére javult: az első hét hónapban az utasszám, 25,6 millió, még 5,7 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A francia-holland páros egyébként még versenyben van a szintén vergődő cseh légitársaság, a CSA többségi tulajdonrészének megszerzéséért folytatott versengésben.

Sok jóval nem szolgálhatott a története legnagyobb veszteségét elkönyvelő British Airways sem, amit a brit nemzeti légicég is elsősorban az erősen gyengülő kereslet számlájára ír.A légitársaság több mint 20 évvel ezelőtti privatizációja óta először fordult elő, hogy egy hagyományosan jónak számító negyedévben - április és június között - hiányt halmozott fel.

Forrás: Getty Images

A British Airways-nél valóban nagy lehet a baj, ugyanis a cég augusztus elejétől a délelőtt 10 óra után felszálló, két és fél óránál rövidebb repülési idejű járatokon nem szolgál fel ingyenes ételt az utasoknak. A BA ezzel olyan fapados versenytársak gyakorlatát vette át, mint a Ryanair vagy az easyJet. A légicég évente 22 millió font megtakarítást remél az intézkedéstől.

Veszteség és expanzió

Vannak azért sikertörténetek is, például a Lufthansáé. Igaz ez még akkor is, ha a német légicég a kereslet csökkenése miatt adózott eredménye meredek, 88 százalékos csökkenéséről számolt be a második negyedévről. Európa legnagyobb, kölni székhelyű légitársasága 40 millió eurós adózott eredményt ért el a júniusban zárult idei második negyedévben, szemben az egy évvel korábbi 337 millióval.

Forrás: Getty Images

A Lufthansa profitja a kereslet csökkenése miatt zsugorodott töredékére: elsősorban a nagyon jövedelmező első és business osztályú jegyek eladása esett vissza, de más üzletágak, például az áruszállítás is megérezte a gazdasági válság hatását. A gyenge számok ellenére a cég intenzív terjeszkedésbe kezdett: amellett, hogy végre valahára rátette kezét régóta áhított prédájára, az osztrák AUA-ra, (a cég 78,5 millió eurós hiányt halmozott fel a második negyedévben és épp a német légitársasággal történő egyesülés utáni 80 millió eurós, illetve saját 220 millió eurós megtakarításával kíván újból nyereségessé válni), részesedést szeretne a szintén veszteséget termelő lengyel LOT-ban is. Az AUA átvételével a legnagyobb európai légitársaság címmel büszkélkedő Lufthansa ettől a sikertől még egy kicsit messze van, már csak azért is, mert lengyel légicég nemrégiben közölte, hogy egy befektetési bank segítségével szerezne friss tőkét - tudósít a Reuters. Erre egyébként égető szüksége van, ugyanis a légitársaság az idei év első félévében 178 millió, tavaly egész évben pedig 733 millió euró veszteséget szenvedett el.

Kivételnek számítanak az iparágban egyes közel-keleti légitársaságok (az Emirates, vagy a Qatar), mivel ezek a cégek a válság idején szembementek a trendekkel és nem ritkán 10-13 százalékos növekedést is regisztráltak.

Malév: a ritka kivételek egyike

A magyar nemzeti légitársaság is azon kevés cégek közé tartozik, amelyek a gazdasági válság ellenére növelni tudták a forgalmukat a második negyedévben, ami a Malév esetében 8 százalékot jelentett.

Forrás: AFP

Az első negyedévben még 10 százalékos volt a visszaesés az előző év hasonló időszakához képest, amit a cég vezetése a repülőtéri dolgozók sztrájkjával magyaráz. Javult a Malév férőhely-kihasználtság is és elérte a 70 százalékot. A légitársaságnál nem felejtik el hangoztatni, hogy a második negyedévben Európában a Maléven kívül, csak a Swiss és a Turkish Airlines tudta növelni a forgalmát.

A nagy fapadosokra nem hat a válság

Úgy tűnik a válságnak megint a fapadosok lettek a nyertesei. A két nagy, a Ryanair és az easyJet is nyereséges és a vezető hazai diszkont légitársaság, a Wizz Air is új járatok indításáról, csődbe jutott cége útvonalainak átvételéről számolt be.

Forrás: Getty Images

A kedvező részadatok ellenére ugyanakkor a Ryanair és az easyJet is úgy számol, hogy a korábbi, túlzottan optimista forgatókönyvekkel szemben szerényebb nyereséggel - de legalább nyereséggel - kell megelégedniük majd az év végén.

Túl a mélyponton?

A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) júniusban azt jósolta, hogy idén a légi utasszállítás várhatóan 8 százalékkal 2,06 milliárd főre csökken a világon. Júniusban azért valamelyest javult a helyzet, miután az év hatodik hónapjában kisebb volt a visszaesés, mint májusban. Az IATA elemzői úgy vélik, hogy május lehetett a mélypont az iparág eddigi legnagyobb válságában, de még messze a fellendülés: évekbe telhet, amíg az ágazat visszatérhet a 2008. évi teljesítményéhez.

A szövetség becslése szerint júniusban 25-30 százalékkal csökkent a légitársaságok bevétele, elsősorban amiatt, hogy a kapacitásokat nem csökkentették a kereslet mérséklődésével összhangban, s ez lenyomta az árakat. A társaságok vesztesége az idén elérheti a 9 milliárd dollárt a tavalyi 8,5 milliárdos veszteséget követően.