Több ezer utast hagyott magára a SkyEurope

2009.09.01. 10:55

Csődbe ment a már régóta a fennmaradásáért küzdő Sky Europe légi társaság. A szlovákiai bejegyzésű cég Pozsonyban már a dolgozóit sem tudta kifizetni. Több ezer utas rekedt európai repülőtereken, nekik saját költségükön kell megoldaniuk a hazajutást. Több légitársaság is felajánlotta, hogy plusz pénzért hazahozza az utasokat.

Utasok ezrei rekedtek európai reptereken kedden, miután a SkyEurope keddre virradóra jelezte: valamennyi járatát azonnali hatállyal felfüggeszti. A társaság szóvivője közölte: senkit nem tudnak elszállítani. Az APA összeállítása szerint a SkyEurope járatai a keddre virradóra kezdeményezett csődeljárás miatt nem indulnak egyebek mellett Amszterdamból, Athénból, Barcelonából, Brüsszelből, Bukarestből, Dubrovnikből, Larnakából, Nizzából, Párizsból, Szófiából és Splitből.

Roland Schranz szóvivő elmondta: "Egy csődeljárás alá vont légitársaság nem tud megállapodásokat kötni" más társaságokkal az utasok elszállításáról. Hozzátette: mindenkinek magának kell megoldania, hogy eljusson a célállomásra. Schranz az APA osztrák hírügynökség kérdésére nem tudta megmondani, hogy pontosan hány utasról lehet szó.

A Malév is segít
A Malév egységesen bruttó 99 euróért kínálja egyirányú jegyeit bármely Malév célállomásáról Budapestre, a feltétel a foglaláskor érvényes Sky Europe repülőjegy, illetve ennek bemutatása. A cég ferihegyi reptéri indulással közvetlen menetrend szerinti expressz buszjáratokat is ajánl Budapestről Pozsonyba és Kassára, melyekre ugyancsak az utazási irodáknál lehet helyet foglalni.

Hirtelen mindenki segít

Az AUA osztrák légitársaság felajánlotta, hogy 150 eurós egységáron mind a 11 érintett repülőtérről elszállítja az utasokat. A WizzAir is bejelentette, hogy elszállítja a SkyEurope utasait, helyet egységesen 30 eurós áron lehet foglalni a társaság járataira. Hasonlón tezs a Malév is: a nemzeti légitársaság 99 euróért szállítja haza a SkyEurope utasait - derül ki a Malév [origo]-hoz eljuttatott közleményéből.

A Ryanair, Európa vezető fapados légitársasága a mai naptól (szeptember 1.) 25 eurós jegyeket (amelyek tartalmazzák az adókat és illetékeket) ajánl azoknak a SkyEurope utasoknak, akik nem jutottak el úti céljukhoz, vagy az útitervük meghiúsult a társaság csodje miatt. Az ár Pozsonyból érvényes az Alicante, Barcelona (Girona), Brussels (Charleroi), Róma (Ciampino), Liverpool és London (Stansted) járatokra.

5 millió eurón múlott

A bécsi tőzsdén rögtön a keddi nyitás után függesztették fel a kereskedést a SkyEurope papírjaival, miután az évek óta krónikus pénzhiánnyal küszködő társaság ellen Jozef Griscik, a vállalat pénzügyi újjászervezésére kijelölt szlovák megbízott csődeljárást kezdeményezett, mert nem sikerült áthidaló finanszírozást találni a vállalat működésének fenntartására. Az APA szerint 5 millió eurón múlott a cég fennmaradása. A szóvivő ezt nem erősítette meg, elmondta viszont, hogy a megbízott lépése "igencsak meglepetésszerű volt".

A 700 főt foglalkoztató, 10 gépből álló flottát üzemeltető SkyEurope június 22-én jelentette be, hogy bírósági védelmet kért a hitelezőktől, de nem fizetésképtelen. A védelmet megkapta Szlovákiában, azóta tárgyalt a lehetséges befektetőkkel. A tárgyalásokra és pénzügyi kötelezettségeinek átstrukturálására három hónapot kapott.

 

Forrás: [origo]

A SkyEurope honlapján egy elég nyersen megfogalmazott szöveg olvasható, miszerint ha valaki már megvette a jegyét, nem fizetik vissza neki az összeget, ha valaki hitelkártyával vásárolt, az a fel nem használt összegről saját bankjával próbáljon tárgyalni, ha pedig valaki utazási irodánál vásárolt SkyEurope-jegyet, "akkor először velük tárgyaljon" - ajánlja a csődbe ment légi társaság. Ha valaki ott ragadt egy külföldi célállomáson, és nem tud visszautazni, akkor vegyen magának más társaságnál repülőjegyet, a saját költségére - ajánlja előzékenyen a SkyEurope, amely a végén megjegyzi: "Sajnáljuk az Önnek okozott kényelmetlenséget."

Az osztrák lap, a Der Standard a hír kapcsán emlékeztet arra, hogy a Sky Europe járatait már hétfőn feltartóztatták Prágában, miután a cég nem fizette be az esedékes díjakat. A cég pozsonyi dolgozói fizetés nélkül maradtak augusztus végén - írja a lap, és a vállalat a szlovák fővárosban az üzemanyag kifizetésével is adós maradt.

Az [origo] beszélt a SkyEurope egyik Szardínián tartózkodó utasával, aki elmondta, hogy múlt hét kedd óta tartózkodnak a szigeten. A gépük az eredeti menetrenddel szemben Bécs helyett Pozsonyból indult és már az furcsa volt az utasok számára, hogy nem is a SkyEurope saját gépével repültek, hanem a szlovák Air Slovakia járatával.

Forrás: MTI

A múlt keddi szardíniai járat nagyjából félházzal üzemelt, s az utasok között kevés magyar volt, többnyire hazatérő olaszok utaztak a gépen - mondta a nászútját töltő forrásunk. A SkyEurope honlapján lévő közlemény szerint azok az utasoknak, akik valamelyik külföldi célállomáson ragadtak, saját maguknak kell gondoskodniuk a hazaútról. A Szardínián rekedt magyarok ezt valószínűleg a Ryanairrel oldják majd meg, először Frankfurtba, majd onnan Pozsonyba kell repülniük, mivel az ír fapadosnak sem Szardíniáról, sem Frankfurtból nincs közvetlen budapesti csatlakozása. A jegyek egyébként 240 eurós pluszköltséget jelent majd a turistáknak.

A SkyEurope azt tanácsolja a jegyeiket bankkártyával fizető utasainak, hogy számlavezető bankjukkal vegyék fel a kapcsolatot a fel nem használt jegyek visszafizetése ügyében. A magyar nászutasok ezt meg is tették, a banknál felvették a jegyzőkönyvet. Akiknek fel nem használt jegye van a SkyEurope valamelyik későbbi járatára, saját bankjukkal egyeztetve remélhetik, hogy pénzükhöz jutnak. Erre úgy van lehetőség, hogy a későbbi járatok jegyeire a cég számlájára beérkezett összeget a bank zárolja és ebből a tartalékból térítik vissza a pórul járt utasok pénzét.    

A múlt keddi óta még legalább két SkyEurope járat érkezett Szardíniára, de arról nincs információ, hogy a fedélzeten hány magyar állampolgár tartózkodott. Próbáltuk hívni a légitársaság központját, de a SkyEurope jelenleg elérhetetlen, a kommunikációs igazgatónak küldött e-mailre automatikus válasz érkezett, miszerint nem tartózkodik az irodában.

Ön is pórul járt a Sky Europe-pal, írja meg tapasztalatait, véleményét az utazas@origo.hu címre!

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK