A gazdasági válság közel 15 százalékos visszaesést eredményezetett a városlátogató turizmusban. Az európai fővárosok kiélezett harcában ilyen körülmények között mindenki azon dolgozik, hogy új, innovatív, magas hírértékkel bíró ötlettel tudjon előállni, és minél több turista figyelmét tudja felkelteni. A RiverRide egyszerűnek tűnő ötlete is rengeteg városlátogató turistát képes megnyerni, akiknek a számát, mint tudjuk főleg az események (fesztiválok, szüreti mulatságok,) és az ilyen unikális programok generálják.
30 hónapos előkészítő munka után szeptember 18-án csobban először a vízbe a RiverRide, valahol a Dózsa György útnál, egy újonnan épített 70 méteres rámpán, akkor már igazi turistákkal a fedélzetén.
"Nagyon jó érzés, hogy végre valamiben elsők vagyunk a kontinensen- mondta Galla Gábor a RiverRide ügyvezető Igazgatója. Turisztikai célra használt kétéltűek hozzánk legközelebb Londonban üzemelnek, de a kontinentális Európán belül sehol nincs még lehetőség ilyen jellegű városnézésre."
A kétéltű városnéző túra útvonala
A beszállás a tervek szerint a Roosvelt téren lesz, majd a busz elindul a Parlament felé. Az Alkotmány utcán és Bajcsy-Zsilinszky úton elér az Erzsébet térre, aztán az Andrássy úton végig a Hősök tere érintésével fordul rá a Dózsa György útra, ahol a folyónál az elkészült rámpa segítségével csobban a Dunába. Innen már mint hajó halad tovább a Lánchíd irányába, majd egy hajtűkanyarral visszatér a Dózsa György útnál található Helia Szállóhoz, ahol partra száll és a Roosvelt térig ismét buszként viszi a turistákat. A városnézés közel két órás, amelyből egyet a szárazföldön egyet pedig a vízen töltenek az utasok. A buszon angol és német nyelven szolgáltatnak könnyed stílusú idegenvezetést. A jegyek felnőtteknek 7500 forintba, 14 éves kor alatt 5000 forintba kerülnek, 6 éves kor alatt pedig ingyenes.
Galéria a képre kattintva
Guruló hajó vagy úszó busz?
A RiverRide egy olyan 290 lóerős városnéző jármű, amelyen két vasmacska, egy hajókürt, mentőöv, 160 méter hajókötél, és 45 mentőmellény található. Vízsugár hajtómű, illetve 6 kerék "hajtja", de van benne tárcsafék, 18 darab fenékszivattyú, 9 vészkijárat, 2 adó-vevő illetve tolató-és féklámpa is. A kétéltűbe EURO5 szabvány motort szereltek, ami sokkal kisebb terhet ró a környezetre, mint egy hagyományos motorral működő turistabusz.
További fotókért kattintson a képre
Sofőr vagy kapitány?
A brit fővárosban kissé körülményes a jármű vezetése, hiszen a különböző terepviszonyoknak megfelelően cserélgetik egymást a sofőrök. A vízreszállás előtt a buszvezető helyét átveszi a hajós kapitány, majd partraszállás után a sofőr visszaveszi a volánt. Itt Budapesten azonban olyan buszvezetők ülnek a kormány mögé, akik egyben hajóskapitányok is.
Csak jégzajlás és árvíz idején nem jár
Főszezonban hetente öt, míg utószezonban (novembertől márciusig) napi négy alakalommal indulnak a kétéltűek.Nincs olyan időjárási tényező, (erős szél vagy hullámzás) amely korlátozná a RiverRide működését, így a szekértők szerint egyedül a jégzajlás és az árvíz idején kell szüneteltetni az indulásokat.
Kétéltű városnézés a nagyvilágban
Mióta feltalálták a kétéltű harci eszközöket, egyáltalán nem okoz gondot, hogy egy jármű képes legyen a szárazon és a vízen felváltva közlekedni. Szingapúrban például leselejtezett és gondosan felújított DUKW-k viszik a turistákat.A DUKW ismertebb nevén Duck, a II. Világháborúban az amerikaiak által kifejlesztett hat kerék meghajtású kétéltű jármű.
A Normandiai partraszállás idején, amikor az ellenséges csapatok uralmuk alatt tartották az összes fontosabb kikötőt, az amerikaiak a DUKW segítségével mintegy tizennyolc millió tonna élelmiszert, fegyvert, gyógyszert és egyéb hadianyag utánpótlást szállítottak.
DUKW mozaikszó, melynek hivatalos amerikai jelentése: 1942-es gyártású (D), szállítási és egyéb kisegítő feladatokra alkalmazott (U), öszkerékmeghajtású (K), hátul két tengellyel rendelkező (W) harcjármű. Hét és fél tonnás, közel tíz méter hosszú jármű, a vízen 10km/h-s, szárazföldön 80km/h-s sebességgel halad. Kétéltű túrákat (Duck Tours) Philadelphiában, Baltimoreban, Halifaxban, Bostonban, Miamiban, Austinban, Seattleben, Rotoruán (Új-Zéland), Londonban és Liverpoolban tehetünk.
A RiverRide projekt eddig 170 millió forintba került, de semmilyen egyéb, önkormányzati vagy uniós forrást nem használtak föl a megvalósításhoz. A szervezők egyelőre csak rövidebb városnéző programban gondolkodnak, komolyabb flotta kialakításban még nem.