Az útikönyvek könyvkiadói is rátaláltak a bringásokra

Vágólapra másolva!
A városnézés egyik alternatív módja a bringázás, ami nemcsak azért divatos, mert alternatív, hanem mert környezetbarát, és a különböző szolgáltatók egyre nagyobb infrastruktúrával támogatják a biciklis turistákat. Gyarapodik a bicikliút hálózat, sokasodnak a bérlőhelyek, sőt újabban útikönyvekkel is segítik az utazókat. A Lonley Planet újranyomott régi-új biciklis útikönyvei növelik a cég presztízsét és egyben felelős gondolkodásra ösztönözik a turistákat.
Vágólapra másolva!

Míg korábban csak egy-két fejezet erejéig foglalkoztak a nagyvárosokról szóló útikönyvek a kerékpáros közlekedésről és a legjobb városi bringa útvonalakról, most egész köteteket áldoznak a témára. A világ leghíresebb útikönyvkiadója, a Lonley Planet például a már egyszer kiadott ilyen témájú útikönyveit most újra időszerűnek találta a megjelentetésre. A cég akkor döntött az újranyomás mellett, amikor egyik munkatársuk felfedezte, hogy az eBay-en csillagászati áron kínálják ezeket a könyveket, és komoly érdeklődés mutatkozik irántuk. Míg egy átlagos Lonley Planet útikönyv ára körülbelül 20-40 dollár, addig az interneten egy jó bringás útikönyv 80, nemritkán 140 dollárt is megér egy a megszállott kerékpárosoknak. Jelenleg a 2003-ben kiadott "Cycling Italy" könyvük 139 dollárt ér, míg a 2002-ben kiadott "Cycling Cuba" útikönyvüket 64 dollárért kínálja az ismeretlen eladó.

Forrás: [origo]

A Lonley Planet korábbi biciklis kiadványait (Franciaország, Anglia, Olaszország) már újranyomták és kaphatók. Ebben a hónapban kerül a boltokba az Ausztráliát és Új-Zélandot bemutató kerékpáros útikönyv.

Kistérségektől a kontinensekig

A könyvkiadók mellett önkormányzatok és turisztikai hivatalok is gondolkodnak kerékpáros útikönyvekben. Vannak akik, néhány település összefogásával jelentetnek meg kiadványokat és vannak szerzők, akik egész kontinenst képesek bemutatni meglepő alapossággal.

Az afrikai országokban például nagy általánosságban nem mondható túl jónak az úthálózat és a tömegközlekedés, ezért is lehet valós alternatíva a biciklis túra. A legbátrabb turisták szerint azért érdemes Afrikában nyeregbe ülni, mert testközelből szerezhetünk élményeket és tapasztalatokat, plusz a helyiek is nagyobb bizalommal fordulnak egy bringás társasághoz, mint mondjuk a luxus-buszos utazókhoz. Készségesebbek és nagyobb hajlandósággal segítenek például szállást találni a bicikliseknek, mint mondjuk egy légkondicionált dzsippel utazó társaságnak, állítják a tapasztaltabbak.

Forrás: AFP

Az afrikai biciklis útikönyv (Bicycling In Africa) a teljesség igényével szerkesztődött. A konkrét útvonalakon kívül rendkívül hasznos információkat is megoszt az olvasókkal. Felhívja a figyelmet a hőség és a fizikai terhelés veszélyeire, a helyes öltözékre, a helyi szokásokra, a látványosságokra, a kulturális örökségekre, a táborverés veszélyeire, az étkezés viszontagságaira, a szerviz lehetőségekre és a különböző terepviszonyoknak (homokos, kavicsos, sziklás szakaszok) megfelelő pedálozási technikákra.

Az International Bicycle Fund gondozásában megjelent könyv Algéria, Benin, Burkina Faso, Kamerun, Elefántcsontpart, Ghána, Kenya, Malawi, Mali, Niger, Nigéria, Szenegál, Tanzánia, Togo, Tunézia, és Zimbabwe biciklis úthálózatát is részletezi.

A magyar kiadványokat is érdemes forgatni

Legalább 15 magyar nyelvű kerékpáros útikönyv van forgalomban. A könyvek a Magyarországi régiókat és arra érdemes turisztikai látványosságokat mutatnak be bringás szemszögből.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

A "Kerékpárral a Fertő-tó körül" című könyvet már négyszer nyomták újra. Ugyanilyen népszerű kiadvány a "Kerékpárral Budapest környékén" a "Kisalföld és környéke - Kerékpáratlasz és útikalauz" a "Nagy kerékpáros túrakönyv" vagy a Tisza-tó és a Hortobágy környékét bemutató biciklis útikönyv.

A "Duna menti kerékpárút Ausztriában" kiadvány Passautól a Hamburgig, illetve a Feketeerdőtől Passauig kalauzolja a bicikliseket. Az összes kiadványban részletes, négyszínnyomású útvonaltérkép, várostérkép, szállás- és túraajánlat is található.

Sz.K.