Szigorúbb lesz a szállodai csillagok ellenőrzése

Vágólapra másolva!
Egy miniszteri rendelettervezet értelmében a szállodák és szállások minősítését, a szabályok betartását nem az önkormányzatok, hanem az erre a célra kijelölt szakmai szervezet felügyelné. Eddig a szálláshelyek saját magukat sorolták be, mostantól a kihágásokért akár 2,5 millió forintos pénzbírság járhat. A működési engedélyt is átszabják, helyette üzemeltetési engedélyt kell majd kérni.
Vágólapra másolva!

Egy készülő miniszteri rendelet szerint a jövőben nem maguk a szállásadók, hanem egy erre hivatott testület minősíti a szálláshelyeket. A tervek szerint a jövőben a szakmai civil szervezetek képviselőiből kijelölt bizottság határozza meg a besorolás alapelveit, majd ennek területi szervezetei minősítik, például a csillagok számával a szálláshelyeket, és monitorozzák a kritériumok betartását. Eddig csupán a helyi önkormányzatok ellenőrizték, hogy egy szálláshely valóban megfelel-e az önmaga által felállított mércének.

Kovács István a Magyar Szállodaszövetség titkára az [origo] kérdésére elmondta, hogy az új szabályozás még nincs teljes egészében részletezve, de annyi valószínűnek tűnik, hogy a szakmai ellenőrzést - a szállodák esetében - a szállodaszövetség végzi majd valamilyen formában.

Forrás: [origo]

Az eddigi gyakorlat szerint egy újonnan épülő szállodánál egy meglévő kritériumrendszer alapján maga a szálloda végezte el a kategória szerinti besorolást. Az önminősítést aztán az engedélyezési hivatalnál kellett bejelenteniük a szállodáknak, amit bizonyos időközönként ellenőriztek, de Kovács István szerint ezek az ellenőrzések nem szigorú szakmai szempontok szerint történtek.

A besorolás megváltozását egyébként minden esetben jelentenie kell a szálloda üzemeltetőjének a hatóságok felé, ha pedig ilyen változás nincs, ötévente ellenőrzik, hogy megfelel-e a szolgáltatások színvonala az előírásoknak. Ha esetleg hiányosságokat tapasztalnak az ellenőrök, ezek kijavítására hívják fel az üzemeltető figyelmét, ha pedig a korrekció elmarad, adott esetben le is minősíthetik a szállodát.

Jelnleg egy háromcsillagos szállodában például kötelező a 24 órás portaszolgálat, a csomagszállítás, vagy éppen a fénymásolási lehetőség. Ebben a kategóriában hetente kétszer kell ágyneműt cserélni és kétnaponta új törölközőt kell biztosítani a vendégnek. Előírás a szoba minimális mérete is: az egyágyas szobának legalább 12, a kétágyasnak legalább 18 négyzetméteresnek kell lennie. A szállodának legalább egy étteremmel és ezen kívül még egy vendéglátóegységgel kell rendelkeznie.

Az új tervezet szerint amennyiben az ellenőrzés során a minősítő rendszer, vagyis a "védjegy" megsértését tapasztalják, szálláshelytípustól függően a tulajdonosok 50 ezer és 2,5 millió forint közötti büntetésre számíthatnak, erről egyébként Kovács István nem kívánt egyelőre nyilatkozni. Az első esetben azonban csupán felszólítják a szállásadót a szabályok betartására.

A másik újdonság, hogy az eddigi működési engedélyt az üzemeltetési engedély váltja fel, amelynek hosszú távon az a célja, hogy egyszerűsítse a szállásadók adminisztrációs terheit. A jelenleg működő szálláshelyek fenntartói automatikusan és térítésmentesen megkapják az üzemeltetési engedélyt, így nem kell emiatt plusz költséggel számolniuk. A szállásadóknak az év végéig kell megkérniük az üzemeltetési engedélyt.

Forrás: [origo]

A jövőben várhatóan nem szerepel a falusi szálláshely kritériuma között, hogy a szállásadónak ugyanott kell laknia. Ugyancsak nem lesz tilos, hogy a panzió tulajdonosának helyben legyen a lakása.

A rendeletet néhány napon belül írja alá a turizmusért felelős önkormányzati miniszter. A rendelet-tervezet szerint a szálláshelyek 2010 végéig a jelenleg is érvényben lévő minősítési rendszert használhatják, vagyis addig dolgozza ki a testület az új kritériumokat.