Az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő folyami hajózás a Mekong turistaforgalmát is fellendítette. Az egyhetes, több országot érintő vízi kirándulásokat azonban idén törölték a hajótársaságok, mert a folyó egyes szakaszai egyszerűen hajózhatatlanok. A vízállás Laosznál jelenleg nem éri el az egy métert sem. A hajóutak legjobb esetben is csak márciusban folytatódhatnak, de a szakértők figyelmeztetnek: a hat országot érintő folyó páratlan természeti szépségei már nem sokáig élvezhetők.

 

A délkelet-ázsiai nagyvárosok, és a zsúfolt tengerpartok után a turisták egyre jobban érdeklődnek a térség természeti szépségei és kulturális kirándulásai iránt. Részben ez az oka annak, hogy például a Mekong folyón tett folyami hajóutak az utóbbi években olyan népszerűek lettek. Az ésszerű üzemanyag-választás és a fedélzeti szelektív hulladékgyűjtés, illetve a korszerű vízfelhasználás sokak érdeklődését felkeltette. A kirándulások legnagyobb előnye ugyanis - a nyugalom, a csend és változatos táj mellett- az utazás környezetbarát mivolta.

Azonban úgy tűnik hiába a turisták és a hajótársaságok minden erőfeszítése. A környezetvédelmi szempontok helyett a gátépítési óriás beruházásoknak sokkal nagyobb figyelmet szentelnek a kormányok, amellyel nemcsak a folyó élővilágát, de annak vízhozamát is erősen befolyásolják. A szeszélyességéről is ismert Mekong az utóbbi években szinte mindig meglepetést okozott. A folyó mélysége 2 és 80 méter között hektikusan változik, hiszen az esős évszakok hol meglepően kevés, máskor váratlanul sok csapadékot hoznak. Az ingadozás a kínai gátak működtetésével is erősen összefügg. Kínában a heves tiltakozások ellenére már megépült a manwani gát, és további 6-8 hasonló létesítmény megépítését tervezik.

42 centis a víz: komplett ökoszisztémák vannak pusztulóban

A Mekong Bizottság (Mekong River Comission) legfrissebb jelentése szerint, jelenleg az egyes észak- laoszi és thaiföldi részeken a vízmélység nem éri el az 1 métert. A thaiföldi Chian Saengnél például 98, a laoszi Pakse városánál csak 42 centimétert mértek. Így nemhogy hajózásra, de halászatra, sőt még fürdésre sem alkalmas a térdig érő víz.

Az erősen ingadozó vízjárás leginkább Kambodzsát veszélyezteti, melynek élelmezése és ipar szinte teljes mértékben a folyó vízállásától függ, de Laosz nagyobb településeit és Vietnam legnagyobb városát, Ho Si Minh-várost is érinti a vízszintingadozás. A tudósok szerint a Mekong mellékfolyói között találunk olyat, amelynek vízhozama egész régiókat lát el. A kínai duzzasztógátakkal olyan komplett ökoszisztémák pusztulhatnak el, mint a Mekong mellékágaként ismert és 60 millió embert élelmező, Tonlé Sap-tó.

Irány a Mekong! Aki teheti, még idén nézze meg

A Mekong, mint a világ 12-ik leghosszabb folyója, a maga 4350 kilométeres hosszával igen változatos tájjal kecsegtet. Összesen hat országon és hat, földrajzilag eltérő tájegységen haladnak át turistahajók. Mind a hat országok érintő túrák egyelőre nem léteznek, de a turisták által legkeresettebb, két országot érintő kirándulások alkalmával, a szurdokvidéktől az alföldig rengeteg látványossággal találkozhatunk.

A Mekong teljes hosszának majdnem a felén, Kína területén halad. Ezen a szakaszon hatalmas, több mint 500 méter magas szurdokvölgyben kanyarog a folyó. Laoszban Luangsay és Luang Prabang között szelídebb, süvegcukorra emlékeztető hegyek teszik változatossá a tájat. Laoszban a hajók megállnak a türkiz színű Kuang Si vízesésnél is, és az utazók végre megtapasztalhatnak valamit a világ egyik, biológiai sokszínűség szempontjából legizgalmasabb Mekong-vidék páratlan állat-és növényvilágából.

Forrás: [origo]

Kambodzsában természetesen Angkor, a híres khmer templomváros is része a hajós utazásnak, még akkor is, ha a látványossághoz szárazföldön néhány órát utazni kell. A város legismertebb része a II. Szurjavarman király uralkodása (1113-1150) alatt épült Angkor Vat vallási komplexumot 50 ezer munkás, 5 ezer szobrász és kőfaragóm mintegy harminc évig dolgozott. Az építészeti remekmű-, amelyet évente csaknem 1 millió turista látogat - a tervek szerint késő este, kivilágítva is megcsodálható lesz, vagyis koradélutáni kikötés esetén is van esély, hogy a turisták még a nyitvatartási időben Angkorba érjenek.

A vietnami szakasz fő látványossága a Mekong-delta vidéke. Itt ér véget a folyó négyezer méteres útja, és itt ömlik bele a Dél-kínai tengerbe. A rengeteg hordalék miatt a folyó 200 kilométer átmérőjű deltát épít, amely történelmi és egyben természeti látványosság.

Lassan elhaladó táj

A modernebb turistahajókon általában az alapfelszereltséghez tartozik a saját pékség, a mosoda, az UV fénnyel tisztított ivóvíz, szatellit telefon, és nemzetközi előírásoknak megfelelően kialakított hálószobák. Az átlagárak a társaságtól és a túrák hosszától függően 100 és 1200 euró között mozognak. Az Angkor felé igyekvő, illetve azt is magába foglaló egyhetes kambodzsai hajótúrák azonban (étkezéssel, belépődíjakkal, biztosítással) legtöbbször dollárban fizetendők. Az árak itt 800-1000 dollár között változnak.

Az egyik legromantikusabb küllemű hajó a vietnami felségjel alatt hajózó hatkabinos, 12 főre tervezett Bassac Cruise, bájos napozó fedélzettel, étteremmel, bárral és néhány fős személyzettel. Figyelemre méltó a német tulajdonú Mekon River Cruise hajója a Mekong Sun is. A 100 tonnás kis hajón 14 kisebb-nagyobb, tikfával borított kabin található. A hajótársaságok március közepére tervezik a hajótúrák folytatását és reményeik szerint a hajók egészen őszig folyamatosan hetente indulhatnak.

Sz.K.