Wifi kell a fedélzetre

2010.04.14. 9:26

Wifi, egy palack víz, poggyászrend és hájadó. Néhány kisebb kiegészítés mellett nagyjából így képzelik el az amerikai utasok az ideális repülést. A TripAdvisor kutatásában a repülés legzavaróbb tényezői is szóba kerültek. Az utasokat összezavarja, hogy az egyik társaságnál ételt sem szolgálnak föl, míg a másiknál jógaóra és bébiszitter is van a fedélzeten. A megkérdezetek a többletköltségekkel kapcsolatos aggodalmaikat is kifejezték, amelyek úgy tűnik máris beigazolódtak.

A TripAdvisor utazási portál csaknem 4 ezer embert kérdezett meg az Egyesült Államokban arról, hogy hogyan szeretne utazni a repülőn, illetve arról, milyen lenne az ideális repülőút számára. A kérdések között az is szerepelt, hogy mi a legzavaróbb repülés közben, és hogy milyen jövőbeli intézkedéseket jósolnak a légitársaságok részéről. A kutatás eredménye itt-ott azért okozhat meglepetést, mindenesetre szakértők szerint érdekes lenne ugyanezeket a kérdéseket európai és ázsiai utasoknak is feltenni. Az amerikai utasok válaszaiból azonban egyértelműen kiderül, hogy sok esetben még kompromisszumokra is hajlandóak lennének, amennyiben a szóban forgó intézkedés a kényelmüket és a biztonságukat szolgálja.

Jogos a hájadó

Az utasok egyáltalán nem szolidárisak a túlsúlyos társaikkal szemben. Főleg azok nem, akinek már volt szerencséjük kövér ember mellett utazni. Azt gondolnánk kisebb szervezéssel és az utaskísérők segítségével megoldható a probléma például egy sima helycserével, de a kutatásban megkérdezettek 21 százaléka egyértelműen felárat fizettetne a túlsúlyosokkal. Legalább ennyien gondolják, hogy a "fattax" jogszerű, és hogy idén a legtöbb társaság be is bevezeti ezt a fajta pótdíjat.

Forrás: AFP

Elítéli, de nem tesz semmit ellene

Minden bizonnyal a virágzó szexturizmus és gyerekmolesztálások egyre súlyosodó helyzete miatt tették fel az utasoknak azt a kérdést, hogy mit tennének, ha a mellettük ülő illegális, vagy ízléstelen képeket nézegetne a laptopján vagy a fényképezőgépén. A megkérdezettek 45 százaléka nem tenne semmit, 27 százalék azonnal értesítené az utaskísérőket, 22 százalék pedig közvetlenül maga szólítaná fel az illetőt, hogy kapcsolja ki a berendezést. A válaszadók nagy része tehát magánügynek tekinti például a meztelen gyerekképek nézegetését. A nyugalmas repülésre hivatkozva, a megkérdezett amerikai utasoknak csak alig egyötöde lenne hajlandó konfrontálódni egy ilyen esetben.

Praktikusság a kényelem kárára: ülésrend és poggyászrend

A kézipoggyászokról semmiképpen mondana le az utasok 58 százaléka, főleg azután, hogy egyre több társaságnál kell fizetni a feladott csomagok után. A válaszadók annak ellenére ragaszkodnak a kézipoggyászaikhoz, hogy a tárolókban megítélésük szerint nevetségesen kevés hely van, és állandó vita tárgya, hogy ki hova tegye a táskáját. 62 százalék mondta azt, hogy szinte minden esetben valakinek a csomagját össze kell nyomnia, vagy rá kell pakolnia, hogy a sajátja beférjen. 57 százalék szerint viszont sokkal jobb megoldás, ha tárolók a székekhez hasonlóan számozottak lennének, így mindenki a saját fakkjába pakolhatna, még akkor is, ha ez a kézipoggyászok méret-és súlycsökkenésével járna.

Jó esély a széles sávra

Felár ellenében ma már legalább 10-15 légitársaságnál van lehetőség a fedélzeti internetezésre. Az American Airlines, a Delta és Virgin America járatain már legalább egy-másfél éve elérhető a wifi. Az Air Canada és a United Airlines szintén szerződött a fedélzeti internet hozzáférést biztosító Gogofly szolgáltatóval. Számos társaság még a tesztelési folyamatnál tart, mások pedig egyelőre csak a biznisz osztályon utazóknak kínálnak wifit, de csak okos telefonokhoz.

Forrás: [origo]

Általában az árak menetidőtől függően változnak, de a megkérdezettek 27 százaléka ezt egyelőre nem bánja. 30 százalék mindenképpen előnyben részesítené azokat a légitársaságokat, amelyek felszerelték gépeiket internet-kapcsolattal. 61 százalékot viszont hidegen hagyja a wifi és fizetni sem lenne hajlandó érte. Ettől függetlenül az európai társaságok óriási hajlandóságot mutatnak a rendszerek kiépítésére, hiszen csak 2008-ban - a fedélzeti wifi "hajnalán"- a különdíjak mintegy 49 millió dolláros bevételt generáltak világszerte. A különdíjak általában 4 és 14 dollár között mozognak.

Van kedvük beszélgetni

Az európai utasok is tapasztalhatták már, hogy az amerikai belföldi járatokon folytatott beszélgetések, sokszor egészgépes tarccsparitvá nőnek. Az amerikai utasok szívesen szóba elegyednek egymással, könnyedén kezdeményeznek beszélgetést, és a felmérés tanulsága szerint a többség (73 százalék) nem is bánja, ha megszólítják őket. Mindössze 12 százalék nyilatkozott úgy, hogy repülés közben senkivel nem kíván társalogni.

Nem győzik követni: zavaróak az eltérő szabályzatok és szokások

A TripAdvisor a repülés legbosszantóbb dolgai felől is érdeklődött. Erre a kérdésre a válaszadók 88 százaléka az órákig tartó és macerás biztonsági vizsgálatról panaszkodtak. Mindeközben 76 százalék semmi kivetni valót nem lát a sokat vitatott testszkenner kérdésében. Rosszallását fejezte ki azonban csaknem valamennyi megkérdezett azzal kapcsolatban, hogy még egy kis üveg ásványvizet sem tarthatnak maguknál, illetve hogy erről egyetlen reptér sem igyekszik gondoskodni a többórás biztonsági vizsgálat után.

Nehezményezik, hogy követhetetlenek és szinte minden társaságnál eltérőek a szabályzatok. Mások a súlykorlátok és a fedélzeti szolgáltatások. Míg az egyik társaságnál az üdítőért is fizetni kell, a másiknál fejedelmi, előre leadott rendelés alapján elkészített vacsorát szolgálnak föl. Van ahol fizetős mosdóra váltanak, és van ahol zuhanyozni is és jógázni is lehet, vagy éppen légi dadust kérni.

Forrás: AFP
Az Emirates fedélzetén

Megnevezhették az utasok a jóslataikat is azzal kapcsolatban, hogy szerintük milyen intézkedéseket fognak a jövőben hozni a társaságok. A legtöbben a pluszköltségeket említették, amelyek közül kettő máris beigazolódott.

A minap jelentette be a floridai Spirit Airlines, hogy augusztus 1-től 20-40 dolláros különdíjat vezet be az utastérbe vitt csomagok után, ami sokak szerint lavinát indíthat el. Tartottak a megkérdezettek a "vakációs díjtól" is, amit pedig állítólag a Ryanair vezet be hamarosan. Július és augusztus hónapban ugyanis 15-ről 20 fontra emeli az internetes jegyrendeléskor lekötött, önállóan szállítandó csomagokért felszámított díjat, és 30 fontról 40-re emeli a repülőtéren feladottak árát.

Sz.K.

KAPCSOLÓDÓ CIKK