Buldogokkal inkább a földön - repülés háziállatokkal

Vágólapra másolva!
Az amerikai közlekedési minisztérium elmúlt öt évben összegyűjtött adatai szerint a repülőgépeken szállított 122 kutyafajta közül a tömpe orrúak kétszer nagyobb arányban pusztultak el a repülőutak során, mint más kutyafajok. Az egyre bővülő szolgáltatások, a nyugtató drazsék, párnázott ketrecek és nedvszívó szőnyegek ellenére még mindig nem találják a megoldást a bulldokok, masztiffok és boxerek problémájára. A Delta Cargo azonban idény nyáron valószínűleg a legkeresettebb szolgáltató lesz az élőállat szállításban. 
Vágólapra másolva!

Komoly előkészületet és szervezést kíván, ha valaki a házi kedvencével indul nyaralni. Állatorvosi lelet, törzskönyv, oltási papírok, kisállat útlevél, és a helyzet csak bonyolódik, ha a család a tengerentúlra utazna. Még nagyobb körültekintéssel kell eljárnia annak a gazdinak, akinek például masztiffja vagy staffordshireje van. A tömpe orrú kutyák bizonyos genetikai adottságainak köszönhetően nehezen viselik a repülést, sőt számukra az esetek csaknem felében tragikus véget ér a nyaralás.

Az említett statisztika szerint a kutyákon kívül 22 másik állatfajta utazott az amerikai légicégek belföldi és nemzetközi járatain, közülük összesen 55 szenvedett valamilyen sérülést és 33 pusztult el - írja a Chicago Tribune. Az amerikai közlekedési minisztériumnál nem értették a bulldogokra vonatkozó számeredményeket, de az állatorvosi rendelőkben pontosan tudják a válaszokat.

Hosszú szájpad, rövid légcső: hőingadozás és nyomáskülönbség

Rövid arcszerkezetük miatt a bulldogoknál, mopszoknál, bokszereknél, palota pincsiknél, shih- tzuknál és staffordshire terriereknél jellemző az úgynevezett brachycephal szindróma, amely az orrjárat szűkületét, a lágy szájpad meghosszabbodását, és a légcső fejletlenségét, illetve ezen tünetek kombinációját jelentheti. Ha a lágy szájpad a torok végénél túl hosszú, akkor az blokkolhatja a légutakat. Ennek jeleként a kutya túlzott lihegésbe, hörgésbe néha hányásba kezd. Ezek a felső légúti rendellenességek, a repülés során fokozódhatnak - írja a PetTravel. Ez a rövid légcső lehet az elhullás oka is, mivel ezek a kutyák kevésbé tűrik, a hőingadozást. Akutyák erősen megszenvedik a várakozó hangárok meleg, és a rakterek túlozottan hideg levegőjét csakúgy, mint a nyomáskülönbséget.

Forrás: AFP

A panaszos gazdik nyomására néhány reptér bevezetett egy úgynevezett hőmérséklet-szabályozó rendeletet. Ennek értelmében az állatok számára garantálják a kiegyenlített hőmérsékletet úgy az indulási, mint az érkezési terminálokon, ám a gépek csomagtere minden esetben az adott társaság hatásköre. A rendelet szerint mindenesetre az állatok "kellemes hűvösben" várakozhatnak, ami segíti őket az akklimatizálódásban, hiszen a raktérben általában alacsonyabb a hőmérséklet.

Gyakran előfordul, hogy a társaságok a nyári hónapokban hőhullámra, kánikulára hivatkozva megtagadhatják a melegvérű állatok szállítását. A hő-embargóként ismert rendelet értelmében 24 Celsius fok felett például nem vállalják a tömpe orrú kutyák utaztatását, a téli hónapokban pedig két fok alatt állhatnak a le ezzel a szolgáltatással.

Hasonló okokból kérhetnek más fajok esetében is egy bizonyos engedélyeket, amelyek leveszik a felelősséget a légitársaságról, ha az állat repülés közben kimúlna.

Jó hír a kisállatos vakációzóra készülőknek, hogy a Delta Cargo elindította a Nyári Élőállat Programját. Ennek keretében egészen októberig vállalják (kánikula esetén is) hogy a vakáció ideje alatt mindenki kedvére utazhat akár a tengerentúlra is a házi kedvenceivel. A kondíciókról egyelőre nem árultak el túl sokat, de az biztos, hogy még az átszállást is megoldják, amennyiben a gazdi az egész útja során a Delta járatait veszi igénybe.

Bulldokokra kutyavilág vár

A légitársaságok egyelőre kivárnak. A gyakorlat alapján igyekeznének gazdákkal és állatorvosokkal együtt kidolgozni a jövőbeli szabályozást. Hogy mi lesz a bevett szokás és a legjobb módszer a rövidfejű állatok szállítására, még nem tudni, mindesetre az Air France egyelőre egy huszárvágással elintézte a kérdést. Ahogy a társaság honlapján olvasható, stafforshire terrierek, masztiffok, bulldogok, boxerek, toszák, és pittbullok szállítását egyszerűen nem vállalják. A Lufthansa viszont az utastérrel megegyező kabinnyomást és hőmérsékletet garantál a raktérben szállított állatok számára, fajtára vonatkozó kivételek nélkül. Ami a bulldogokat illeti a több társaság csak 6 hetestől 3 hónapos korig, de 9 kilónál nem nehezebb súlyig vállalja a szállításukat.

Forrás: AFP

Szükséges papírok és hasznos olvasmányok

A kutyatulajdonosokon kívül minden kisállat gazdájának hasznos olvasmány lehet a petflight.com és a petair.com. Itt nemcsak a határátlépéshez szükséges formanyomtatványok tölthetők le, de 150 légitársaság élő állatok szállítására vonatkozó aktuális szabályzata is megtalálható, sőt IATA által ajánlott szabvány ketrecek is megrendelhetők.

A kutyák védelme a gazdák felelőssége is

Az állatorvosok azt javasolják, hogy repülés előtt a gazdik kiadós futással készítsék fel a kutyát a nagy útra. Ha az állat kifárad, nyugodtabban telik számára a repüléssel töltött idő. Indulás előtt ne adjanak az állatnak enni, egyedül a nyugtató hatású citromfüves macskagyökérfüves szárazeledelt javasolják. Érdemes a ketrecet "Live Animal" címkével ellátni, feltüntetni az adatokat, és egy képet is megéri készíteni az állatról.

Az EU területén csaknem mindenhol kérik a 15 számjegyű digitális kóddal ellátott és 143 KHz-en működő mikorchippet. A chip steril tűvel együtt egységcsomagban vásárolható, de csak erre specializálódott állatorvos helyezheti be. Előnye, hogy a behelyezés után a kisállat bekerül a Petlink adatbázisába, így könnyebben megkerül, ha a későbbiekben esetleg elcsatangol.

Sz. K.