Negyven éve libeghetünk Budapest fölött

Vágólapra másolva!
Negyven évvel ezelőtt adták át Budapest egyik legismertebb látványosságát, a zugligeti Libegőt. Bár a fővárosban több pontra terveztek további kötélvasutat, sőt egész hálózat kialakítását tervezték, hosszú ideig ez volt az egyetlen ülőszékes felvonó. Ma már csak a második leghosszabb Magyarországon.  
Vágólapra másolva!

Negyven éve, 1970. augusztus 19-én adták át a részben magyar gyártmányú, részben osztrák import alkatrészekből összeszerelt budai Libegőt, amelyet a közönség augusztus 20-ától vehetett igénybe. A Zugliget és a János-hegy között először ifj. Hantos István tervezett kötélpályát, 1939-re az engedélyeket is megszerezte, de a munkálatokat a világháború meghiúsította.

1945 tavaszán újra felmerült a drótkötélpályás közlekedés kiépítése. Egy egész hálózat szerepelt a tervekben. Elsőként az Óbuda széléről a Hármashatár-hegyre vezető kötélpályát akarták megépíteni, de ez a terv nem valósult meg.

Az ötlet később sem merült feledésbe, felmerült a Hármashatár-hegyre, a Kis-Svábhegyre és a Sas-hegyre vezető pálya is, a hegycsúcsokat azonban a hadsereg stratégiai okokból nem engedte megközelíteni. Végül 1967-ben a főváros XII. kerületi tanácsa határozott kötélvasút létesítéséről, a tervezéssel az UVATERV-et bízták meg.


A zugligeti Libegő

Az építkezés nem várt nehézségeket okozott az építőknek. A tartóoszlopok betonalapjainak anyagát ideiglenes kötélpálya szállította a helyükre, a Tatabányán összehegesztett oszlopokat pedig szánokra rakták és csörlők segítségével eresztették le a hegyoldalon végleges helyükre. Érdekesség, hogy az első alkalommal felszerelt osztrák gyártmányú drótkötél a működés első kilenc évében 20 métert nyúlt, összesen négy alkalommal kellett rövidíteni.

Az alsó állomás 228 méteres magasságban fekszik, a felső 490 méteren, a főváros legmagasabb pontja, az 529 méter magas János-hegy csúcsa közelében. Az itt lévő hajtómű mozgatja a végtelenített, 2600 méter hosszú kötelet, amelyen 102 kétüléses függőszék szállítja az utasokat. Az alsó és felső állomás közti 1041 méteres távolság megtétele, a 262 méter szintkülönbség leküzdése 5,4 km/órás sebességgel 12-13 perc, a kapacitás óránként 500 utas irányonként.


Az eplényi nyégyüléses felvonó

A sikereken felbuzdulva, az 1970-es években újabb kötélpályatervek készültek nem csak a budai hegyek csúcsainak elérésére, hanem Budapesten kívüli kötélpályák építésére is. Ezek közül azonban egy sem valósult meg.

Magyarországon hosszú ideig a zugligeti volt az egyetlen ülőszékes felvonó, ma már több is működik. A legújabb és legmodernebb az eplényi sípályája négyüléses felvonója, amit az idei síszezonra adtak át. A lift a nyári időszakban libegőként üzemel és 757 m hosszúságával Magyarország harmadik leghosszabb, és egyetlen négyüléses felvonója.


Az ország leghosszabb libegője Sátoraljaújhelyen

Az ország leghosszabb libegője Sátoraljaújhelyen található és a város melletti Magas-hegyre viszi fel a kirándulókat. A Magas-hegyi libegő hossza 1332 éter, menetideje 50 perc oda-vissza. Az induló és középső állomáson büfé várja a felfrissülni vágyókat. A kilátóból csodálatos panoráma nyílik a Zempléni hegyekre.