A szakártő szerint ostobaság a másodpilóta nélküli repülés

Vágólapra másolva!
Kapitális ostobaságnak nevezte Bátori László, a Légügyi igazgatóság főosztályvezetője azt a felvetést, hogy a rövid távú légi járatok másodpilóta nélkül, egy pilótával repülhessenek.
Vágólapra másolva!

Az ötlettel a Ryanair diszkont légitársaság vezérigazgatója állt elő, aki takarékossági meggondolásokból megszüntetné a másodpilóta alkalmazását a rövid távú repülőutakon. Azzal érvelt, hogy a mai technológiai színvonal lehetővé teszi, hogy a gépeket egyetlen pilóta vezesse. Michael O'Leary a Financial Times szerdai száma szerint kijelentette: levélben kéri a repülésügyi hatóságok engedélyét ahhoz, hogy a cég járatain csak egy pilóta teljesítsen szolgálatot. A másodpilóta ugyanis felesleges a korszerű repülőgépeken, mivel "ma már úgyis a számítógép végzi a legtöbb repülési feladatot".

Bátori László, aki oktató kapitány is Boeing 737-esen, teljesen kizártnak nevezte, hogy ezt bármelyik légügyi hatóság engedélyezné. Kereskedelmi forgalomban utasszállító repülőgép biztonsági szempontok miatt nem repülhet egy pilótával, noha technikailag képes lenne rá. Szigorú biztonsági előírás, hogy két pilóta legyen a gépeken, így ha az egyik "kiesik" a forgalomból, például elájul, a másik pilóta is képes legyen a repülőgépet biztonságosan letenni. A robotpilóta nem elegendő.

A repülés személyi feltételeire nemzeti és nemzetközi szabályok vonatkoznak, amelyek Bátori László szerint teljesen egyértelműek: kereskedelmi repüléshez két pilóta kell. Gyakran olyan kisgépeken is, amelyet egyébként egy pilóta vezethet, ha az fizető utast szállít. A Ryanair Boeing 737-esekkel repül, amelyeknél teljesen kizárható a szabályok enyhítése - tette hozzá. A szakértő megjegyezte: O'Leary minden szakmai alapot nélkülöző felvetésének célja inkább a cég reklámozása lehetett.