Kis túlzással már nem telik el úgy nap, hogy ne kerüljön bajba az ausztrál Qantas légitársaság valamelyik utasszállítója. A legnagyobb gondban, az az Airbus A380-as volt, amelynek két héttel ezelőtt felszállás után egy tervezési hiba miatt felrobbant az egyik hajtóműve. A gép probléma nélkül leszállt, pedig az eset sokkal súlyosabb volt, mint egy egyszerű meghibásodás, és közel volt a katasztrófa. A gépnek tönkrement az egyik hidraulikus rendszere, a hajtóműveket nem lehetett leállítani, és a fékek is elromlottak.

Már a Qantas légitársaság Airbus A380-asát ért hajtóműbaleset kivizsgálásának első fázisában nyilvánvalóvá vált a szakértők számára, hogy a kialakult helyzet sokkal súlyosabb volt, mint első látásra tűnt. A repülőgépen a robbanás után több rendszer egyidejűleg romlott el, és nagyon közel volt a helyzet a katasztrófához.

Pedig az említett járaton kifejezetten tapasztalt pilóták ültek az Airbus pilótafülkéjében. A kapitány, Richard de Crespigny mellett egy oktatópilóta is helyet foglalt a pilótafülkében, aki ellenőrizte a kapitány éves rendes tesztrepülését. Az oktatópilóta munkáját pedig egy harmadik pilóta felügyelte. Hármójuknak, illetve az első tisztnek összesen több mint 100 év repülési tapasztalata van.

A szingapúri felszállást követő negyedik percben, mintegy 2 ezer méteres magasságban a kettes hajtómű hirtelen felrobbant, közben összesen 53 vészjelzés jelent meg a pilóták monitorjain. A robbanásban megsérült a gép 12 kerozintartálya közül kettő. Ezekből folyamatosan szivárgott az üzemanyag, ami azt jelentette, hogy a repülőgép gyakorlatilag bármelyik pillanatban kigyulladhatott volna.

A Qantas másik kapitánya, Richard Woodward, a pilóták nemzetközi szövetségének (IFALPA) elnöke, aki maga is A380-asokon repül, az ABC Newsnak elmondta, hogy egy ilyen helyzet hihetetlenül megterheli a pilótákat, de ilyenkor nincs más választás, mint folytatni a műveleteket. A pilóta szerint a személyzet tökéletesen látta el feladatát.

A pilóták elmondása alapján semmilyen előzetes jel - olajnyomás-változás, furcsa zaj vagy erős vibráció - nem figyelmeztetett a robbanásra. A detonáció után a kapitány azonnal bekapcsolt egy gombot a műszerfalon, amely vészhelyzetben lekapcsolja a hibás motort, csakhogy a leállító rendszer sem működött. Ebben a pillanatban a pilóták számára nyilvánvalóvá vált, hogy a probléma végzetes is lehet.

Forrás: AFP

Az egyik pilóta a robbanást követően hátrament az utastérbe, hogy megnézze, mekkora a sérülés, és azt látta, hogy a hajtómű egyes darabjai megrongálták a szárnyat. A kapitány emiatt nem tudta kiereszteni a kerozint a tartályokból, hogy elérje a kényszerleszálláshoz előírt biztonságos landolási tömeget. A kapitány megpróbálta a gép hátsó részeiből előre pumpálni a kerozint, hogy ezáltal stabilizálja a repülőgépet, de ez a kísérlet is sikertelen volt. Így nemcsak hogy túlsúlyos, de nagyon labilis is volt a repülő.

Az eset több kérdést is felvet Woodward szerint a hajtóműveket gyártó Rolls-Royce és az Airbus tekintetében egyaránt. Hogyan fordulhatott elő például az, hogy egyszerre több létfontosságú rendszer is felmondta a szolgálatot? A hajtómű-leállító berendezésen kívül ugyanis a két hidraulikus rendszer egyike is tönkrement, és a külső hajtóművekhez futó kábelek is megsérültek. Ez azt jelentette, hogy bár a pilóták irányításuk alatt tartották a gépet és annak motorjait, de például a hajtóművek kikapcsolására már nem voltak képesek.

Woodward szerint ez tervezési hiányosságokat is felvet. Szerinte elképzelhető, hogy a kábelek túlságosan közel futnak egymáshoz, és egy leváló hajtóműdarab könnyen megsérthette mindkét vezetéket. Az Airbus természetesen igyekszik cáfolni ezeket a vádakat, és azt hangoztatja, hogy a repülőgép egészen a leszállásig irányítható maradt, és a robotpilóta is végig működőképes volt. Az Airbus szóvivője kiemelte, hogy a repülőgépet két, egymástól független hidraulikus és elektromos rendszerrel tervezték, és az egyik meghibásodása esetén a másik rendszerrel működőképes marad a jármű.

A problémák egyébként a leszállást követő pillanatokban sem szűntek meg, ugyanis az Airbus fékjei sem működtek tökéletesen. Szerencsére a szingapúri repülőtér kifutópályája kifejezetten hosszú, eléri a 4 ezer métert, így volt elég hely és idő ahhoz, hogy a gép megálljon. Ráadásul leszálláskor a gép blokkolásgátló rendszere is felmondta a szolgálatot, ennek következtében a földet érés pillanatában három futómű felrobbant, gumi- és törmelékdarabokat lövellve szét. Csak a hatalmas szerencsének köszönhető, hogy ezek nem csapódtak a lyukas üzemanyagtartályokba.

A hajtómű felrobbanása egyébként vélhetően egy hibás tervezésű alkatrész miatt következett be, ami olajszivárgást idézett elő, és ez vezetett később a tűzhöz és a robbanáshoz. A jelenleg is üzemben lévő A380-asok közül húsznál jelentkezett hasonló probléma, köztük három, a német Lufthansa flottájába tartozó gépnél. A gyártó Rolls-Royce bejelentette, hogy kicseréli a hibás alkatrészt - írja az ABC News.