Elszámolhatta magát az x-faktoros utazást ígérő becsődölt cég

Vastag Csaba nyerte az X-Faktort
Vágólapra másolva!
Egy nappal az X-Faktor vége után csődöt jelentett az az utazási iroda, amely korábban a műsor győztesének utazását ígérte. Az Aeroviva nevű cég a magyar utazási piac egyik meghatározó szereplője volt, de egy szakmabeli szerint irreális árakat kínált, és ez vezethetett a bukásához. Egyelőre nem tudni, hány utas járt pórul a csőddel, az X-Faktor készítői viszont azt ígérik, hogy a győztes, Vastag Csaba mindenképp utazni fog.
Vágólapra másolva!

A hétvégén zárult az utóbbi hónapok két legnépszerűbb tévéműsora, az X-Faktor és a Megasztár, a győzteseknek pedig mindkét esetben felajánlottak utazást is nyereményként. Az utak szervezésében a partner az Aeroviva Holidays utazási iroda volt, amely korábban a honlapján is hirdette magát a műsorokkal. "A két adássorozat legjobbjai világjárók lesznek, hiszen az Aeroviva Holidays jóvoltából az egyik értékes fődíj mindkét műsorban egy szenzációs, egzotikus, tengerparti nyaralás lesz" - állt a reklámszövegben, amely most már csak a Google által eltárolt oldalon található meg.

Egy nappal az X-Faktor befejezése után ugyanis az Aeroviva bejelentette megszűnését, és a honlapon is már csak az erről szóló közlemény található meg. A közlemény szerint a cég mindent megtett annak érdekében, hogy ezt a helyzetet elkerülje, de ez a jelenlegi gazdasági helyzetben sajnos nem sikerült. A társaság közli azt is, hogy minden egyes külföldön tartózkodó utasuk hazautazásra érvényes menetjeggyel rendelkezik, így egyetlen utas sem marad külföldön. Az utazási iroda hétfőn már ki sem nyitott, központi irodahelyiségét lefüggönyözték.

"Csodák nincsenek"

A cég vezetőségét nem tudtuk elérni, Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének szóvivője pedig azt mondta, egyelőre nehéz lenne megmondani, hogy mi a pontos oka az Aeroviva csődjének. Megjegyezte ugyanakkor, hogy "csodák nincsenek", és ha egy utazási iroda irreális árakon kínálja utazásait, akkor azt hosszú távon nem lehet finanszírozni. Az iroda gyakorlata szerint alacsony alapáron hirdette meg egzotikus utazásait, ugyanakkor az utazások végső ára a kötelezően kifizetendő egyéb díjakkal sokszor az alapár dupláját tette ki. Molnár Judit szerint egy utazási iroda akkor jár el jól, ha a meglévő keresletre dolgozza ki a kínálatot, az Aeroviva pedig nem ezt tette. Emellett hatalmas működési és marketingköltségek is terhelhették az irodát a szóvivő szerint.

Forrás: RTL Klub
Az X-Faktorgyőztese is az Aerovivával utazott volna

Az Aeroviva az egzotikus utazások szakértőjeként volt ismert, évente több charterjáratot is működtetett trópusi nyaralóhelyekre, például Thaiföldre és Afrikába. A cég 1994-ben indította el utazási szolgáltatásait, és négy év alatt meghatározó piaci szereplővé nőtte ki magát. A társaság forgalma 2007-ben elérte a 6,7 milliárd forintot, és azóta visszaesés következett be ugyan, de még tavaly is 4,8 milliárdos bevételre tett szert. Az iroda fő profilja az egzotikus utazások szervezése volt, de foglalkozott repülőjegy-értékesítéssel, charter járatok szervezésével, szállásfoglalással, autókölcsönzéssel, üzleti utazások szervezésével és biztosítások értékesítésével is.

Molnár Judit szerint, bár meghatározó piaci szereplő volt az Aeroviva, a cég csődje valószínűleg érdemben nem változtatja meg a piacot. Mivel az Aeroviva elsősorban a téli utazásokra koncentrált, és a magyar piacon még mindig a nyári időszak számít főszezonnak, vannak nagy múltú cégek, amelyek felszívják majd az Aeroviva ügyfélkörét.

Forrás: MTI/Szigetváry Zsolt
A becsődölt Aeroviva egyik irodája


A biztosítót meglepte a csőd

A menetrend szerinti járatokra az Aeroviva repülőjeggyel rendelkező utasok repülőjegye - az utazás dátumától függetlenül, odaútra és visszaútra egyaránt - érvényes marad. A közlemény szerint az utazásszervező kártérítési kötelezettségét, beleértve a charter járatokra szervezett utazásokat is, az Aeroviva Kft. vagyoni biztosíték biztosítása alapján a QBE Insurance (Europe) Limited magyarországi fióktelepe vállalja át.

Dénes Attila, a QBE vezérigazgatója az [origo]-nak elmondta, hogy az Aeroviva vagyoni biztosítéka 494 millió forint. Dénes Attila kérdésünkre elmondta, hogy a biztosító sem tudja a csőd pontos okát. A bejelentés szerinte mindenkit meglepett, nem volt különösebb előjele a csődnek, és a biztosító már hosszú évek óta együtt dolgozik a céggel. A biztosító már megkezdte az információ- és adatgyűjtést arról, hogy a csőd hány utast és milyen formában érint. Felmérik azt is, hogy a kint tartózkodóknak, illetve azoknak, akik a csőd miatt nem tudnak elutazni, milyen problémáik, visszatérítési igényeik vannak. A QBE egyelőre nem kapta meg a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivataltól az Aeroviva nyulvántartásból való törléséről szóló határozatot, így a biztosítónak nincs birtokában a pontos utasjegyzék sem.

Dénes Attila elmondta, hogy a külföldön rekedt utasokat mindenképpen hazahozzák. A vezérigazgató elmondta, hogy egyelőre nincs pontos információjuk arról, hogy mennyivel tartozik az Aeroviva szállodáknak és légitársaságoknak, ezért elméletileg előfordulhat, hogy nem lesz elegendő a vagyoni biztosíték összege a kiadások fedezésére.

A MKEH hétfőn azt közölte az MTI-vel, hogy az utasok kárigényeiket az Aeroviva Utazási Szolgáltató Kft. saját szervezésű útjaira a QBE Insurance (Europe) Limited Magyarországi Fióktelepén jelenthetik be, illetve a QBE-nél kérhetnek felvilágosítást, a 06-1-460-14-00 -es telefonszámon, illetve az utaskar@qbeatlasz.hu email címen.

Vastag Csaba mindenképp utazni fog

A Turizmus Online információi szerint heti 4 charterláncon 4 ezer utast szállított volna az Aeroviva a Travel Service charter légitársaság gépein. Farkas Attila, a Travel Service ügyvezetője a Turizmus Online-nak elmondta: hiába próbálja elérni az Aeroviva illetékeseit, hívására nem válaszolnak. Farkas úgy véli, a szándék sincs meg a helyzet rendezésére a csődbe ment iroda részéről.

Farkas Attila szerint már pénteken lehetett sejteni a küszöbönálló bajt. A kedden induló járatok már nem szállnak fel, mivel azok sincsenek kifizetve. A hirado.hu információi szerint az Aeroviva Holidays utazási iroda vasárnap behívatta a dolgozóit, hogy közöljék velük, megszűnik a munkahelyük. Úgy tudni, az iroda már pénteken azt mondta próbaidős munkatársainak, hogy hétfőtől nem tartanak igényt a munkájukra. A Travel Service gépein az Aeroviva utasai a Budapest-Sharjah-Bangkok-Angkor, illetve Afrikába a Mombasa-Mauritius-Zanzibár útvonalon utaztak volna összesen heti négy alkalommal.

Az Aeroviva szervezte volna az útját Vastag Csabának, az X-Faktor győztesének is, most azonban új irodát keres a csatorna. A műsor sajtófőnöke, Fazekas László az [origo]-nak azt mondta, hogy a helyzetről ők is most értesültek, és ígérete szerint az X-Faktor győztesét semmiféle hátrány nem fogja érni. Vastag Csaba így várhatóan utazni fog, még ha nem is azzal az irodával, amely nemrég még a kereskedelmi csatornák partnereként úgy hirdette magát: "Természetesen örömmel kényeztetjük majd a tehetséges győzteseket, de kérjük, senki ne feledje: az Aeroviva Holidays minden egyes utasát sztárként kényezteti."