Véget érhet a hadiállapot az American Airlines és a legnagyobb amerikai utazási portálok, az Expedia és az Orbitz között, miután a légitársaság reméli, hogy sikerül megállapodást elérni az American repülőjegyeinek újraértékesítéséről az említett oldalakon. A légitársaság egy hónappal ezelőtt vette ki jegyeit az Orbitz adatbázisából, annak érdekében, hogy az utasok lehetőleg a cég saját honlapján foglalják le repülőjegyeiket, így nagyobb bevételhez juttatva az Americant.

A drasztikus lépésre először az Expedia utazási portál reagált, mégpedig úgy, hogy válaszul időlegesen kiveszi keresőmotorjából az American Airlines (AA) jegyeit, azaz, ha valaki például egy New York - Las Vegas útvonalra szeretne jegyet foglalni, az AA jegyei akkor sem jelennek meg a találati listában, ha történetesen a többi légitársaság ajánlatánál olcsóbban kínálja jegyét. Az Expediához később csatlakozott a Sabre nevű globális repülőjegyértékesítő (GDS) rendszer, amely a foglalómotorokat készítette és bejelentette, hogy az American által közölt jegyárakat és információkat "kevésbé kiemelten" fogja megjeleníteni.

A lépések ellen hevesen tiltakozott a légitársaság, de a küzdelemben az American sem maradt egyedül. A cég riválisa, a Delta Airlines is lépett egy hasonlót: három kisebb utazási foglalóoldalról vonták ki jegyeiket ugyanilyen okok miatt.

Forrás: Expedia

A légitársaságok minden eladott repülőjegy után jutalékot fizetnek a nagy foglaló oldalaknak, mint amilyen a Travelocity, az Expedia, vagy az Orbitz is. Ez az összeg szegmensenként - azaz repült szakaszonként - elérheti a 4 dollárt is. Az American Airlines, a legtöbb légitársasághoz hasonlóan ilyen oldalakon értékesíti helyeinek közel kétharmadát, így a kifizetett jutalékok óriási kiadást jelentenek a légicégeknek. Az American a költségek csökkentése érdekében döntött a lépésről, hogy lehetőleg minél több utast irányítson saját oldalára. Az amerikai légitársaságok közül elsőként a Southwest Airlines tett kísérletet arra, hogy az értékesített jegyek döntő többségét saját honlapján keresztül adja el.

Ha például egy Boston-Atlanta-Orlando útvonalra 160 dollárba kerül a jegy, az Orbitznak, vagy az Expediának szakaszonként 4 dollárt fizet a légitársaság. Ez a teljes jegy árából 16 dollár, azaz a jegyár 10 százaléka. Ha ugyanezt a jegyet a légitársaság oldalán vásárolja meg az utazó, akkor a 160 dollárból minden egyes cent a légitársaságnál marad.

A megegyezés nemcsak az Orbitz és az Expedia érdeke, hanem a légitársaságoké is, hiszen ellenkező esetben sok százezer Expedia-, vagy Orbitz-felhasználót kell rászoktatni a légitársaságok saját oldalainak használatára.

Természetesen a két portál sem örül az American lépésének, mert úgy vélik, hogy ennek csak az utasok ihatják meg a levét, ugyanis szerintük így - a légitársaságoktól közvetlenül vásárolva - drágulnak majd a jegyek, ráadásul így az a lehetősége is elvész az utazóknak, hogy összehasonlítsák az árakat más légitársaságok ajánlataival - közölte az Expedia. A szakértők szerint egyébként az elhúzódó csatározás a cégek között az utasok szempontjából azt eredményezi majd, hogy több időbe telik majd megtalálni a legolcsóbb repülőjegyeket és összehasonlítani az árakat. Ezt elkerülendő érdemes olyan oldalakat böngészni, mint a Kayak.com, vagy a Skyscanner.net, amelyek több légitársaság honlapján szereplő árakat is figyelnek.