Egy új uniós szabályozás egységesítené az európai vonatjegyfoglalást és a vonatjegyen szereplő adatokat, valamint elősegítené a vonattársaságok közötti információk cseréjét és a menetrendek összehangolását. Ezzel a repülőjegyek foglalásához hasonlóan jóval egyszerűbb lenne a vonatjegyek online lefoglalása is. A MÁV szerint egyelőre aránytalanul nagy költséget jelentene egy olyan online rendszer kifejlesztése, amelyen akár külföldi városok közötti vonatjegyeket is lehetne vásárolni.

Bár már néhány éve Magyarországról is elérhető angol nyelven a RailEurope vonatjegy-foglalási rendszer, ha egy bonyolultabb, több állomásból álló vonatutat tervezünk Európában, még mindig az egyes nemzetek vasúttársaságainál érdemes leginkább próbálkoznunk. Ha magyar nyelven szeretnénk foglalni, akkor a MÁV jegyértékesítő oldalát, az Elvirát érdemes használni, bár a külföldi jegyek foglalása itt problémás. Még nehezebb a dolgunk, ha két külföldi város között szeretnénk utazni és előre megváltanánk a jegyeket, ugyanis ilyen esetben legcélszerűbb megkeresni az adott ország nemzeti vasúttársaságának honlapját, és még így is szerencsénk van, ha - mondjuk - a Deutsche Bahn oldalán angolul tudjuk megejteni a vásárlást.

Mindkét említett oldalon végeztünk próbafoglalást egy találomra kiválasztott viszonylatra, Budapest és Brüsszel között: a RailEurope rendszerében 500 dolláros áron jött ki a legolcsóbb megoldás, az Elvirán ugyanakkor azt az üzenetet kaptuk, hogy nem sikerült a keresési feltételeknek megfelelő jegyet találni. Még nehezebb a dolgunk, ha magyar nyelven két külföldi város között szeretnénk vonatjegyet vásárolni.

Ezt a helyzetet próbálja orvosolni az Európai Bizottság. Egy május 5-én kiadott új uniós szabályozás szerint e a jövőben gységesítik a vonatjegyfoglalást és a menetjegyeken feltüntetett adatokat, s lehetővé teszik az egyes vasúti vállalatok, valamint a menetjegy-értékesítők között az információk cseréjét. Ezzel egyszerűbbé teszik a vonattal utazók számára a jegyvásárlást és az utazás megtervezését.

Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Az intézkedéssel az EU szeretné versenyképesebbé tenni a vasúti közlekedést a légiközlekedéssel szemben. Az Európában vonattal utazók ugyanis utazásuk megtervezésekor a 27 tagállam legkülönfélébb rendszereivel találkoznak, miközben a repülőjegyek megvásárlása jóval egyszerűbb és könnyebb.

Siim Kallas közlekedésért felelős európai biztos úgy véli, ha komolyan azt szeretnénk, hogy az emberek vonattal utazzanak - különösen pedig azt, hogy a vasút versenyezni tudjon a légi közlekedéssel hosszabb távolságokon is -, akkor a vonattal utazóknak biztosítanunk kell a légitársaságokéhoz hasonló zökkenőmentes tervezést, valamint jegyajánlatokat. Kallas szerint a jövőben olyan könnyűvé kell tenni a vonatjegy vásárlását például Barcelonából Brüsszelbe vagy Berlinből Pozsonyba, mint amilyen egyszerű egy ugyanilyen repülőjáratot lefoglalni.

Ennek megvalósulásához azonban arra van szükség, hogy a vasúti társaságok nyilvánossá tegyék a menetrendkészítést, egymás között pedig megosszák a viteldíjakról szóló információkat. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az alapvető foglalási és jegykiállítási információk átjárhatók lesznek, a vasúti vállalatok, valamint a menetjegy-értékesítők pedig egymás között cserélhetik ezeket az egész EU-ban.

Az unió terveiben szerepel, hogy 2012-ben egy második rendelet nyomán a vasúttársaságok egységesítsék számítógépes rendszereiket, hogy lehetővé tegye az adatok cseréjét az egyes különálló rendszerek között. Az Európai Unió az elkövetkező években ezekkel a változtatásokkal szeretné lerakni az alapokat egy összeurópai egységes utazástervező és jegyeladási rendszeréhez.

A MÁV-nál csak a Bécs-Berlin viszonylat létezik

Az 1371/2007/EK számú uniós utasjogi rendelet felhatalmazása alapján az Európai Vasúti Ügynökség készíti (készítteti) el az utazási információs és foglalási rendszerekre vonatkozó kölcsönös átjárhatósági előírásokat - tudtuk meg a MÁV-tól. Ennek 2010. december 3-ig kellett volna megvalósulnia. Mivel az európai jogalkotásban e témában egyelőre késlekedés tapasztalható, idén várható az előírások kiadása, így várhatóan csak két év múlva léphet hatályba a rendszer. Ennyi ideje lesz a vasutaknak a felkészülésre.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Az elektronikus európai menetrendi adatbázis, a MERITS egyébként már több mint hat éve működik üzemszerűen a Nemzetközi Vasúti Egyesülés szervezésében. A MÁV-START Zrt. is részese ennek a munkacsoportnak, így már több mint hat éve küldi a menetrendi adatokat a többi vasúttársaságnak, és közel másfél éve tudja fogadni máshonnan ezeket.

Egy külföldi vasúttársaság két állomása közötti menetjegy interneten keresztül történő kiadása még a nagy európai vasutak saját rendszereiben is csak korlátozottan lehetséges, például a német vasút honlapján keresztül sem lehet minden nemzetközi viszonylatra, illetve más ország belföldi járataira jegyet vásárolni - áll a közleményben. A jegypénztárakban ez a lehetőség természetesen az utasok rendelkezésére áll, mint ahogy a MÁV-nál is, azonban csak olyan helységek közötti utazásra lehet menetjegyet kiadni, amely szerepel az egyes vasutak által kiadott listák alapján készített adatbázisban.

Amennyiben nem szerepel az adott állomás a nemzetközi adatbázisban, akkor az ahhoz legközelebb eső állomásra állítják ki a menetjegyet, és csak az adott országban és az ottani szabályoknak megfelelően tud menetjegyet venni az utas az adott állomásra történő eljutáshoz. A vasúttársaság honlapján jelenleg Bécs és Berlin között lehet a MÁV-START Zrt. által üzemeltetett járatra menetjegyet váltani.

A MÁV-nál elmondták, hogy a várakozások szerint ezek a jogszabályi változások azt jelentik, hogy a jövőben szélesebb körű szolgáltatások érhetők majd el az utasok számára a nemzetközi utazásaik esetén. A MÁV-START Zrt. internetes jegyértékesítése nem jogszabályi kötelezettség, hanem egy kényelmi szolgáltatás az utasok számára. Alapvetően a vasúttársaságoknak nincs egységes online foglalási rendszere, azt mindegyik fél a maga üzleti érdekei alapján fejleszti, bővíti, és az adott társaság üzletpolitikai döntése, hogy ehhez kivel köt kétoldalú megállapodást.

Az online nemzetközi menetjegy-értékesítés továbbfejlesztésének elsődleges iránya a jelenleg is elérhető célállomások további bővítése (pl. újabb átszállási lehetőségekkel). A két külföldi város közötti online menetjegyváltás lehetősége - az ebből várható bevételi számításokat is figyelembe véve - jelentős költségvonzattal aránytalanul nagy fejlesztést igényelne.