Távoli terv csak az egységes online vonatjegyfoglalás

Vágólapra másolva!
Egy új uniós szabályozás egységesítené az európai vonatjegyfoglalást és a vonatjegyen szereplő adatokat, valamint elősegítené a vonattársaságok közötti információk cseréjét és a menetrendek összehangolását. Ezzel a repülőjegyek foglalásához hasonlóan jóval egyszerűbb lenne a vonatjegyek online lefoglalása is. A MÁV szerint egyelőre aránytalanul nagy költséget jelentene egy olyan online rendszer kifejlesztése, amelyen akár külföldi városok közötti vonatjegyeket is lehetne vásárolni.
Vágólapra másolva!

Bár már néhány éve Magyarországról is elérhető angol nyelven a RailEurope vonatjegy-foglalási rendszer, ha egy bonyolultabb, több állomásból álló vonatutat tervezünk Európában, még mindig az egyes nemzetek vasúttársaságainál érdemes leginkább próbálkoznunk. Ha magyar nyelven szeretnénk foglalni, akkor a MÁV jegyértékesítő oldalát, az Elvirát érdemes használni, bár a külföldi jegyek foglalása itt problémás. Még nehezebb a dolgunk, ha két külföldi város között szeretnénk utazni és előre megváltanánk a jegyeket, ugyanis ilyen esetben legcélszerűbb megkeresni az adott ország nemzeti vasúttársaságának honlapját, és még így is szerencsénk van, ha - mondjuk - a Deutsche Bahn oldalán angolul tudjuk megejteni a vásárlást.

Mindkét említett oldalon végeztünk próbafoglalást egy találomra kiválasztott viszonylatra, Budapest és Brüsszel között: a RailEurope rendszerében 500 dolláros áron jött ki a legolcsóbb megoldás, az Elvirán ugyanakkor azt az üzenetet kaptuk, hogy nem sikerült a keresési feltételeknek megfelelő jegyet találni. Még nehezebb a dolgunk, ha magyar nyelven két külföldi város között szeretnénk vonatjegyet vásárolni.

Ezt a helyzetet próbálja orvosolni az Európai Bizottság. Egy május 5-én kiadott új uniós szabályozás szerint e a jövőben gységesítik a vonatjegyfoglalást és a menetjegyeken feltüntetett adatokat, s lehetővé teszik az egyes vasúti vállalatok, valamint a menetjegy-értékesítők között az információk cseréjét. Ezzel egyszerűbbé teszik a vonattal utazók számára a jegyvásárlást és az utazás megtervezését.

Forrás: MTI/Máthé Zoltán

Az intézkedéssel az EU szeretné versenyképesebbé tenni a vasúti közlekedést a légiközlekedéssel szemben. Az Európában vonattal utazók ugyanis utazásuk megtervezésekor a 27 tagállam legkülönfélébb rendszereivel találkoznak, miközben a repülőjegyek megvásárlása jóval egyszerűbb és könnyebb.

Siim Kallas közlekedésért felelős európai biztos úgy véli, ha komolyan azt szeretnénk, hogy az emberek vonattal utazzanak - különösen pedig azt, hogy a vasút versenyezni tudjon a légi közlekedéssel hosszabb távolságokon is -, akkor a vonattal utazóknak biztosítanunk kell a légitársaságokéhoz hasonló zökkenőmentes tervezést, valamint jegyajánlatokat. Kallas szerint a jövőben olyan könnyűvé kell tenni a vonatjegy vásárlását például Barcelonából Brüsszelbe vagy Berlinből Pozsonyba, mint amilyen egyszerű egy ugyanilyen repülőjáratot lefoglalni.

Ennek megvalósulásához azonban arra van szükség, hogy a vasúti társaságok nyilvánossá tegyék a menetrendkészítést, egymás között pedig megosszák a viteldíjakról szóló információkat. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az alapvető foglalási és jegykiállítási információk átjárhatók lesznek, a vasúti vállalatok, valamint a menetjegy-értékesítők pedig egymás között cserélhetik ezeket az egész EU-ban.

Az unió terveiben szerepel, hogy 2012-ben egy második rendelet nyomán a vasúttársaságok egységesítsék számítógépes rendszereiket, hogy lehetővé tegye az adatok cseréjét az egyes különálló rendszerek között. Az Európai Unió az elkövetkező években ezekkel a változtatásokkal szeretné lerakni az alapokat egy összeurópai egységes utazástervező és jegyeladási rendszeréhez.

A MÁV-nál csak a Bécs-Berlin viszonylat létezik

Az 1371/2007/EK számú uniós utasjogi rendelet felhatalmazása alapján az Európai Vasúti Ügynökség készíti (készítteti) el az utazási információs és foglalási rendszerekre vonatkozó kölcsönös átjárhatósági előírásokat - tudtuk meg a MÁV-tól. Ennek 2010. december 3-ig kellett volna megvalósulnia. Mivel az európai jogalkotásban e témában egyelőre késlekedés tapasztalható, idén várható az előírások kiadása, így várhatóan csak két év múlva léphet hatályba a rendszer. Ennyi ideje lesz a vasutaknak a felkészülésre.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Az elektronikus európai menetrendi adatbázis, a MERITS egyébként már több mint hat éve működik üzemszerűen a Nemzetközi Vasúti Egyesülés szervezésében. A MÁV-START Zrt. is részese ennek a munkacsoportnak, így már több mint hat éve küldi a menetrendi adatokat a többi vasúttársaságnak, és közel másfél éve tudja fogadni máshonnan ezeket.

Egy külföldi vasúttársaság két állomása közötti menetjegy interneten keresztül történő kiadása még a nagy európai vasutak saját rendszereiben is csak korlátozottan lehetséges, például a német vasút honlapján keresztül sem lehet minden nemzetközi viszonylatra, illetve más ország belföldi járataira jegyet vásárolni - áll a közleményben. A jegypénztárakban ez a lehetőség természetesen az utasok rendelkezésére áll, mint ahogy a MÁV-nál is, azonban csak olyan helységek közötti utazásra lehet menetjegyet kiadni, amely szerepel az egyes vasutak által kiadott listák alapján készített adatbázisban.

Amennyiben nem szerepel az adott állomás a nemzetközi adatbázisban, akkor az ahhoz legközelebb eső állomásra állítják ki a menetjegyet, és csak az adott országban és az ottani szabályoknak megfelelően tud menetjegyet venni az utas az adott állomásra történő eljutáshoz. A vasúttársaság honlapján jelenleg Bécs és Berlin között lehet a MÁV-START Zrt. által üzemeltetett járatra menetjegyet váltani.

A MÁV-nál elmondták, hogy a várakozások szerint ezek a jogszabályi változások azt jelentik, hogy a jövőben szélesebb körű szolgáltatások érhetők majd el az utasok számára a nemzetközi utazásaik esetén. A MÁV-START Zrt. internetes jegyértékesítése nem jogszabályi kötelezettség, hanem egy kényelmi szolgáltatás az utasok számára. Alapvetően a vasúttársaságoknak nincs egységes online foglalási rendszere, azt mindegyik fél a maga üzleti érdekei alapján fejleszti, bővíti, és az adott társaság üzletpolitikai döntése, hogy ehhez kivel köt kétoldalú megállapodást.

Az online nemzetközi menetjegy-értékesítés továbbfejlesztésének elsődleges iránya a jelenleg is elérhető célállomások további bővítése (pl. újabb átszállási lehetőségekkel). A két külföldi város közötti online menetjegyváltás lehetősége - az ebből várható bevételi számításokat is figyelembe véve - jelentős költségvonzattal aránytalanul nagy fejlesztést igényelne.