Majdnem virágláda lett a legszebb magyar vitorlás

Vágólapra másolva!
Építésekor a Balaton egyik legkorszerűbb hajójának számított, Faruk, egyiptomi király akarta megvásárolni, próbálták kimenekíteni az országból, a rendőrség aranyat gyanított a tőkesúlyában és a 80-as években virágládának szánták a zánkai úttörőtáborba. A legnagyobb balatoni hajóosztály, a 75-ös cirkálók közé tartozó Sirocco a tó talán legszebb hajója.
Vágólapra másolva!

A hajó nemcsak külseje, hanem már története miatt is különleges - mondja a Sirocco kapitánya, Cittel Lajos, miközben motorral kisiklunk a füredi kikötő szűk kijáratán. A motort csak épp pár percre kapcsolja be a kapitány, a mólótól néhány méterre már húzzuk is föl a hatalmas nagyvitorlát és irány a tihanyi csúcs. A kapitány menet közben sorolni kezdi a Sirocco életében bekövetkezett fontosabb eseményeket.

A hajó története 1944-ben kezdődött, ekkor döntött úgy a Balatoni Hajózási Zrt., hogy a már meglévő mellé egy másik 75-ös osztályú cirkálót is épít. A hajóosztályból egyébként összesen három darab készült, a nem kevésbé híres Nemere II. és a jelenleg is felújítás alatt álló Lillafüred.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A galériáért kattintson a fotóra!

A munkálatok lassan folytak, mert akkoriban a füredi hajógyárban elsősorban német rohamcsónakok készültek. 1945-ben a szovjet hadsereg megszállta a gyárat és innen látták el árammal a közeli kórházat. Mivel kiemelt fontosságú volt a gyár területe, szigorúan őrizték az épületeket, ezért a készülő hajók - köztük a Sirocco is - épségben átvészelték a harcokat.

A hajó építésének és történetének ezen időszakáról sajnos kevés dokumentum maradt fenn, annyi bizonyos, hogy 1946-ban a hajógyár vezérigazgatója eladta a hajót Gyenes Györgynek és testvérének Lászlónak, akik az építés további szakaszát pénzelték.

Arany a tőkesúlyban?

A hajót végül 1947-ben tették vízre és Big Boy névre keresztelték. A következő évben kalandos útra indult a vitorlás. Történt ugyanis, hogy Faruk egyiptomi király bejelentkezett az európai hírnévnek örvendő füredi hajógyárba, hogy saját használatra hajót vásároljon magának. A Gyenes testvérek úgy döntöttek, hogy az épülő cirkálót mutatják be a királynak, ezért megszervezték, hogy a hajó - egy másik 50-es cirkáló társaságában - a Sió-csatornán és a Dunán Isztambulba hajózzon, ahol a tervek szerint felszerelték volna rá a már elkészült árbocot és a vitorlázatot.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A képre kattintva galéria nyílik

Az egyiptomi király végül nem tudta megvásárolni a hajót. A konvoj három nap alatt Szekszárdra ért, ahol a BM Gazdasági Rendőrség több nyomozója feltartóztatta a hajókat. A Gyenes testvéreket, valamint a két hajó személyzetét letartóztatták és több évre börtönbe zárták. A vád az volt, hogy a hajó rézvereteiben, illetve a tőkesúlyban aranyat akartak kicsempészni az országból. Innen ered a Sirocco ma is használatos gúnyneve: Aranyhajó. A nyomozók végül nem találtak aranyat a hajótestbe építve.

Győzelem

A hajót előbb Bajára szállították, majd még 1948-ban került vissza Siófokra. A Big Boy-t államosították és 1950-től Magyar Dolgozók Pártja - későbbi MSZMP - balatonföldvári pártüdülőjébe került Győzelem néven, ahol 1979 őszéig a beutaltak vitorláztak rajta. A hajó állapota a 70-es évek végére annyira leromlott - az időközben végrehajtott részleges javítások ellenére -, hogy már csak nagyon ritkán futhatott ki a kikötőből. 1979 őszén Balatonfüredre vontatták, kiemelték és 1982-ig tárolták a Vasas SC telepén.

Virágláda Zánkán

A hajó felügyeleti joga közben átkerült a Közlekedési Múzeumhoz, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a magyar hajóépítés egyik kimagasló terméke máig fennmaradhatott. Pedig elképesztő hasznosítási tervekből nem volt hiány. Papp János, akkori Veszprém megyei párttitkár például a zánkai úttörőtábornak ajándékozta a hajót és a tábor dolgozói már meg is kezdték a méréseket, hogy miként lehetne feldarabolni és mászókának, illetve virágládának használni a tábor területén.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Cittel Lajos, kapitány (további fotókért kattintson a képre!)

Az utolsó pillanatban sikerült védett műemlékké nyilvánítani és a Közlekedési Múzeum fennhatósága alá helyezni, így gyakorlatilag megmenteni a teljes pusztulástól. A múzeum a hajót a Magyar Vitorlás Szövetségnek adta át, majd végül a Vízimentő SE-hez került. A felújítás 1982-ben kezdődött és 1985-ig tartott. A hajó ekkor kapta ma is használatos nevét, a Siroccót. Azért éppen ezt, mert testvérhajóját, a Nemere II.-t egy hideg északi szélről nevezték el, míg a sirocco általában déli irányú meleg légáramlat.

A vegetálás évei

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A hajó megújult kajütje (további képekért kattintson a fotóra!)

A hajó csak rövid ideig működött rendeltetésszerűen, ugyanis 1987-től a füredi szövetségi kikötőben bakon állt és folyamatosan romlott az állapota. A következő felújítás 1991-ben kezdődött és ekkor már él a hajó megmentésére alakult Sirocco Alapítvány is. A hajó új, korszerű kajütöt, veretezést kapott és kicserélték a fémrudazatot is. A hajót végül 1993-ban tették vízre és versenyeken is indult, 1999-ig több mint nyolcvanon. 2000 és 2002 között ismét furcsa időszak állt be, többnyire a füredi kikötőben vízre téve állt, csak ritkán használták kedvtelési céllal, illetve versenyrendező hajóként. A hajó testét a fa- és fém anyagok elhasználódása miatt műanyaggal vonták be, de ez is csak ideiglenes megoldást jelentett.

Teljes megújulás

Fotó: Hajdú D. András [origo]
A 18 méteres hajó uralja a kikötőt (további fotókért kattintson a képre!)

A hajó életében 2002-ben kedvező fordulat következett be. Hosszas tárgyalások után ugyanis a Magyar Vitorlás Szövetség a hajót eladta a Dimenzió Biztosító és Önsegélyező Egyesületnek, amely vállalta a hajó teljes felújítását és üzemeltetését. A felújításra kiírt pályázatot a Navalia Kft. nyerte el, kiegészülve Czittel Lajos hajóépítővel, aki a hajó jelenlegi kapitánya. A Siroccót 2003 februárjában szállították a cég veszprémi telephelyére és a felújítása még aznap megkezdődött, mivel a vízrebocsátásig csupán tizenöt hónap volt hátra. A munkálatok végeztével a Sirocco eredeti fényében pompázik, a laikusok számára is lenyűgöző a karcsú, mahagóni, cédrus és teakfa test. A felújításkor az építők igyekeztek minél inkább az eredeti tervekhez igazodni, a szükséges korszerűsítések figyelembevételével - mondja Cittel Lajos. A hajót 466 nappal később, 2004. május 22-én tették vízre Balatonfüreden, a vitorlabontó ünnepséget június 11-én tartották. Ma Európa egyetlen oszágában sem található két ilyen szépen felújított 75-ös cirkáló, mint a Sirocco és a Nemere II., pedig számuk eléri a húszat a kontinensen.

Az [origo]-t kiadó Origo Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. kizárólagos tulajdonosa a Magyar Telekom Nyrt.