Családi indiánkenut már 2500-ért bérelhetünk

Római-part, csónakház, vízitúra, kenu
Vágólapra másolva!
A háború előtti és a 60-as, 70-es évekbeli szintet ugyan meg sem közelíti, a római-parti dunai vízi élet mégis csak létezik valahogy, vannak működő csónakházak, és egyre több budapesti gondolja úgy hétvégén, hogy eveznek egyet a Duna ezen szakaszán. A hajókat már néhány ezer forintért kibérelhetjük, akár több napra is. Új sorozatunkban összegyűjtöttük a főváros környéki vizes sportlehetőségeket. Első rész: Római-part.
Vágólapra másolva!

Fotó: Mudra László [origo]

Már tavasszal éledezik a vízi élet a Duna római-parti szakaszán, de igazán ilyenkor nyáron, az iskolaszünet idején pezsdül fel a környék. A partszakasz egykor virágzó vízi sportéletéből már csak töredék maradt meg, de az a néhány működő csónakház éppen elég arra, hogy néha-néha egy kellemes evezős élményt szerezzünk magunknak.

Clark Ádám nemcsak tervezett, evezősversenyt is nyert
A fővárostól északra lévő partszakasz, a Római-part már a 19. században is a vízi, illetve evezős sportok központja volt. Az első magyarországi evezősversenyt is itt rendezték 1842-ben, külön érdekesség, hogy a nyertes a Lánchíd tervezője, Clark Ádám volt. A század utolsó évtizedében, az Evezős Szövetség megalakulásával lendült fel igazán a vízi élet errefelé, és ekkor már nem kevesebb mint 23 csónakház, három szabad strand és hét csárda, vendéglő üzemelt a folyóparton. Utóbbiak közül a legrégebbi a ma is létező Bivalyos, amelyet 1798-ban a gázlónál kialakult piactér mellé építettek, és nevét a vásárra igyekvő bivalykereskedőkről kapta.

A múlt század 20-as, 30-as éveiben az evezős sport inkább az előkelőbbek kedvtelése volt, de a háború után több vállalati üdülő és egyesületi csónakház is épült, így a Római-part a szélesebb tömegek számára is elérhető kikapcsolódást nyújtott. A Duna vízminőségének folyamatos romlása miatt a legtöbb nyilvános strandot a 70-es évek elején bezárták. Ettől függetlenül a partszakasz népszerűsége nem csökkent, pezsgő vízi élet folyt itt a 70-es, 80-as években egyaránt.

Fotó: Mudra László [origo]

A csónakházak mellé lacikonyhák települtek
A rendszerváltás után a csónakházak és egyesületi telepek mellett egyre több vendéglátóegység és szórakozóhely is épült, a fővárosi fiatalok pedig hamar felfedezték maguknak a helyet. Olyannyira, hogy manapság tavasztól késő őszig talán már túlságosan is hangos és nyüzsgő a kiülős kocsmákkal, lacikonyhákkal teli part.

Mára a korábbi számhoz képest alig maradt működő csónakház, de ami van, szerencsére ismét egyre népszerűbb a budapestiek körében, akik kezdik újra felfedezni a vízi sportokat. A partszakasz déli része ma már a zajos tömegé, de északabbra remek, futáshoz és kerékpározáshoz is kitűnő szakaszokat találunk, itt még megmaradt a régi hangulat.

Béke csónakház - Nagy a tömeg, érdemes előre lefoglalni a hajót
A partszakasz vizein látható egyforma kék indiánkenuk többsége a Rozgonyi Piroska utca és a Nánási út sarkán található Óbuda SE telephelyéről származik. Ők egész nyáron ingyenes kenutáborokat, vízitúrákat szerveznek a gyerekeknek. Könnyű felismerni a csapatot a római gályához hasonlító és meglehetősen feltűnő motoros kísérőhajóról.

Fotó: Mudra László [origo]

Ha mi magunk is hajót akarunk bérelni, a parti csónakházakat kell keresnünk. A nagyobb egységeket, a Csillag, a Bíbic és a Béke csónakházakat egy fővárosi cég, a Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési Zrt. (BMSK) üzemelteti. Ott jártunkkor a Béke csónakház csónakmesterét sikerült megtalálni, aki elmondta, hogy leginkább a hétvégén jönnek az evezősök, de a nagy tömeg miatt érdemes előre, telefonon lefoglalni a hajókat.

Személyi, lakcímkártya is elég a kölcsönzéshez
A Béke csónakházban túrakajakot, kenut, sőt kiel-bootot is bérelhetünk, utóbbihoz azért nagyobb evezési tapasztalat szükséges. A bérléshez nem kell különösebb vízi jártasság, és speciális igazolványt sem kérnek, elég a személyi igazolványt és a lakcímkártyát otthagynunk a kölcsönzéskor. Az árak pedig kifejezetten viselhetők, ráadásul kauciót sem kérnek. Az egyszemélyes túrakajak napi bérleti díja 1600 forint, a kétszemélyesé 2600 forint. A kétszemélyes indiánkenu 2600, a háromszemélyes 2900, a négyszemélyes 3200, a hétszemélyes pedig 4800 forintba kerül egy teljes napra. A kiel-bootok bérleti díja 3800 forint.
A hajókhoz az előírásoknak megfelelően egy mentőmellényt adnak, minden további darabot 500 forint ellenében bérelhetünk ki. A hajókat több napra is kivehetjük, egyetlen kikötés, hogy a túra végén tisztán, lemosva kell visszaadnunk a hajókat.

Rómaifürdő SE - Bandi bácsi minden evezősnek ad ingyen mentőmellényt
A parton a kiülős vendéglőktől lejjebb, déli irányban található a Rómaifürdő SE kisebb bércsónakháza. A hajók egy részét itt a szabadban tárolják, de vannak a csónakházban új hajók is. A bérleti díjak itt valamivel alacsonyabbak a Béke csónakház árainál, egy kétszemélyes kajak 2200 forintba, egy négyszemélyes indánkenu 2500 forintba, egy ötszemélyes hajó pedig 3000 forintba kerül. Az egyesületnél műanyag hordót is bérelhetünk a túrához 300 forintért, a mentőmellényeket ugyanakkor minden evezős számára ingyen biztosítják. A hétvégi foglalásokhoz itt is érdemes előre telefonálni, aki rászánja magát, Bandi bácsit, a csónakmestert keresse.

Fotó: Mudra László [origo]


Az egyesület akár Szentendrére vagy Visegrádra is elszállítja a hajókat, külön térítés ellenében. Lehetőség van budapesti városnéző túrákra (vezetővel vagy anélkül) a Római-part és Csepel, illetve Szentendre és a Római-part között, az ár a létszámtól függően változik.