Telehajóval a legolcsóbb vitorlázni

vitorlázás, balaton, stég, reggeli ébredés, vitorlás
Vágólapra másolva!
A telehajó-rendszernek köszönhetően a balatoni vitorlázás ma már mindenki számára elérhető élmény lehet. Azt már az utasok döntik el, hogy napoznak és úsznak, vagy besegítenek a kormányosnak. 
Vágólapra másolva!

"Balatonboglár-Badacsony 1200 Ft vitorlázással, fürdéssel a tó közepén" - szerepel az egyik hirdetésben az oszkar.com úti megosztó oldal néhány hónapja megjelent "Telehajó" rovatában. A Balatoni Hajózási Rt. 1500 Ft-ot kér ugyanerre az útra, fürdés nélkül, szigorúan egy órás menetidőre, így nem kérdés, hogy kellő szabadidő esetén melyik verziót választanánk.

Forrás: MTI/H. Szabó Sándor

"Bárki felszállhat egy vitorlás hajó fedélzetére, ha a meghirdetett útvonal és ár elnyeri a tetszését" - mondja Pápay György, a hirdetés feladója és egyben a telehajó ötletgazdája. Az ötletet egy balatonboglári kiruccanás adta tavaly augusztusban. Az oszkar.com-os hirdetésnek köszönhetően a hobbivitorlázó autója megtelt utasokkal, és jelentősen csökkentek a Balatonra utazás költségei. Pápay György továbbgondolta az útiköltség megosztó rendszert: ami az autós utaknál működik, miért ne válna be a balatoni hajók esetében is?

Idegenek a fedélzeten
"Sok olyan kisebb jövedelmű és idősebb vitorlázó van, aki nem akar lemondani a hajózásról, ugyanakkor gondot okoz neki a kikötői díjak megfizetése. Nekik is megoldást jelentene, ha megosztanák a hajóutak költségeit" - meséli a vitorlázó. Megkereste az oszkar.com alapítóit, Gyürüs Mátét és Prácser Attilát. Tetszett nekik az ötlet, viszont megvárták az indulással a következő balatoni szezon kezdetét. A telekocsi honlap májusban egy "Telehajó" rovattal gazdagodott.

Az, hogy a rendszer mennyire lesz népszerű, még nem lehet megjósolni. Azzal is számolni kell, hogy van, aki az autójába sem enged be idegeneket, és valószínűleg ő a vitorlás fedélzetén sem tűri meg az ismeretlen utasokat. Pápay György szerint ez nem fog mindenkit visszatartani a hirdetésfeladástól: "Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy az autóba is kockázatmentesen be lehet engedni az utasokat. Az oszkáron mindenki regisztrált felhasználó, az utasokat és a sofőrt is lehet értékelni".

Forrás: Pápay Patrik

Kevés bevételnél nem kell adózni
Az utasok fogadása bevételt jelent, így felmerül a kérdés, adóköteles-e a "szolgáltatás". "Amennyiben a mindenkori törvény szerinti összeget meghaladja az így szerzett bevétel egy autós vagy hajós esetében, akkor a személyi jövedelemadó bevallásban fel kell tüntetni, és a vonatkozó jogszabályok szerinti adó mértéket meg kell fizetni a bevételek után" - mondja a hajótulajdonos. "Ezt az összeget nem fogjuk elérni, ez nem üzletszerű bérbeadás, nem a profitról szól, az egész telehajózás kb. 60 ezres bevételt hoz éves szinten".

Az oszkar.com-on meghirdetett rövid utak olcsóbbak, mint a Balatoni Hajózási Rt. árai, igaz, ez függ az adott hajó komfortfokozatától is. Az ötletgazda ezért tárgyalni szeretne a hajózási társasággal is a tervéről. A telehajók nem fogják kiváltani a chartereket, már csak azért sem, mert a menetidő nem tervezhető, függ az időjárástól, így aki siet, továbbra is a menetrend szerint közlekedő járatokat fogja választani.

Kapócs Ferenc, a Balatoni Hajózási Zrt. kereskedelmi igazgatója azt mondja, még nem értesültek erről a tervről: "Ennek a rendszernek a működéséhez több dolgot is figyelembe kell venni. A személyhajózásra vonatkozó jogszabályok engedélyhez kötik a kereskedelmi célú személyszállítást. A vitorláskikötőkből így ezt nem is lehet megtenni, vitorlást bérbe adni lehet, de személyszállítást pénzért végezni azonban nem. Személyszállítás csak a nagyhajó kikötőkből végezhető, az itteni kikötésnek pedig meghatározott ára van, továbbá ezekben a kikötőkben a menetrendi hajóknak elsőbbségük van. Ha tehát az ezzel a tevékenységgel foglalkozó vitorlás tulajdonos betart minden szabályt, vállal minden költséget és felelősséget (pl. biztosítás), ez a fajta személyszállítás nem lesz olcsóbb, mint a menetrendi jegy ára, tehát számunkra már csak ezért sem fog konkurenciát jelenteni."

Mindenesetre az már most bizonyosnak látszik, hogy az olcsó vitorlástúrák egy új célcsoportot is a tóra vonzanak. Azok a fiatalok, akik megszeretik a vitorlázást, a későbbiekben talán egy új hajós nemzedék tagjai lesznek. A telehajóknak köszönhetően az utasok megismerhetik a kikötők zárt világát, és olyan hajók fedélzetén utazhatnak, amire egyébként nem lenne lehetőségük.

Van, ahol az utasnak dolgoznia kell a fuvarért
A telehajó rendszer használata, a regisztráció, a hirdetésfeladás jelenleg teljesen ingyenes. Hogy a rendszer fenntartható legyen, a távlati célok közt szerepel, hogy egyes prémium funkciókért majd használati díjat kell fizetni.

Forrás: Pápay Patrik

Jelenleg három hajós hirdet, az utak teljesen különböző élményeket kínálnak. Van versenyhajó, ahol a túra nem egy kéjutazás, hanem végig dolgozni kell az utasnak is. A másik az ötletgazda 5 személyes, 24 lábas családi vitorlása. Nem túl fiatal hajó, a Kékszalagon valószínűleg nem teremne babér a számára, de sétahajózásra megfelel. Akit érdekel a vitorlázás, beállhat segíteni, egy 3 órás út alatt is sokat lehet tanulni.

Gergely Zsolt egy 10 személyes, 31 lábas hajót hirdet, egész napos túrákkal. Olyan utasokat vár, akik szeretnének gyakorolni, ismerkedni a vitorlázással. A hajón van konyha és zuhanyzó, hálószoba, szalon és nappali is, ha valaki hoz magával alapanyagokat, főzni is lehet. A napi egy főre vonatkozó 15 ezer forintos ár csak elsőre tűnik soknak, hasonló kategóriájú hajót többször ennyiért lehet bérelni a hivatalos charter-cégeknél. Akkor is kihajóznak, ha csak egy fő jelentkezik, és arra is van lehetőség, hogy az utasok a fedélzeten töltsék az éjszakát- mondta a hajó tulajdonosa.

Forrás: Pakó László

"Ha sok hirdető lesz, az utasok akár egy egész hetet eltölthetnek majd úgy a Balatonon, hogy minden nap máshová hajóznak és máshol szállnak meg" - mesél a tervekről Pápay György. Azt is szeretnék megvalósítani, hogy a bátrabb jelentkezők azokon a balatoni versenyeken is a fedélzeten lehessenek, ahol nem kötelező a kék-könyv illetve a klubtagság. Ilyen a Yardstick Trophy, a Balaton Regatta, a Bankár Kupa vagy az Építők Kupa. Ezekre az utakra majd részletesebb feltételi listát kell a hirdetőknek írniuk. Igazán nagy élmény versenyben lévő Sholtz 22-esen végigdolgozni a napot, és ezt most egy szélesebb réteg is megtapasztalhatja majd.
"Az összeget minden hajós maga állapítja meg, de a cél az, hogy ők is átlássák, érdemes megfizethető árakat adni. Ez nekik is segítség a hajó fenntartásához és a költségek megfizetéséhez."- mondja Pápay György.