100 hajó feladta a küzdelmet

44. Kékszalag MVM Partner Nagydíj Balaton-kerülő vitorlásverseny
Vágólapra másolva!
A Kékszalag befutási határideje ma reggel 9 órakor lejárt, nem hivatalos adatok szerint az 580 hajóból 474 hajó teljesítette a távot, mintegy 100 hajó feladta a versenyt. Azonban a vitorlázás szerelmesei ma sem maradnak sportélmény nélkül, 9 óra 30 perckor elrajtol az I. Melanomobil 2szalag távolsági katamarán verseny. Ezen azok a kéttestű hajók indulhatnak, amelyek vitorlafelülete kisebb mint a Kékszalagon minimumként megkövetelt 25 négyzetméter.
Vágólapra másolva!

Forrás: MTI/Turcsi Gábor
Józsa Márton és csapata a Fifty-Fifty nevű kétárbocos katamaránján

Péntek este már csak mintegy 50-60 hajó tartott a Balatonon a Kékszalag 580 résztvevője közül a balatonfüredi cél felé. Ese hét órára az is kiderült, hogy kb. 100 hajó adta fel a küzdelmet. A 48 órás verseny nagyobb részében végig gyenge szél fújt, pénteken már nemcsak a fülledt meleg, de a zivatarok is próbára tették a versenyzőket. Rövid áttekintés a tókerülő verseny eredményeiről.

Csütörökön 57 éves Kékszalag rekord dőlt meg
Csütörtök este 19 óra 34 perckor megdőlt a Kékszalag időrekordja. A Fifty-Fifty nevű magyar építésű kétárbocos katamarán Józsa Márton kormányzásával 10 óra 34 perc 15 másodperc alatt teljesítette a távot, ezzel megjavította a Nemere II 75-ös cirkáló 1955-ben felállított 10 óra 40 perces rekordját.
A verseny előtt a csapatnak a rekord megdöntésében nem voltak különösebb reményei, egyszerűen csak a biztonságos körbeérés volt a cél. "A start előtt egy nappal került vízre a katamarán, csupán néhány órát tudtunk vitorlázni vele a verseny előtt. Az csak menet közben derült ki, hogy jól működik a hajó" - mondta az első Kékszalag győzelmét arató Józsa.

Litkey hajója techikai hiba miatt adta fel a versenyt
A Fifty-Fifty-t sokáig a második helyen követő Litkey Farkas Budapest Bank nevű hajója másfél kilométerrel a cél előtt egy súlyos technikai hiba, egy törés miatt adta fel a küzdelmet. Így az ezüst a Petrányi Zoltán kormányozta brands.hu nevű katamaránnak jutott, a harmadik helyen pedig a Szentkirályi Principessa nevű libera futott be, amelyet Rauschenberger Miklós vezetett.
A második hajó hátránya a célban 27 perc, a harmadik hajóé 54 perc volt. A legjobb külföldi hajó egy M32 osztályú katamarán pontosan egy óra hátránnyal a katamarános "profi", német Helge Sach kormányozta "Dr. Botos" nevű hajó lett.

Sirocco, Lillafüred és Nemere II.
A legjobb hagyományos építésű hajó az Irokéz 70-es cirkáló lett 11. helyével. A 75-ös cirkálók nagyon várt küzdelmét a Sirocco nyerte, amely Cittel Lajos kormányzásával 0 óra 33 perckor a 13. helyen futott be. A felújítása után a héten újra vízre került Lillafüred 3 óra 22 perckor, a rekorder Nemere II. 03:47-kor ért a finisbe. Az első Asso99 osztályú hajó az olimpiai bronzérmes Detre Szabolcs vezette Infla Deus lett, amely abszolútban 15-nek érkezett a célba.

Kékszalag után 2szalag
A Kékszalag befutási határideje ma reggel 9 órakor tehát lejár, ám ma sem maradunk sportélmény nélkül. Ma rendezi meg a Katamarán Sportegyesület a Magyar Vitorlás Szövetség támogatásával az I. Melanomobil 2szalag távolsági katamarán versenyt, amelyen azok a kéttestű hajók indulhatnak, amelyek vitorlafelülete kisebb, mint a Kékszalagon minimumként megkövetelt 25 négyzetméter.

A versenyen F18 és M3 osztályú hajók versenyeznek osztályukban illetve minden 25 négyzetméter vitorlafelület alatti más katamarán is indulhat az abszolút értékelésben. A rajt 9.30 órakor a Kékszalag rajtjánál megszokott helyen, a balatonfüredi hajóállomás előtti vízterületen lesz. A verseny útvonala: Balatonfüred-Balatonfűzfő-Balatonaliga-Zamárdi-Balatonfüred, azaz a hajók lényegében a part mentén látványosan körbevitorlázzák a Balaton keleti medencéjét. Székely András főszervező mintegy 30 katamarán részételére számít. A díjkiosztó a Kékszalag sportolói fogadásán lesz, szombaton 20.00 órakor a Szövi-telepen.

A 44. Kékszalaghoz a technikai hátteret a Magyar Telekom Nyrt. biztosította.