A Cadillac más, az már életérzés

Cadillac, múzeum, Keszthely, oldtimer
Vágólapra másolva!
Elvis garázsában legalább hatvan modell fordult meg, Al Capone páncélborítással tuningolta fel, hogy aztán Roosevelt elnök is biztonságosan utazhasson benne, Woody Allen pedig csak arra emlékszik a saját esküvőjéből, hogy egy Cadillac-ben utazott. Magyarország legelszántabb gyűjtőjének köszönhetően csaknem egy tucat oldtimer Cadillac-et láthatunk Keszthelyen. Azt mondja, ez egy életérzés, amibe ezúttal bárki belekóstolhat.
Vágólapra másolva!

Fotó: Mudra László [origo]
Ha még több Cadillac-et szeretne látni, kattintson a fotóra!

Amikor utoljára Keszthelyen jártunk, még nem tudtunk bejutni a Cadillac Múzeumba, de a múlt héten, amikor visszatértünk már maga a tulajdonos vezetett minket körbe. Garamvölgyi Gyula hosszú évtizedek óta a kereskedelemben dolgozik, a luxusautó-gyűjtéssel azonban csak négy éve kezdett el foglalkozni.

Az első vásárlásnak sírás lett a vége
"Az autók iránti vonzalom már gyerekkorban kialakul, a lányoknál is" - kezdi a beszélgetést a múzeum tulajdonosa, aki szerint bárki, aki teheti, a későbbiekben is a szépséget keresi az autókban. A múzeum tulajdonosa 2008-ban vette meg az első Cadillac-et egy aukción 4500 dollárért, feleségének szánta ajándékként házassági évfordulójukra. Az első vásárlásával aonban bevallja, alaposan ráfaragott. Az 1965-ös gyártmányú DeVille kabrió ugyanis egyáltalán nem úgy nézett ki, mint a fotókon. "A feleségem sírva fakadt, amikor meglátta. Két év kellett az autó javításához." - meséli. Közben vettek egy használható állapotban lévő Cadillac-et is, beléptek egy autós klubba, és Cadillac találkozókra jártak. Egyre jobban megszerették.

"Ha az emberek ránéztek az autóra, elmosolyodtak. Láttuk, hogy mennyire érdekli őket egy régi Cadillac. Így jött aztán az ötlet, hogy ha sikerül elegendő számú autót beszereznem, akkor utána akár nyithatnék egy múzeumot is" - meséli a gyűjtő. A következő licitálások már sikeresek voltak, ma összesen 12 luxusverda alkotja a flottát. Ezek egyharmada Garamvölgyi Gyuláé, a többi a klubtársak, illetve a gyűjtő cégének tulajdonában van. Igaz, jelenleg csak 11 látható, mert a legutóbb vásárolt modellbe szállítás közben belerohant egy tréler, ezért az most javítás alatt van. A tervek szerint azonban újabb oldtimerek érkeznek majd, a legközelebbi cél pedig egy több mint 100 éves modell beszerzése.

A maffiavezér luxusverdája
A Cadillac évszázada című kiállítás első termében egy tábla mutatja be a Cadillac történetét és a legfontosabb technikai újításait. Többek között kiderül, hogy ez a gyártó cég vezette be az önindítót, hogy a hölgyeknek ne kelljen a kurblizással bajlódni, és a Cadillac fejlesztői alkalmaztak először klímaberendezést és légzsákot az autóikban.

Fotó: Mudra László [origo]
Még több képért, kattintson a fotóra!

Aztán megnéztük a kiállítás legrégebbi darabját, egy 1923-as Phaetont, amely faküllős kerekeivel is képes 80 km/órás sebességre, sőt maga a tulajdonos is hajtotta ennyivel a gépet. A mellette álló 1932-es LaSalle Sedan 31 800 dollárba került. Az autó szerepelt A keresztapa című filmben, egész pontosan James Caan által alakított Sonny Corleone vezette - egyébként maga Al Capone is egy hasonló, de alaposabban feltuningolt, páncélozott modellel közlekedett. Amikor a maffiavezért letartóztatták, a kocsit lefoglalták, 1941. december 8-án, Pearl Harbor bombázása után egy nappal, pedig már Franklin D. Roosevelt amerikai elnök kezdte használni a szuperbiztonságos autót. Állítólag a következőt mondta, amikor birtokba vette a Sedant: "Remélem, Capone már nem bánja".

A Cadillac a II. világháború idején repülőgépeket és harckocsikat gyártott. A múzeumban látható 1946-os Sedanba az M24-es harckocsik 150 lóerős, V8-as motorja került. Már csak az érdekesség kedvéért is javasoljuk, hogy ha a teremben ennél a kocsinál járnak, keressék meg az autón az alaposan elrejtett tanksapkát - nekünk ugyan nem sikerült megtalálni, és bár a tulajdonos megmutatta, nem áruljuk el, hova rejtették. Persze az autókat elvileg nem lehet tapogatni, piszkálni, de senki sem tudja megállni, hogy ne érjen hozzá a kocsikhoz. A közönség lelkesedését a tulajdonos tökéletesen megérti, ezért azt még megengedi, hogy bizonyos modellek ajtaját kinyissák.

Elvis leszólította, majd vett neki egy Cadillec-et
A múzeum következő termében már egy fehér, 1954-es Eldorado nyitja a középkorú luxuasutók sorát. Negyven évig porosodott egy pajtában, mielőtt Garamvölgyi Gyula leütötte egy aukción. Ez a modell a gyűjtemény legdrágább darabja, 47 500 dollárba került. A hátsó "farkat" a P38-as Lightning vadászrepülő farokrészéről mintázta egy merészebb tervező, Bill Mitchell. A dizájnelem annyira népszerű lett, hogy évekig ilyen autók gurultak le a gyártósorról, a kiállítótermekbe pedig háttal parkoltak be a Cadillac-ek.
Ezen kívül megcsodálhatunk még egy tűzpiros, amerikai álom-szimbólumnak is beillő 1959-es modellt, egy cápafarkú Coupe-ét, és itt kapott helyett a már korábban említett, nem túl szerencsés, de azóta szépen felújított első vétel darabja is.

A termek falain híres Cadillac-tulajdonosok képei, archív fotói láthatók. Megtudtuk, hogy Elvis Presley minimum 64 modellt birtokolt (mások szerint akár 100 Cadillac is megfordulhatott garázsaiban), állandóan cserélgette azokat. A sztár egyszer leszólított egy vadidegen nőt egy autószalonban, és vett neki egy 11 500 dolláros Cadillac-et, csak úgy, állítólag.

Elvis Presleyt utolsó útjára hófehér Cadillac-ek kísérték, a luxusautó a stílusos temetések alapvető kiegészítője lett. Azonban nemcsak fotók, de anekdoták és idézetek is szerepelnek a múzeumi összeállításban, ezekből tudhatjuk meg például, hogy Woody Allen csak arra emlékszik a saját esküvőjéből, hogy egy Cadillac-ben utazott.

Fotó: Mudra László [origo]
Ha még több Cadillac-et szeretne látni, kattintson a fotóra!

Életérzés óránként 18 ezerért
A múzeumból kilépve, az udvaron már egy hófehér, sötétkék kárpitos limuzin, egy bézs Calais Coupé és egy tűzpiros, a Pininfarina által tervezett, 1993-as kétüléses Allente parkol. A Cadillac-életérzésbe ugyanis bárki belekóstolhat, a járműveket ki is lehet bérelni, sofőrrel együtt óránként 18 ezer forintért. A luxusautókat csak a tulajdonos, illetve a családtagok vezethetik - az Allentét állítólag még a 18 éves unoka is el szokta vinni egy körre néha. A múzeum megnyitása előtt Garamvölgyi úr is gyakran vezette az autókat, vagy azért, mert veterán autós találkozókra ment a feleségével, vagy csak úgy, ahogy mondja, az autókhoz köthető életérzés miatt.

A kiállított autók közül mindegyik azonnal indítható, és manapság főleg rendezvények miatt indítják be az autókat. Egy Balaton partján suhanó Cadillac pedig elég jó reklám a múzeumnak. A tankolás persze nem olcsó mulatság, a veterán luxusjárművek 100 km-en kb. 20 litert fogyasztanak.
És hogy miért pont a Cadillac lett a nagy szerelem? Garamvölgyi Gyula pontosan azt a választ adta, amire egy gyűjtőtől számít az ember: "A Cadillac nemcsak státuszszimbólum, hanem egy életérzés is, amit nehéz megfogalmazni. Elég csak elképzelni, hogy ugyanilyen autóban ülnek az amerikai elnökök, hogy ilyen volt Elvisnek, Al Caponénak vagy Fedák Sárinak."

A Cadillac Automobile Company-t Henry Leland alapította. Az egykori fegyvergyári alkalmazott francia őséről, Detroit felfedezőjéről, Antoine Laumet de La Mothe Cadillac-ről nevezte el a márkát. Az első modellt 1902-ben dobták piacra, a márka számos újítást vezetett be az iparágban. A Cadillac gyártotta az első csereszabatos alkatrészeket, 1912-ben kifejlesztették az önindítót, 1925-től pedig a színes lakk festésnek köszönhetően akár 100 szín közül választhattak a vevők. 1964-től automata klímaberendezés hűtötte az utasteret, majd megjelent az állítható kormányoszlop és a légzsák is.

Leland 1917-ben elhagyta a Cadillac-et és megalapította a márka konkurenciájának számító Lincolnt.