Berepül a Wizz Air a Malév útvonalaira

Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója sajtótájékoztatót tart a diszkont légitársaság járatbővítésről 2012. szeptember 10-én
Vágólapra másolva!
Decembertől Kijevbe és Tel-Avivba repül a Wizz Air - jelentette be Váradi József vezérigazgató. A másik két útvonal, amelyet a társaság megpályázott a Malév csődje után, még elbírálás alatt van.
Vágólapra másolva!

Két új útvonalat jelentett be a Wizz Air. Budapestről először lehet majd diszkont áron repülni a kijevi Zsuljani repülőtérre és a tel-avivi Ben Gurionra. Mindkét járat decemberben indul, de a jegyek a mai naptól foglalhatók. Kijevbe egy irányba, adókkal együtt 4990 forinttól lehet jegyet találni, Tel-Avivba pedig 9900 forinttól. Mindkét vonalon kezdetben hetente háromszor repülhetnek az utasok, és az első évben a cég 100 ezer utast vár.

"A piac hamar el fogja dönteni, hogy mekkora kapacitásra van szükség. Ezeken az útvonalakon korábban csak hagyományos légitársaságok jártak. Ez jó mindenkinek, az üzleti utazóknak és a turistáknak is" - mondta Váradi József a sajtótájékoztatón.

Forrás: MTI/Kovács Tamás
Cap István, az ukrán követség első titkára, Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója és Limburger Lóránt, a Malév Ground Handling vezérigazgatója

A Wizz Air összesen négy útvonalra jelentkezett be a Malév repülési jogainak kiosztása kapcsán. A két említett útvonalra a magyar hatóság jogerősen kijelölte a Wizz Airt, bár további jogi procedúrák vannak még hátra. A másik két útvonal - Moszkva és Isztambul - még elbírálás alatt van" - mondta Váradi József. Hozzátette, a Légügyi Hatóság különböző faktorok alapján döntött a jogok kiosztásánál, például a nagyságrend, a működési tapasztalat, a fenntarthatóság és a cégek termékkínálata játszott szerepet. A döntés pedig határozatlan időre szól.

A nap másik híre, hogy novembertől 1-jétől a Malév Ground Handling földi kiszolgálóval dolgozik együtt a Wizz Air. Három éves szerződést írtak alá a Wizz Air járatainak kiszolgálására a budapesti repülőtéren. Váradi József jelentős lépésnek nevezte ezt a Wizz Air szempontjából, mivel a megállapodás értéke mintegy 2 milliárd forint. A Malév Ground Handling jelen pillanatban a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-hez tartozik.

Az új, nemzeti légitársaság kérdése kapcsán Váradi úgy fogalmazott: félig racionális, félig emocionális kérdés az ügy. "Úgy vélem, Magyarországnak az az érdeke, hogy legyenek olyan társaságok, amelyek képesek fenntarthatón, magas szinten kiszolgálni az utasokat. Teljesen mindegy, hogy ez egy, vagy több légitársaságot jelent. Mi egy európai uniós társaság vagyunk, másrészről viszont a magyar hatóság engedélye alatt működünk. Jó, hogy mostantól olyan útvonalakon is tudunk repülni, amelyek korábban monopóliumnak számítottak. Egyébként 100 millió euró kérdése, hogy lesz-e új nemzeti légitársaság, de úgy gondolom, hogy a jelenlegi gazdasági környezetben ennek az esélye gyakorlatilag nulla."

Forrás: MTI/Kovács Tamás
Váradi József nem akarja a Malév modelljét követni

Szóba került, hogy a Malév által repült útvonalak közül a balkáni térség nem vonzó a Wizz Air számára. "Abban nem vagyunk érdekeltek, hogy Budapestet összekössük a Balkánnal. A Malév nem véletlenül ment csődbe. Mi a két pont közötti utasforgalomra koncentrálunk, és nem látjuk úgy, hogy például Macedónia felé nagy lenne az érdeklődés" - értékelt Váradi.

Az elmúlt 12 hónapban a Wizz Air összességében 11 millió utast vitt, idén pedig 10 százalékos utasforgalom-növekedéssel számol a fapados légitársaság. Budapesten két millió utast vállaltak, amit a jelenlegi állás szerint teljesíteni tudnak. Ezt segítheti a két új járat is, amelyekkel együtt immáron 31 útvonalon repül a Wizz Air a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről.

A Népszabadság a múlt héten számolt be arról, hogy Izraelbe, Ukrajnába és Oroszországba is repülhet hamarosan a Wizz Air, miután megkapta a Malév repülési jogait. A hírt akkor sem a hatóság, sem a Wizz Air nem erősítette meg. A légügyi hatóság a Malév csődje után kezdte meg a társaság repülési jogainak kiosztását. A szabályozás nyilvános eljárást ír elő, amelynek során bármely, Magyarországon letelepedett európai uniós légi fuvarozó benyújthat kérelmet.

A Wizz Air legnagyobb magyarországi vetélytársa, a Ryanair a napokban tette közzé téli menetrendjét, és jövő évi terveit. E szerint télen 25 úti cél közül lehet majd válogatni, jövő nyárra pedig 5-8 új útvonalat szeretnének elindítani. Időközben más társaságok is igyekeztek betölteni a Malév után hagyott űrt, legutóbb az Ural Airlines jelentette be, hogy heti egy gépet indít Budapest és Jekatyerinburg között.