Balatoni nyár október végén

Balatoni nyár október végén, Rálátás az őszi Balatonra
Romantikus hajnali köd a Káli-medencében, ismerkedés a piacon az ország legjobb kecskesajtjaival, Kéktúra-pecsét-vadászat, kocsmafilozófia és isteni borok a világvégén. Az októberi nyárban a Balaton-felvidéki szőlőföldek között kéktúráztunk.

Az elmúlt hétvégén tett Kéktúránkról azért nehéz írni, mert a betűk helyett itt inkább a képek és az ízek festenék le annak a hangulatát, amikor a derengő hajnali ködben házi kecskesajttal kínálják az embert. Vagy amikor tizenöt kilométer után a Badacsony egyik legistenibb borászatában kiöntik a gyöngyöző rozébort a poharunkba. De hogyan máshogy is telne egy olyan Kéktúra-szakasz, amely szőlőföldek szekérútjain vezet, rálátással a Balatonra?

Októberi nyár

"56-ban is ilyen meleg nyár volt, rövidnadrágban voltam" - mondja a bácsi a buszon a Balaton felé, miközben a zsörtölődés után felvilágosítom a számára szokatlan tömeg okáról: hosszú hétvége van, még szép, hogy mindenki a Balaton felé veszi az irányt! Ha az ember képes hajnalban felkelni, az a szerencse éri, hogy reggel már Keszthelyen a Vén Bakternél issza a kávéját a badacsonytördemici buszra várva. Jó a kávé, jó az idő is, alig egy óra, és le is pattanunk a buszról, hogy a tördemici állomás pecsétje után a szőlőföldek felé induljunk.

Forrás: Budavári Dóra
Szőlőföldek között visz az út

A Balaton-felvidéki szakasz kifejezetten ajánlott a kényelmes, bámészkodó turistáknak. Életemben nem láttam annyi gusztusos pihenőhelyet, rendezett padot és kilátót, mint itt - nem csoda, hogy lassan ment a haladás. Már rögtön az elején a Bujdosók lépcsője csábít megállásra padjaival és a padok névadóinak fémtáblás történeteivel, de ha kicsit ellenállunk, szigligeti panorámában fogyaszthatjuk el a tízórainkat. Kicsit arrébb pedig feltárul az őszi Balaton szépsége a Ranolder-keresztnél. Hogy őszi, azt majdnem, hogy csak az agyunk mondatja velünk: a fák rügyeznek, a fű pedig olyan zöld, mint tavasszal.

Rálátás az őszi Balatonra

Vigyünk magunkkal férfit!

A fenti tanács nőneműekre vonatkozik, ugyanis a Kéktúra jelzése mindenhol világos, de van, hogy kicsit trükkös. Tapasztalatom szerint valamiért a férfiak mágikus tulajdonsága, hogy észrevegyék a gallyak között megbúvó kék vonalat, és megmentsék a csapatot attól, hogy órákig más irányba gyalogoljon.

Más miatt is érdemes szemfülesnek lenni: a 2011-ben épített Kisfaludy-kilátót például a lombkoronák között alig vettük észre, pedig hiába a sok kilátó előtte, ezt aztán tényleg kár lett volna kihagyni. Mind építészetileg, mind a belőle táruló látvány miatt egy csoda, ráadásul én kifejezetten szeretem azokat az ábrákat, amelyek 360 fokban megmutatják, hol melyik hegy található. A gyengébb idegzetűeknek lehet, hogy itt nem érdemes a Gulácsra ránézni, az ugyanis még előttünk van...

Bor és piac

Nekünk a Badacsonytördemic-Káptalantóti út tizenpár kilométere bőven elég volt egy napra, így már Káptalantóti előtt átadtuk magunkat az élvezeteknek. Belebotlottunk ugyanis az Istvándy Pincészet elvarázsolt szőlőskertjébe, és a lábunk nem engedett tovább. Csodás habzó rozét és olaszrizlinget kóstoltunk, magunk csapoltuk a retro szódásüvegből a szódát, és a helyiek megengedték, hogy a birtok egyik padján a bor mellé a hozott elemózsiát is elfogyasszuk.

Forrás: Budavári Dóra
Káptalantóti előtt bor mellett falatoztunk a lemenő nap fényében

Megvártuk, míg a nap eltűnik a badacsonyi hegy mögött, és már sötétben gyalogoltunk el a második pecsétért a faluba a Kert Büfébe - kocsmába. Ezen a környéken egyébként városiaknak figyelni kell a nyitva tartásra: a szőlőbirtok 7-kor zárt, a kocsmák általában 9-ig vannak nyitva, a boltok pedig ünnepnapokon 7-9-ig. Mármint reggel! Éjjeli baglyoknak nem való ez a környék!.

A híres Liliomkert piac

A korán kelőknek viszont jól járnak. A híres káptalantóti Liliomkert piac ugyanis már 8 fele megtelik élettel, 9-kor már kifejezetten sokan vannak. Ha nem vigyázunk, erőn felül vásárolunk be a csodás házi kecske-, tehén- vagy juhsajtokból, mangalicakolbászokból, házi rétesekből és biozöldségekből.

Forrás: Budavári Dóra
A piacon nagy az élet, és jó a rétes

Mi egy ponton megálltunk, és a büfé felé vettük az irányt, hogy a zsákmányt kiterítve házi sörrel kezdjünk el falatozni. Épp akkor értünk oda, amikor a büfében már többen is étvágygerjesztő pálinka után kuncsorogtak. Mi sem találtunk sehol, és a büfésnek sem volt. Egészen további egy percig: a nagy igényre válaszolva hipp-hopp ott termett egy házi körtével. Hát így megy ez itt.

Hegyi tumultus

Teli hassal a még ködös Káli-medencében indultunk tovább a második napi távnak, amely meglehetősen vadregényes volt, alig egy ember fért el a bozótban az úton. Egy ponton meg is ijedtünk a hangoktól: azt hittük, vaddisznó közelít, pedig csak lelkes önkéntesek irtották a bozótot. Azt mondták, körülbelül kétévente kell jönni tereprendezni.

Reggeli köd a Káli-medencében

Vaddisznót egyébként egyet, őzet kettőt is láttunk az út folyamán, sőt egy rókát is. A Balatonhenyéig tartó szakasz legjobb része a szentbékkállai kőtenger, ahol valóban hatalmas szikladarabon lehet billegni, és rengeteg kőitatót is találunk. Az Eötvös Károly-kilátó a szakasz vége felé biztosan szép lett volna, itt azonban három turistacsoport torlódott: egy pesti szórakozóhelyen nincsenek annyian, mint ott voltunk, így nem fértünk fel a legfelső szintre.

Henye Henyén

Este Balatonhenyén álltunk meg, és a helyi kocsma faliújságján pecsételés közben megállapítottuk, hogy a "Henyén henyélni" szókapcsolat bizony nem csak nekünk jutott eszünkbe. A kocsma és a bolt egyébként itt egyben van, ez sok környékbeli falura jellemző, és 9-kor bezár.

A Balatronhenye-Nagyvázsony szakasz igazán kényelmes levezetője a túrának. Lankás dombokon és sok helyen kilométeres, kényelmes erdei műúton visz az út, amelynek során a Balaton-felvidéki erdei iskola és a pálos kolostor romjai nyújtanak felüdülést. Ez a szakasz akár unalmas is lehetne, ha nem lenne olyan gyönyörű a napfényben pompázó természet. Nagyvázsonyban aztán a Kinizsi vár, a Kinizsi Bank, a Kinizsi Étterem és a Kinizsi Söröző elhagyásával fel is lehet pattanni az egyik délutáni buszra, hazafelé.