Gyalogoljon csak az utas - interjú a Ryanair vezérigazgatójával

2012.11.26. 6:59

A Ryanair vezérigazgatója szerint nem számít megfutamodásnak, hogy 40 százalékkal csökkentik budapesti járataik számát, mert ahol erős a verseny, ott maradnak. Az [origo]-nak adott interjújában azt mondja, hogy a budapesti reptéren múlik mikor jönnek vissza. A sátrakat nem szereti, a buszozást még kevésbé, ezért az a célja, hogy újra nyíljon az 1-es terminál és onnan repülhessenek.

Fotó: Mudra László [origo]
Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója

Váradi József pár hete azt nyilatkozta az [origo]-nak ...

Kicsoda? Sose hallottam ezt a nevet.

Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója.

Megvan, az a veszteséges svájci légitársaság.

Szóval azt mondta Váradi, hogy a nagy budapesti versenyben kitartanak és a Ryanair fog visszavonulót fújni. Úgy tűnik, igaza lett, önök vágják vissza a kapacitásaikat 40 százalékkal.

Sosincs igaza.

Most jelentették be, hogy öt gépből hármat elvisznek.

Mert a reptér egyre drágább és közben egyre alacsonyabb színvonalú szolgáltatást nyújt.

Vagy mert nagy a budapesti veszteségük.

Nem vagyunk veszteségesek.

Azt írták a gyorsjelentésükben, hogy Budapesten csak nagyon alacsony árakkal lehet megtölteni a gépeket, ebből ritkán lesz nyereség.

Nem adunk információt egyes bázisok teljesítményéről, de az átlag alatti árakkal is nullszaldósak vagyunk Budapesten.

Miért hívják magukat az egyetlen ultra-low cost légitársaságnak? Budapesten a Wizz árai ugyanolyan alacsonyak, mint az önökéi.

Ez nem igaz, 50 százalékkal olcsóbbak vagyunk.

Ezek mikori adatok és honnan valók?

A Wizz könyveiből, 2011-gyel bezárólag.

Vagyis az idei verseny igen alacsony árai még nincsenek benne.

Nem baj, akkor is 50 százalékkal olcsóbbak vagyunk. Mindig.

Miért azokat az útvonalakat adják fel, ahol egyedül repültek? Most versenyezhetnek a maradékon nagyon alacsony árakkal, miközben a konkurenciamentes útvonalakon magasabb árakat érhettek volna el.

Mi minden útvonalon alacsony árakat adunk. A feladott útvonalak pedig azért azok, amik, mert nem akarjuk megkönnyíteni a konkurencia dolgát. Szándékosan maradtunk benn azokon, ahol van verseny. A mi költségeink a legalacsonyabbak, mindig mi nyerünk a versenyben. Ebből is látszik, hogy mennyire más a Wizz stratégiája. Ők azokat az útvonalakat keresik, ahol egyedül repülhetnek és magasra emelhetik az árakat, például Romániában. Mivel egy olyan útvonalat sem adtunk fel, ahol meccselünk, nem mondhatják, hogy megfutamodtunk. Mi még akkor is sok géppel fogunk innen repkedni, amikor a Wizz már rég csődben lesz.

Fotó: Mudra László [origo]
"Nem fognak sokat állni a gépeink, valahol szükség lesz rájuk."

Miért lenne? Nyereségesek, évek óta külső forrás nélkül fejlődnek, bővítnek.

Akkora bajban vannak, hogy már a kézipoggyászért is pénzt kérnek, mert a jegyárbevételből nem tudnak megélni. Ráadásul be se tartják a saját szabályukat, nincs ellenőrzés a kapunál, csak beijesztik az utast, hogy a foglaláskor fizessen a kézicsomagért. Pedig ha lenne ellenőrzés, sokat késnének, nem működik az egész.

Szerintük működik. És a Wizz Air hasonló budapesti jegyárak mellett nem az ön által is kritizált sátorvárosból indítja gépeit, hanem busszal viszi ki az utasokat. A Ryanair is fizethetne pár centtel többet, hogy jobb szolgáltatást adjon az utasoknak.

Soha nem fogok felesleges dolgokért fizetni. Vissza akarunk menni az 1-es terminálra, ott kulturált körülmények között várhatnak az utasok és sétálhatnak a géphez a terminálból.

A reptér úgy döntött, hogy bezárja. Az ő felelősségük a döntés, nem?

Nem. Együtt kell döntenünk, mi hozzuk az utasokat. Nélkülünk senki se használná a termináljaikat. Sajnos a reptérnél egyetlen szempont van: menjen végig az utas a 2-es terminál drága üzletei között és vásároljon.

Miért most kezdte el kritizálni a sátras beszállítást. Előtte a szabad ég alatt vártak az utasaik a gép mellett. Az jobb volt?

Egyik sem elfogadható. Az 1-es terminálra lenne szükségünk.

A gyalogláshoz miért ragaszkodnak annyira?

Nem szeretjük a buszt. Lassítják a procedúrát. Valaki mindig elkésik, a mi gépeinkhez 3 busz kell, az utolsó mindig csúszik. Nem lehet teljesíteni a 25 perces fordulóidőt buszozással, gyalogoljon csak az utas.

Télen a majdnem 300 gépükből 80-at a földön tartanak, mert nem éri meg reptetni őket. A pesti bázisról elvett 2 gép repül majd valahol, vagy leállítják őket?

Februártól nő a forgalom, akkortól egyre több gépet állítunk be. Nem fognak sokat állni, valahol szükség lesz rájuk. Ha pedig a Budapest Airport biztosítja az általunk várt szolgáltatást megfelelő áron, akkor örömmel hozzuk vissza Budapestre őket.