Az Alpokon át Torino és Lyon között tervezett nagy sebességű vasúti pálya összesen 26 milliárd eurós költségének közel egyharmadát, 8,5 milliárd eurót a franciaországi Saint-Jean-de-Maurienne és az olaszországi Venaus között húzódó 57 kilométeres vasúti alagút megépítése emésztené fel. A projekt mintegy három órával, hétről kicsit több, mint négy órára csökkentené az utazási időt Párizs és Milánó között.
Az alagút kivitelezésének uniós finanszírozása még nem tisztázott. Az elképzelések szerint a 8,5 milliárdos beruházás költségeihez Olaszország 2,9 milliárd euróval, Franciaország pedig 2,2 milliárd euróval járulna hozzá, az Európai Unió pedig a fennmaradó mintegy 40 százalékot fedezné. A 2014-2020-as uniós költségvetésről folyó tárgyalások azonban megrekedtek, ezért a projekt finanszírozása egyelőre kétséges.
Az alagút megépítésének ötlete először 1991-ben merült fel, de a kivitelezést többször elhalasztották. A 26 milliárd eurós beruházással készülő vasúti pályát eredetileg 2025-re akarták átadni a forgalomnak, erre azonban a mostani állás szerint legkorábban 2028-ban kerülhet sor.
A környezetvédők egy része a természeti környezet átalakítása miatt ellenzi, másik részük pedig a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében támogatja a projektet. A vasúti pályára áthelyezett kamionforgalom ugyanis évi hárommillió tonnával csökkentené a szén-dioxid-kibocsátást.