57 km-es alagutat fúrnak az Alpokban

Alpok, vasút, alagút, illusztráció
Vágólapra másolva!
Franciaország és Olaszország elkötelezte magát a Torino és Lyon közötti nagysebességű vasúti kapcsolat kiépítése mellett. A projekt egy közel 60 kilométeres alagút megépítését is magában foglalja, ám az uniós finanszírozása egyelőre kétséges.
Vágólapra másolva!

Az Alpokon át Torino és Lyon között tervezett nagy sebességű vasúti pálya összesen 26 milliárd eurós költségének közel egyharmadát, 8,5 milliárd eurót a franciaországi Saint-Jean-de-Maurienne és az olaszországi Venaus között húzódó 57 kilométeres vasúti alagút megépítése emésztené fel. A projekt mintegy három órával, hétről kicsit több, mint négy órára csökkentené az utazási időt Párizs és Milánó között.

Az alagút kivitelezésének uniós finanszírozása még nem tisztázott. Az elképzelések szerint a 8,5 milliárdos beruházás költségeihez Olaszország 2,9 milliárd euróval, Franciaország pedig 2,2 milliárd euróval járulna hozzá, az Európai Unió pedig a fennmaradó mintegy 40 százalékot fedezné. A 2014-2020-as uniós költségvetésről folyó tárgyalások azonban megrekedtek, ezért a projekt finanszírozása egyelőre kétséges.

Az alagút megépítésének ötlete először 1991-ben merült fel, de a kivitelezést többször elhalasztották. A 26 milliárd eurós beruházással készülő vasúti pályát eredetileg 2025-re akarták átadni a forgalomnak, erre azonban a mostani állás szerint legkorábban 2028-ban kerülhet sor.

A környezetvédők egy része a természeti környezet átalakítása miatt ellenzi, másik részük pedig a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében támogatja a projektet. A vasúti pályára áthelyezett kamionforgalom ugyanis évi hárommillió tonnával csökkentené a szén-dioxid-kibocsátást.