Vágólapra másolva!
Az összes szobafoglalásnak Budapesten közel harminc, vidéken már negyven százaléka online csatornákon történt tavaly - áll a BDO és a Turizmus.com közös, idén megismételt átfogó online szállodaipari felmérésében. A kutatásból többek között kitűnik, hogy az elmúlt két évben jelentősen koncentrálódott az online szállásközvetítők piaca, ugyanakkor felértékelődött a mobileszközökre is optimalizált saját honlapon keresztül zajló értékesítés szerepe is.
Vágólapra másolva!

Miközben az elmúlt öt év során a budapesti három-öt csillagos szállodák összes szobaéjszakája éves szinten átlagosan 4,4 százalékkal tudott bővülni, a növekedés üteme az online szobaéjszakák esetében meghaladta az évi 24 százalékot. Ez utóbbi terület növekedése - amit a 2009-es válság sem tudott megtörni - 2012-ben tovább gyorsult, és a piaci szereplők egyöntetű vélekedése szerint a fenti tendencia a következő években is folytatódni fog.

A budapesti online szobaéjszakák csaknem 75 százalékát online utazási irodák (OTA - Online Travel Agent) értékesítik. Ezen a területen az elmúlt két év során jelentős piaci koncentráció zajlott le: két piacvezető nemzetközi online utazási iroda (Booking.com, Expedia.com) együttes részesedése 48,5 százalékról 58,9 százalékra nőtt. Ezzel egy időben a saját honlapon keresztül zajló értékesítés aránya 15-ről 25 százalékra emelkedett - elsősorban a központilag menedzselt hotelláncok honlapjainak köszönhetően.

Vidéken nő a kuponos függőség

A vidéki három-öt csillagos szállodai piac jövedelmezőségét az elmúlt években szintén egyre növekvő mértékben befolyásolja az online értékesítés: tavaly már az összes vendégéjszaka negyven százalékát az online foglalások biztosították, ez értékben több mint 25 milliárd forintot jelent. A vidéki szegmensben a három legjelentősebb online közvetítő a Szállás.hu, a Booking.com és a Szállásvadász.hu voltak.

Forrás: AFP/Franck Fife

"A kuponos értékesítés a hazai három-öt csillagos szállodapiacon különösen a belföldi közönséget célzó vidéki szegmensben vált egyre népszerűbbé - mondta el Hegedűs Attila, a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezető partnere. - Míg 2010-ben a vidéki szállodák 72 százaléka élt valamilyen diszkontáras értékesítési formával, 2012-re ez az arány már 84 százalékra emelkedett."

A legnagyobb növekedést két év alatt a Maiutazás.hu könyvelhette el, miközben a szállásadók körében továbbra is a Csak1nap.hu a legnépszerűbb. "Fontos megjegyezni, hogy a szálláshelypiacon a nagy kuponos szolgáltatók (Bónuszbrigád.hu, Kuponvilág.hu) kevésbé versenyképesek, ami az ezen a területen irreálisan magasnak számító jutalékszintnek, illetve a kapcsolati tőke hiányának egyaránt tulajdonítható" - tette hozzá Papp István, a BDOnline vezető szakértője.

Fontos a saját honlap is

Mivel a szállásközvetítők által biztosított foglalásoknak komoly ára van - a jutalék egyes online utazási irodák esetében éves szinten akár a 25 százalékos szintet is elérheti -, egyre több szálloda ismeri fel, hogy érdemes a saját honlap megfelelő fejlesztésével is diverzifikálni az online értékesítési csatornáit.

"A szállodáknak a minél jobb minőségű és mobileszközökre is optimalizált honlap létrehozása azért is komoly érdekük, mert mind Magyarországon, mind világszinten egy év alatt közel megduplázódott a mobileszközökön keresztüli látogatások és végrehajtott foglalások száma" - hangsúlyozta Gál Péter, a BDO Hotel és Ingatlan tanácsadója,